Τα «ζωνάρια» σφίγγουν οι καταναλωτές στην Κίνα, είτε πρόκειται για προϊόντα ομορφιάς, είτε για κοσμήματα, αν και συνεχίζουν τα έξοδα στα πολυτελή εστιατόρια, αναδεικνύοντας την αβεβαιότητα η οποία επικρατεί στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου.
Το «άνοιγμα» της οικονομίας το οποίο ήλπιζαν οι περισσότεροι έχει πια αποδειχθεί ένα αποτυχημένο αφήγημα, τη στιγμή που οι ανησυχίες για τα προβλήματα στην κινεζική αγορά ακινήτων και την ανεργία-ρεκόρ των νέων στη χώρα έχουν πολλαπλασιαστεί, προκαλώντας μείωση της καταναλωτικής κίνησης.
Σύμφωνα με τα επίσημα δεδομένα τα οποία δημοσιεύτηκαν την περασμένη Τρίτη, τα προϊόντα τα οποία έχουν «εξαφανιστεί» από το καλάθι του νοικοκυριού είναι τα ακριβά ρούχα και τα αθλητικά προϊόντα, όσο και τα προϊόντα ομορφιάς, τα κοσμήματα και οι οικιακές συσκευές.
Θετικότερα στοιχεία καταγράφονται στον τομέα της εστίασης, με το catering και τα εστιατόρια να έχουν καταγράψει ανάκαμψη, ενώ σταθερή παραμένει και η ζήτηση για τρόφιμα, υποδεικνύοντας τη «στροφή» των καταναλωτών από τα είδη στις εμπειρίες.
«Η ανάκαμψη της κινεζικής αγοράς είναι ανομοιογενής και επηρεάζεται τόσο από την χαμηλότερη αυτοπεποίθηση των καταναλωτών όσο και από την υψηλότερη ανεργία», σημείωσε ο chief financial officer της Unilever, Γκράεμ Πίτκεθλι.
Όσο για τον CEO της L’Oreal, Νικολά Ιερωνυμούς, χαρακτήρισε την ανάκαμψη ως χαμηλότερη του αναμενόμενου, υποστηρίζοντας πως «θα μας πάρει καιρό μέχρι να… χωνέψουμε τις επιπτώσεις της τριετίας της πανδημίας». Σημειωτέον πως, σύμφωνα με το Bloomberg, αρκετοί αναλυτές υποβάθμισαν την Estée Lauder λόγω της καθυστερημένης ανάκαμψης της Κίνας.
Αλλαγή προτιμήσεων
Περιορισμένη αποδείχθηκε και η ανάκαμψη του τομέα των αλκοολούχων ποτών, των αναψυκτικών και των καπνικών προϊόντων.
Η Swire Pacific ltd., η οποία έχει τα αποκλειστικά δικαιώματα παρασκευής και διανομής προϊόντων Coca-Cola στην Κίνα, τόνισε πως οι πωλήσεις της θα επηρεαστούν λόγω της περιορισμένης ανάκαμψης το β’ εξάμηνο του έτους. O CEO της Budweiser Brewing Co. APAC Ltd., Γιάν Κραπς, χαρακτήρισε την αγορά μπύρας ως σταθερή, αφού το αλκοολούχο ποτό αποτελεί φθηνότερο αγαθό πολυτελείας.
«Η καταναλωτική συμπεριφορά έχει αλλάξει, ιδιαίτερα αυτή των νεότερων καταναλωτών», σημείωσε το στέλεχος της Kingston Securities Ltd., Ντίκι Γουόνγκ, προσθέτοντας πως «η οικονομική προοπτική της χώρας δεν είναι και τόσο θετική. Πολλοί νέοι δεν μπορούν να βρουν δουλειά μετά από την αποφοίτηση, οπότε δεν έχουν σχέδια για την αγορά αυτοκινήτου ή ακινήτου. Όλο και περισσότεροι νέοι ξοδεύουν χρήματα στα ταξίδια, στα εστιατόρια και στα μπαρ με φίλους, όπως και στην αγορά ρουχισμού».
