Το 2023 ήταν ιστορικά η χειρότερη χρονιά από την άποψη εκδήλωσης πυρκαγιών, αφού έγινε στάχτη μια έκταση περίπου στο μέγεθος της Νικαράγουας. Υπό αυτές τις συνθήκες ένα μοντέλο αεροπλάνου έχει αναδειχθεί στο πιο σημαντικό αεροσκάφος στη Γη.
Το εξειδικευμένο αμφίβιο πυροσβεστικό αεροπλάνο -που αποκαλείται Canadair από τον αρχικό κατασκευαστή του- είναι μοναδικό στην αγορά για το μέγεθος και την ευελιξία του. Μπορεί να χωρέσει έως και 1.621 γαλόνια (6.137 λίτρα) νερού -περίπου 20 μπανιέρες γεμάτες- και να ταξιδέψει με ταχύτητα άνω των 200 μιλίων την ώρα (322 χιλιόμετρα την ώρα). Με μια γρήγορη βουτιά, τα αεροπλάνα μαζεύουν νερό από λίμνες ή θάλασσες -γεμίζουν σε 12 δευτερόλεπτα- και πετούν σε ύψος 30 μέτρων πάνω από φλεγόμενα κολαστήρια για να σβήσουν τις φλόγες.
Καθώς η κλιματική αλλαγή κάνει τις πυρκαγιές πιο συχνές και έντονες σε όλο τον κόσμο, αυτά τα ακροβατικά αεροσκάφη-βομβαρδιστικά νερού χρειάζονται τώρα περισσότερο από ποτέ. Παρόλα αυτά ήταν εκτός παραγωγής για σχεδόν 10 χρόνια. Αυτό έχει πλέον αλλάξει.
Η De Havilland Aircraft of Canada Ltd., η οποία απέκτησε τα δικαιώματα του αεροσκάφους το 2016, κατέληξε φέτος σε νέες συμφωνίες με χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την προμήθεια 22 πυροσβεστικών αεροσκαφών DHC-515, διαδόχου του Canadair. Η παραγγελία θα είναι η πρώτη φορά που η De Havilland κατασκευάζει αυτά τα αεροσκάφη αξίας 50 εκατομμυρίων ευρώ (55 εκατομμυρίων δολαρίων). Αν και η παραγωγή δεν θα ολοκληρωθεί πριν από το τέλος του 2026 το νωρίτερο, η ΕΕ είναι πρόθυμη να περιμένει για ένα πυροσβεστικό αεροπλάνο που θεωρείται ασύγκριτο με οτιδήποτε άλλο διαθέσιμο.
«Το λεγόμενο Canadair είναι το μόνο λειτουργικό, επιχειρησιακό αεροσκάφος αυτής της κατηγορίας αυτή τη στιγμή», δήλωσε σε συνέντευξή του ο Χανς Ντας, αναπληρωτής γενικός διευθυντής για την ευρωπαϊκή πολιτική προστασία και τις επιχειρήσεις ανθρωπιστικής βοήθειας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. «Τα τελευταία χρόνια είδαμε δασικές πυρκαγιές να επεκτείνονται σε όλη την Ευρώπη. Κανείς δεν ξεφεύγει πλέον».
Οι δασικές πυρκαγιές μαίνονται σε όλη την ήπειρο φέτος – με μεγαλύτερη σφοδρότητα στην Ελλάδα και την Τουρκία – καθώς ο κόσμος κατέγραψε το θερμότερο καλοκαίρι όλων των εποχών. Στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, το τροπικό δάσος του Αμαζονίου στη Βραζιλία έχει πάρει φωτιά, μεταφέροντας τοξικό καπνό στη μεγαλύτερη πόλη της χώρας, το Σάο Πάολο, τις τελευταίες εβδομάδες. Στη Βόρεια Αμερική, η Καλιφόρνια έδωσε μάχη με μία από τις χειρότερες πυρκαγιές που έχουν καταγραφεί ποτέ τον Ιούλιο, ενώ πυρκαγιές μαίνονται στην επαρχία της πατρίδας της De Havilland, την Αλμπέρτα. Οι πυρκαγιές σιγόκαιγαν ακόμα κάτω από το χιόνι στον Καναδά τον Μάρτιο μετά από πρωτοφανείς πυρκαγιές το 2023.
