Η εξορυκτική λιθίου Pilbara Minerals Ltd της Αυστραλίας προτείνει στις βιομηχανίες παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων και μπαταριών συνεργασία για νέα πρότζεκτ διυλιστηρίων, υπογραμμίζοντας πως η άμεση επενδυτική ενίσχυση είναι αναγκαία για την αποφυγή των ελλείψεων στην κρίσιμη αυτή αγορά της μετάβασης προς την πράσινη ενέργεια.
Η Pilbara ποντάρει στον «πυρετό» των αυτοκινητοβιομηχανιών για την προσπάθεια εξασφάλισης μελλοντικών προμηθειών υλικών για την κατασκευή ηλεκτρικών μπαταριών και τις νέες συμφωνίες που αυτές συνάπτουν με επενδυτές για τη δημιουργία διυλιστηρίων. Σύμφωνα με τον CEO της εταιρείας Ντέιλ Χέντερσον «αρκετές βιομηχανίες είναι απελπισμένες όσον αφορά την περιορισμένη προσφορά λιθίου. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς των αναλυτών, θα υπάρξει έλλειψη λιθίου και οι αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν έχουν συνάψει συμφωνίες για την τροφοδοσία τους θα αντιμετωπίσουν μεγάλο πρόβλημα».
Η ζήτηση του λιθίου αναμένεται να τριπλασιαστεί μέχρι τα μέσα της δεκαετίας σε σχέση με τα περσινά επίπεδα, σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση του BloombergNEF. Ενδεικτικό της κατάστασης είναι το γεγονός πως οι τιμές του λιθίου άγγιξαν νέα υψηλά ρεκόρ τον Σεπτέμβριο στην Κίνα, ενώ οι κολοσσοί BMW AG και General Motors Co έχουν ήδη συνάψει συμφωνίες για εξασφάλιση των προμηθειών τους.
Η Pilbara Minerals με συνολική αποτίμηση περίπου $8,5 δισ., σχεδιάζει επέκταση του ορυχείου της στη δυτική Αυστραλία τα επόμενα δύο χρόνια η οποία αναμένεται να διπλασιάσει, σχεδόν, την ικανότητά της εξόρυξης ορυκτών λιθίου. Παράλληλα, η εταιρεία θα βασιστεί στην τρέχουσα υψηλή ζήτηση για να απομακρυνθεί από τα μακροπρόθεσμα deals και να βγει κερδισμένη από την αύξηση των τιμών του ορυκτού.
Σημειωτέον πως, στο παρελθόν, οι εξορυκτικές λιθίου είχαν συνάψει βιαστικές συμφωνίες με εταιρείες διύλισης και επιχειρήσεις ηλεκτρικών οχημάτων ή μπαταριών έτσι ώστε να επιδείξουν τη βιωσιμότητα της όλης αγοράς και να προσελκύσουν επενδύσεις όσον αφορά τα νέα τους πρότζεκτ. Τώρα πια, οι παραγωγοί λιθίου βρίσκονται σε καλύτερη θέση για να επιδιώξουν πιο ελκυστικές συμφωνίες. «Πριν από δύο χρόνια, κανείς δεν ήθελε να επενδύσει σε λίθιο. Τώρα πια το τηλέφωνο δε σταματά να χτυπάει», τόνισε ο Χέντερσον.
Επίδειξη της αυξημένης διαπραγματευτικής ισχύος του τομέα έκανε πρόσφατα η Liontown Resources Ltd όταν προχώρησε σε συμφωνία με τη Ford Motor Co. Η συμφωνία συμπεριλάμβανε δάνειο ύψους $195 εκατ. της Liontown από την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία με χαμηλό επιτόκιο 1,5%.
Αν και η Liontown επένδυσε στο ορυχείο της στην Kathleen Valley της δυτικής Αυστραλίας, η Pilbara από την πλευρά της θεωρεί την τρέχουσα κατάσταση της αγοράς ως εξαιρετική ευκαιρία για επέκταση στη χημική επεξεργασία των ορυκτών, κάτι το οποίο θα τη βοηθήσει και στη διαφοροποίηση των δραστηριοτήτων της πέραν του μεταβλητού τομέα των πρώτων υλών.
Η Pilbara κατέχει ήδη το 18% βιομηχανικής μονάδας παραγωγής υδροξειδίου του λιθίου της νοτιοκορεατικής POSCO Holdings, η οποία αναμένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία της στα τέλη του 2023. Η αυστραλιανή επιχείρηση τώρα προσπαθεί να επενδύσει εκ νέου σε παρόμοια πρότζεκτ, με πιθανούς συνεργάτες τις αυτοκινητοβιομηχανίες, σύμφωνα με τον Χέντερσον.
Η κινεζική Tianqi Lithium Corp έχει επίσης ξεκινήσει την παραγωγή υδροξειδίου του λιθίου σε βιομηχανική μονάδα της στη δυτική Αυστραλία, παράδειγμα που ακολουθεί και η Albemarle. Σύμφωνα με τον Χέντερσον, η Pilbara σχεδιάζει επενδύσεις σε μονάδα παραγωγής μεταβολής του σποδουμένιου σε ενδιάμεσο χημικό προϊόν λόγω της ευκολίας παραγωγής και μεταφοράς του τελευταίου.
Σύμφωνα πάντα με τον Χέντερσον, η επέκταση του ορυχείου της Pilbara θα αυξήσει τη δυνατότητα παραγωγής της κατά 400.000 τόνους ορυκτών λιθίου τα επόμενα δύο χρόνια, η οποία ισοδυναμεί με 50.000 τόνους λιθίου που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή μπαταριών. Σημειωτέον πως το 2021 η Αυστραλία εξήγαγε 247.000 τόνους λιθίου, το 50% της συνολικής παγκόσμιας προσφοράς.
Διαβάστε ακόμα:
Μέχρι και €1.600 το «διπλό» επίδομα θέρμανσης
H Κίνα ανέβαλε επ’ αόριστον τη δημοσίευση των στοιχείων για την ανάπτυξη – Φόβοι από τους επενδυτές