search icon

Bloomberg

Η ιστορία της δυναστείας των Porsche – Οι ναζί, οι διαμάχες και η νέα γενιά κληρονόμων

Η νέα γενιά κληρονόμων και απόγονοι του ιδρυτή της Porsche, βρίσκονται ολοένα και πιο κοντά στο να κατακτήσουν τον τίτλο της ισχυρότερης οικογένειας στην αυτοκινητοβιομηχανία

Η εισαγωγή των μετοχών της Porsche στο χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης οδήγησε την ιστορική εταιρεία και πάλι στην κορυφή της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Στο μεταξύ, η νέα γενιά κληρονόμων και απόγονοι του ιδρυτή της Porsche, βρίσκονται ολοένα και πιο κοντά στο να κατακτήσουν τον τίτλο της ισχυρότερης οικογένειας του κλάδου.

Υπενθυμίζεται πως η Porsche AG εισήλθε στο χρηματιστήριο στις 29 Σεπτεμβρίου, συγκεντρώνοντας συνολικά έσοδα 9,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τον μητρικό όμιλο Volkswagen AG με αποτίμηση που άγγιξε τα 73 δισεκατομμύρια δολάρια. Αν και επρόκειτο για μία πολύπλοκη συμφωνία, η εταιρεία με παρουσία δεκαετιών στον κλάδο κατάφερε να πείσει επενδυτές και αγορές. Ήταν η μεγαλύτερη αρχική δημόσια προσφορά στην Ευρώπη εδώ και περισσότερο από μια δεκαετία.

Η δημόσια εγγραφή προσέφερε στη γνωστή οικογένεια ένα περιουσιακό στοιχείο που επιθυμούσε εδώ και καιρό: μια μειοψηφία στο εποπτικό συμβούλιο της Porsche, η οποία επιτρέπει στην εταιρεία να καθορίσει τη μοίρα της χωρίς να χρειάζεται να απαντήσει στους κυρίους της VW.

Οι οικογένειες Porsche και Piëch, μέσω της επενδυτικής τους εταιρείας Porsche SE, κατείχαν ήδη το 53,3% των δικαιωμάτων ψήφου και το συνολικό μερίδιο κεφαλαίου 31,9% στη VW. Αυτό σημαίνει ότι η Porsche SE ελέγχει ουσιαστικά όλη τη VW, εκτός από μια μειοψηφία 20% που κατέχει εδώ και καιρό το κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας, σύμφωνα με το Bloomberg Intelligence. Παράλληλα, η Porsche διαθέτει, ακόμη, 12,5% των προσφερόμενων μετοχών στην Porsche AG και 25% συν 1 μετοχή της Porsche AG με δικαίωμα ψήφου.

Οι εσωτερικές διαμάχες

Σκληρός ανταγωνισμός και ίντριγκα, πισώπλατα μαχαιρώματα και ναζιστική ιδεολογία, αυτές είναι μάλλον, οι κατάλληλες λέξεις για να περιγράψουν την ιστορία της κληρονομιάς Porsche-Piëch. Όλα ξεκίνησαν με τον Ferdinand Porsche, τον μηχανικό του Αδόλφου Χίτλερ, ο οποίος ίδρυσε την ομώνυμη εταιρεία του στη Στουτγκάρδη της Γερμανίας το 1931.

Σήμερα, ο Wolfgang Porsche, ο 79χρονος εγγονός του ιδρυτή, και σημερινός ηγέτης της γνωστής αυτοκρατορίας, πλησιάζει στο τέλος της επιρροής του ως πρόεδρος του εποπτικού συμβουλίου της Porsche SE και της Porsche AG. Πολλά είναι τα πιθανά ονόματα για τη διαδοχή του. Η απόφαση ωστόσο, δεν έχει παρθεί ακόμη.

Αυστριακός στην καταγωγή, ο ιδρυτής της εταιρείας Ferdinand Porsche κατασκεύασε στρατιωτικά τανκς για τους Ναζί, τη βόμβα V-1 Flying και το VW Beetle – το τελευταίο ως απάντηση σε αίτημα του Χίτλερ. Η Porsche ίδρυσε την ομώνυμη συμβουλευτική εταιρεία με τον γαμπρό του Anton Piëch και άλλους οικονομικούς υποστηρικτές. Σπάνια αυτοκίνητα, όπως το αμφιλεγόμενο Type 64 που δημιουργήθηκε για να επιδείξει τη ναζιστική δύναμη, προέκυψαν από τις πρώτες συνεργασίες της Porsche.

Όταν ο Porsche πέθανε το 1951, τα περιουσιακά του στοιχεία μοιράστηκαν εξίσου στα δύο παιδιά του, στον Ferry Porsche και στη Louise Porsche, η οποία είχε παντρευτεί τον Anton Piëch. Εξού και η μισή οικογένεια της Porsche φέρει το όνομα Piëch. Ο Ferdinand και ο γιος του Ferry Porsche δημιούργησαν αυτοκίνητα και τεχνολογίες για χρόνια σε συνεργασία με τη Volkswagen, η οποία ιδρύθηκε το 1937 από το Γερμανικό Εργατικό Μέτωπο του Ναζιστικού Κόμματος. Το 1993, το μέλος της οικογένειας της Porsche, Ferdinand Karl Piëch, ανέλαβε το τιμόνι της VW και παρέμεινε ως πρόεδρος μέχρι το 2015.