Οι περισσότεροι πυροσβέστες βρίσκονται στο έδαφος κατά τη διάρκεια μιας πυρκαγιάς, αλλά τα αεροπλάνα παίζουν σημαντικό ρόλο βοηθώντας στην κατάσβεση των πυρκαγιών με νερό ή ανακόπτοντας την εξάπλωσή τους με επιβραδυντικά.
«Καθώς οι πυρκαγιές συνεχίζουν να αυξάνονται τόσο σε αριθμό πυρκαγιών όσο και σε κλίμακα, υπάρχει απλά όλο και μεγαλύτερη ανάγκη για εναέρια μέσα πυρόσβεσης για να βοηθήσουν στην υποστήριξη των πυροσβεστών στο έδαφος, ώστε να μην τους σπάσουν τα μούτρα», δήλωσε σε συνέντευξή του ο Πολ Πέτερσεν, εκτελεστικός διευθυντής της Ενωμένης Ένωσης Πυροσβεστών από αέρος.
Ο Πέτερσεν εκτιμά ότι ο κόσμος χρειάζεται διπλάσιο αριθμό πυροσβεστικών αεροσκαφών από τα διαθέσιμα σήμερα για να καλύψει τη ζήτηση.
Η Ρίβα Ντάνκαν, συνταξιούχος επικεφαλής πυρόσβεσης της Δασικής Υπηρεσίας των ΗΠΑ, συμφώνησε ότι η ζήτηση υπερβαίνει τη διαθεσιμότητα αεροσκαφών. «Ο αυξανόμενος αριθμός πυρκαγιών που έχουμε, η επιμήκυνση της αντιπυρικής περιόδου σε αντιπυρικό έτος, οι μεγαλύτερες, πιο καταστροφικές πυρκαγιές – χρειαζόμαστε κάθε εργαλείο στην εργαλειοθήκη για να μπορέσουμε να διαχειριστούμε αυτές τις πυρκαγιές και τα αεροσκάφη είναι ένα μεγάλο μέρος αυτού», δήλωσε.
Η Bombardier Inc. με έδρα το Κεμπέκ, ο προηγούμενος κατασκευαστής των αεροσκαφών Canadair, πούλησε τη μονάδα το 2016, καθώς αντιμετώπιζε μια σειρά οικονομικών δυσκολιών. Από το 2015 μέχρι τη νέα παραγγελία της ΕΕ, τα πυροσβεστικά αεροσκάφη είχαν τεθεί εκτός παραγωγής.
Η De Havilland συζήτησε για πρώτη φορά την επανέναρξη της παραγωγής των αεροσκαφών το 2019, αλλά λόγω του υψηλού κόστους, χρειαζόταν μια σταθερή δέσμευση για έναν ελάχιστο αριθμό για να πάρει τους προμηθευτές της για τα ανταλλακτικά, σύμφωνα με τον Νιλ Σουίνι, αντιπρόεδρο εταιρικών υποθέσεων της De Havilland. Είπε ότι η παραγγελία της ΕΕ για 22 αεροπλάνα ήταν αρκετή για να εκκινήσει η διαδικασία παραγωγής.
Τα αεροσκάφη θα παραδοθούν στην Ελλάδα, την Κροατία, την Πορτογαλία, την Ισπανία, την Ιταλία και τη Γαλλία. Ορισμένα αεροπλάνα προορίζονται για το rescEU, τον μηχανισμό πολιτικής προστασίας του μπλοκ, ενώ άλλα για μεμονωμένες χώρες. Η De Havilland εκτιμά ότι θα χρειαστούν 18 έως 36 μήνες για την κατασκευή των νέων αεροσκαφών στο εργοστάσιό της στο Κάλγκαρι, αλλά ο Σουίνι δήλωσε ότι η διαδικασία θα γίνει ταχύτερη με την πάροδο του χρόνου.
