Οι Έλληνες εφοπλιστές εγκαταλείπουν το εμπόριο ρωσικού αργού μετά και τις αμερικανικές κυρώσεις που στοχεύουν τους εμπόρους και τις ναυτιλιακές εταιρείες που διακινούν το πετρέλαιο της χώρας.
Ο αριθμός των δεξαμενόπλοιων ελληνικών συμφερόντων που μεταφέρουν ρωσικό αργό μειώθηκε σε μόλις οκτώ τον Ιανουάριο, σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων που συγκέντρωσε το Bloomberg. Υπενθυμίζεται ότι τον Μάιο ο αριθμός των πλοίων ξεπερνούσε τα 40, ενώ κατά το μεγαλύτερο μέρος του δεύτερου εξαμήνου του 2023, περίπου 20 πλοία ελληνικών συμφερόντων που μετέφεραν ρωσικό αργό.
Το ΥΠΟΙΚ των ΗΠΑ ζήτησε από τους ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων της Δύσης να εξηγήσουν αναλυτικά τις ενέργειες στις οποίες προέβησαν προκειμένου να συμμορφωθούν με το πλαφόν των 60 δολαρίων ανά βαρέλι για το ρωσικό πετρέλαιο. Αξιωματούχοι από δύο εταιρείες με έδρα την Αθήνα δήλωσαν λίγο αργότερα ότι βαδίζουν προσεκτικά ενώ αξιολογούν την κατάσταση.
Οι ειδοποιήσεις εστάλησαν τον Νοέμβριο σε εταιρείες σε περίπου δώδεκα χώρες και ακολούθησαν κυρώσεις που επιβλήθηκαν σε εταιρείες που εμπορεύονται ρωσικό πετρέλαιο και σε πλοιοκτήτες που συμβάλλουν στη διακίνησή του.
Τα ελληνόκτητα πλοία έχουν εξαφανιστεί εντελώς από το εμπόριο του ρωσικού αργού που φορτώνεται στα λιμάνια της χώρας στον Ειρηνικό και μεταφέρεται σε αγοραστές στην Κίνα και την Ινδία. Οι εν λόγω ποιότητες, κυρίως ESPO και Sokol, εμπορεύονται με premium σε σχέση με τη ναυαρχίδα της Μόσχας, δηλαδή το ρωσικό αργό πετρέλαιοαπό τα Ουράλια (Urals), και πολύ πάνω από το ανώτατο όριο της G-7.
Οι δυτικές χώρες που εμπλέκονται στην αγορά ή τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου πρέπει να λαμβάνουν τεκμηριωμένα πιστοποιητικά που να δείχνουν ότι τα φορτία συμμορφώνονται με τους κανόνες.
Τα στοιχεία τιμών που παρέχονται από την Argus Media δείχνουν ότι το ESPO διαπραγματεύεται σε τιμές περίπου 13 δολάρια το βαρέλι πάνω από το ανώτατο όριο τιμών κατά τις πρώτες τέσσερις εβδομάδες του 2024. Το Urals που φορτώθηκε σε λιμάνια στη Βαλτική ήταν περίπου 1 δολάριο το βαρέλι πάνω από το ανώτατο όριο.
Η «εξαφάνιση» του ελληνικού στόλου θα ασκήσει ακόμη μεγαλύτερη πίεση στα ρωσικά δεξαμενόπλοια και σε έναν σκιώδη στόλο πλοίων που έχει ενισχυθεί από τότε που τα στρατεύματα της Μόσχας εισέβαλαν στην Ουκρανία πριν από σχεδόν δύο χρόνια.
Με την απώλεια της ευρωπαϊκής αγοράς της, η οποία έπαιρνε σχεδόν το σύνολο των 1,6 εκατομμυρίων βαρελιών αργού που μεταφέρονταν ημερησίως από τα ρωσικά λιμάνια της Βαλτικής, της Μαύρης Θάλασσας και της Αρκτικής, η Μόσχα έχει αναγκαστεί να βασίζεται σχεδόν αποκλειστικά σε αγοραστές στην Κίνα, την Ινδία και, σε μικρότερο βαθμό, την Τουρκία. Αυτό συνεπάγεται πολύ μεγαλύτερα ταξίδια και πολύ περισσότερα πλοία.
Οι παραδόσεις έχουν γίνει πιο περίπλοκες λόγω των επιθέσεων σε εμπορικά πλοία στη νότια Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν από τους Χούθι της Υεμένης.
Διαβάστε ακόμη
Πιο κοντά έρχεται η μείωση του τέλους επιτηδεύματος
Κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα: Απώλειες άνω του 10% για το λιμάνι του Πειραιά
ΠΝΟ: Oι νέες κατευθύνσεις και τα αιτήματα των ναυτικών για το 2024
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