Ο Ferry, ο οποίος συνελήφθη για πολεμική δραστηριότητα στο πλευρό των SS, κράτησε την εταιρεία της Porsche ενώ ο πατέρας του ήταν στη φυλακή. Το 1948, αυτός και ο Anton Piëch συναντήθηκαν για να θέσουν τις βάσεις για σχέδια που θα γινόταν τελικά ο «νόμος VW» του 1960, ο οποίος δίνει στην Κάτω Σαξονία το 20% των κοινών μετοχών της VW και χαρακτηρίζεται ως ανασταλτική μειοψηφία. Ο νόμος, θεωρητικά, προστατεύει την εταιρεία από μια εχθρική εξαγορά. Η ρύθμιση εξακολουθεί να είναι ισχυρή.

Ο Ferry ανέπτυξε την πρώτη ευρέως αναγνωρισμένη Porsche, τη 356, και έγινε πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Porsche. Ήταν επίτιμος πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου μέχρι τον θάνατό του το 1998. Η αδερφή του συμμετείχε επίσης στη διαχείριση της επιχείρησης, αν και σε μικρότερο βαθμό.

Οικογενειακή κόντρα

Μετά τον θάνατό του, ο Ferdinand Porsche έδωσε στον γιο του Ferry και στην κόρη Louise και στα τέσσερα παιδιά τους μερίδιο 10% στην περιουσία του. Από τότε, ξεκίνησαν οι διαμάχες μεταξύ των οικογενειών. Η Louise έστελνε τα παιδιά της σε μιλιταριστικά οικοτροφεία, ενώ ο Ferry έστελνε τα δικά του σε σχολεία που εστίαζαν στη δημιουργικότητα. Η αντίθεση στις φιλοσοφίες τους, ξεκάθαρες.

Το κλίμα έγινε ακόμη χειρότερο στα τέλη της δεκαετίας του 1960 και στις αρχές της δεκαετίας του ’70, όταν τέσσερις βασικοί απόγονοι δούλευαν όλοι στην Porsche: ο γιος του Ferry, ο σχεδιαστής Ferdinand Alexander Porsche (γνωστός και ως Butzi), ο αδερφός του, ο επικεφαλής παραγωγής Hans-Peter Porsche, ο γιος της Louise, ο επικεφαλής διανομής Hans Michel Piëch αλλά και ο αδερφός του, επικεφαλής έρευνας και ανάπτυξης, Ferdinand Karl Piëch.

Η οικογένεια αποφάσισε από το 1972 ότι κανένα μέλος της οικογένειας δεν θα μπορούσε να εργαστεί στο μέλλον στην Porsche, η οποία θα λειτουργούσε μόνο από εξωτερικούς διευθυντές. Στη συνέχεια, η Butzi Porsche ίδρυσε την Porsche Design ως εξωτερική επιχείρηση, η οποία παρήγαγε γυαλιά ηλίου, σκι και ρολόγια, μεταξύ άλλων συλλεκτικών ειδών.

Ο Ferdinand Karl Piëch, ξάδερφος του Butzi, αναγκάστηκε επίσης να συμμορφωθεί με τον οικογενειακό κανόνα ότι κανένα μέλος δεν πρέπει να εργάζεται στην Porsche. Αφού απολύθηκε από το πόστο του στην Porsche, κατάφερε να ανελιχθεί στις τάξεις της Audi τις δεκαετίες του 1970 και του 1980, αναπτύσσοντας αυτοκίνητα όπως το Audi 100 sedan και το Audi Quattro road and rally car. Το 1993, έγινε πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου VW.

Ο Piëch εγκατέλειψε τη θέση του ως πρόεδρος της VW το 2015. Πριν από το θάνατό του το 2019, το Der Spiegel περιέγραψε την εταιρική κουλτούρα που είχε δημιουργήσει ο Piëch στη VW ως «Βόρεια Κορέα χωρίς τα στρατόπεδα εργασίας». Από τότε, τα πράγματα στην οικογενειακή επιχείρηση έχουν αλλάξει, επισημαίνει ο Michael Dean, αναλυτής αυτοκινήτων για το Bloomberg Intelligence.

Ο κληρονόμος

Ως πρόεδρος των επιχειρηματικών συμφερόντων της οικογένειας, ο Wolfgang Porsche είναι ο εκ των πραγμάτων εκπρόσωπος της οικογένειας για τους 80 και πλέον απογόνους του ιδρυτή Ferdinand Porsche σε πέντε γενιές. Ο κυνηγός και ζωγράφος έχει καταφέρει να οδηγήσει την ισχυρή οικογένεια και πάλι στην κορυφή, όπως αποδεικνύεται από την πρόσφατη δημόσια εγγραφή. «Η νεότερη γενιά είναι χαμηλών τόνων», υποστηρίζει ο Dean. «Βλέπουν τους εαυτούς τους ως επιχειρηματίες περισσότερο από οτιδήποτε άλλο».

Διαβάστε ακόμα:

Εκπομπές ρύπων από αυτοκίνητα: Το δρακόντειο Euro 7 έρχεται (pic) 

Ξεκινά το μεγάλο «παζάρι» σούπερ μάρκετ – βιομηχάνων για το «καλάθι του νοικοκυριού»

Η μεγάλη ευκαιρία για την Ελλάδα έρχεται από τον… ήλιο – Νέες επενδύσεις και μονάδες (vid+pics)

Exit mobile version