Η ΕΕ άρχισε να εξετάζει την επέκταση του εναέριου στόλου πυρόσβεσης το 2020 – λαμβάνοντας υπόψη τα διδάγματα της αλυσίδας εφοδιασμού που αντλήθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid. Με τις πυρκαγιές να εκδηλώνονται ταυτόχρονα σε όλη την ήπειρο, το μπλοκ διαπίστωσε ότι ο διαμοιρασμός των πόρων μεταξύ των χωρών δεν λειτουργεί αν δεν υπάρχουν αρκετά αεροπλάνα.
«Όταν όλοι αντιμετωπίζουν την ίδια δυσκολία, τότε το σύστημα παραλύει», δήλωσε σε συνέντευξή του ο Balazs Ujvari, εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. «Αν το σπίτι σου καίγεται, τότε δεν μπορείς να βοηθήσεις και το σπίτι του γείτονα που καίγεται».
Για τη φετινή αντιπυρική περίοδο, η ΕΕ έχει πρόσβαση σε 26 πυροσβεστικά αεροπλάνα από εννέα κράτη μέλη.
Η De Havilland δήλωσε ότι υπάρχουν περίπου 160 αεροσκάφη Canadair σε λειτουργία σε 10 χώρες: Τουρκία, Μαρόκο, Καναδάς, ΗΠΑ, Γαλλία, Κροατία, Ισπανία, Ιταλία, Ελλάδα και Μαλαισία. Υπάρχουν και άλλα αεροσκάφη που μπορούν να κάνουν βομβαρδισμό με νερό, αλλά είτε περιέχουν λιγότερο κατασβεστικό μέσο είτε είναι καλά για μια μεγάλη ρίψη πριν χρειαστεί να επιστρέψουν σε κάποιον σταθμό για μια πιο αργή αναπλήρωση. Τα Canadair, από την άλλη πλευρά, μπορούν να κάνουν κύκλους προς τα πίσω και να παρακάμπτουν ένα ανοιχτό υδάτινο σώμα ξανά και ξανά, γεμίζοντας σχεδόν με πλήρη ταχύτητα.
Ενώ οι χώρες σε όλο τον κόσμο έχουν συνάψει περιφερειακές συμφωνίες για να μοιράζονται τους εναέριους πόρους πυρόσβεσης, συμπεριλαμβανομένου του δανεισμού αεροσκαφών κατά τη διάρκεια των περιόδων εκτός εποχής για τις πυρκαγιές, η κλιματική αλλαγή το έχει κάνει αυτό έναν υλικοτεχνικό εφιάλτη. Οι χώρες αντιμετωπίζουν μεγαλύτερες αντιπυρικές περιόδους και μέρη που προηγουμένως δεν είχαν πολλές πυρκαγιές τις βλέπουν πιο τακτικά.
Αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους η De Havilland αναμένει μεγαλύτερη ζήτηση για πυροσβεστικά αεροσκάφη στο μέλλον. Ο άλλος είναι ότι πολλές χώρες θα είναι πρόθυμες να αναβαθμίσουν τα αεροσκάφη του στόλου τους – τα οποία μπορεί να είναι έως και 50 ετών. Με την πάροδο του χρόνου, τα αεροπλάνα που μαζεύουν αλμυρό νερό μπορεί να υποφέρουν από διάβρωση και σε θερμότερα κλίματα μπορεί να αρχίσουν να σκουριάζουν.
Το νέο αεροσκάφος DHC-515 θα έχει παρόμοια χωρητικότητα νερού με τον προκάτοχό του, αλλά θα έχει μερικές αναβαθμίσεις. Αυτές περιλαμβάνουν βελτιώσεις στο σύστημα ελέγχου της πτώσης νερού, στα ηλεκτρονικά συστήματα, στον έλεγχο του πηδαλίου και στον κλιματισμό.
Διαβάστε ακόμη
Μειώνονται οι εισαγωγές στην Κίνα και η φορτηγός ναυτιλία δεν… αισθάνεται καλά
Στοίχημα για την ελληνική οικονομία η πιστωτική επέκταση των τραπεζών
ΡΑΑΕΥ: Όλοι οι προμηθευτές ρεύματος «πέρασαν» τη Θετική Αναφορά για τον Ιούλιο
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