Οι καταναλωτικές προτιμήσεις των Κινέζων είναι κάτι το εξαιρετικά σημαντικό για την οικονομία, ενώ το Πεκίνο έχει ήδη ανακοινώσει δέσμη μέτρων η οποία έχει ως στόχο την τόνωση των καταναλωτικών εξόδων. Παρ’ όλα αυτά, τα απογοητευτικά στοιχεία πωλήσεων αναδεικνύουν το γεγονός πως οι προσπάθειες αυτές δεν είναι αρκετές για να αναστρέψουν το πρόβλημα της έλλειψης καταναλωτικής εμπιστοσύνης. Η προσπάθεια τόνωσης του τομέα οικιακών συσκευών αποδεικνύεται δύσκολη λόγω της περίπλοκης κατάστασης στην εγχώρια αγορά ακινήτων.
Aν και πολλοί ειδικοί τονίζουν την αναγκαιότητα στοχευμένων μέτρων, οι κινεζικές αρχές δε θέλουν να προχωρήσουν στην άμεση παροχή ρευστότητας. Πολλές εταιρείες, μάλιστα, προσπαθούν να βρουν λύσεις για την προσέλκυση περισσότερων καταναλωτών, δεδομένης της μειωμένης κίνησης στην αγορά.
Η Yum China Holdings Inc. η οποία διαχειρίζεται τις αλυσίδες KFC και Pizza Hut στη χώρα, αναμένεται να προωθήσει νέες προσφορές και καμπάνιες μάρκετινγκ. Η Chow Tai Fook Jewellery Group Ltd., υποστήριξε πως οι μειωμένες πωλήσεις της οφείλονταν στην έλλειψη προσφορών, αλλά και στο γεγονός πως οι Κινέζοι καταναλωτές ψάχνουν συγκεκριμένα για χρυσό και χρυσά κοσμήματα ως «ασφαλές καταφύγιο». Η Shiseido Co., από την πλευρά της, ελπίζει πως το λανσάρισμα νέων προϊόντων θα τονώσει την ανάπτυξη της επιχείρησης.
Αν και πολλοί καταναλωτές δε στρέφονται ακόμα στις φθηνότερες μάρκες, το 50% των ερωτηθέντων πρόσφατης έρευνας της McKinsey & Co. υποστήριξαν πως προχωρούν σε αγορές μέσω ιστοσελίδων και μαγαζιών τα οποία προσφέρουν προσφορές και εκπτώσεις. Παράλληλα, οι οικιακές συσκευές δεν βρίσκονται υψηλά στην κατάταξη προτίμησης των καταναλωτών, ιδιαίτερα λόγω της αβεβαιότητας όσον αφορά την αγορά ακινήτων.
Παρά την απογοητευτική πορεία της οικονομίας, όμως, οι περισσότερες εταιρείες παραμένουν αισιόδοξες όσον αφορά την μακροπρόθεσμη αναπτυξιακή προοπτική της Κίνας. Τα high-end brands τα πάνε αρκετά καλά στην κινεζική αγορά, υποδεικνύοντας τη συνεχιζόμενη αγοραστική δύναμη των πλούσιων καταναλωτών.
Σύμφωνα με τον CEO της Prada, Αντρέα Γκουέρα, η εταιρεία έχει πολλές ευκαιρίες τις οποίες μπορεί να αξιοποιήσει στην Κίνα. Η Yum, παράλληλα, αναμένεται να ανοίξει 1.100 – 1.300 νέα μαγαζιά στη χώρα φέτος, ενώ η Starbucks τόνισε πως συνεχίζει τις επενδύσεις στην Κίνα.
Διαβάστε ακόμη
Ιστορικό υψηλό για τα ελληνικά Αirbnb τον Ιούλιο: +35% έναντι του 2019 (γραφήματα)
Αυτόματα η χορήγηση ΑΦΜ σε 500.000 παιδιά 12 ετών – Τι πρέπει να γνωρίζετε
Ενέργεια: Τιμές «υψηλής τάσης» σε ρεύμα και φυσικό αέριο (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