search icon

Bloomberg

Η ανατολική Ευρώπη ετοιμάζεται για τη χειρότερη ύφεση από την πτώση του κομμουνισμού

Στη χειρότερη περίπτωση, η συρρίκνωση του ΑΕΠ κυμαίνεται από περίπου 13% στην Πολωνία και στην πρώην Τσεχοσλοβακία και 25% στη Βουλγαρία και τη Ρουμανία έως και 40% στις χώρες της Βαλτικής

Η ζημιά που υπέστη το πρώτο τρίμηνο από τον κορωνοϊό η ταχύτερα αναπτυσσόμενη περιοχή της ΕΕ είναι άνευ προηγουμένου, ενώ έπονται και ακόμα χειρότερα καθώς οι χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ αναμένεται να έχουν τη χειρότερη ύφεση από την εποχή που έπεσε το Σιδηρούν Παραπέτασμα.

Κι ενώ οι χώρες που εκτείνονται από τη Βαλτική ως τη Μαύρη Θάλασσα κατάφεραν να αποφύγουν τη μεγάλη ζημιά που υπέστησαν οι μεγάλες οικονομίες της Δύσης, το κλείσιμο των εργοστασίων, των καταστημάτων και των υπηρεσιών επέφερε πλήγμα στα εταιρικά κέρδη και αύξησε την ανεργία.

Τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν σήμερα δείχνουν ότι η ανάπτυξη μειώθηκε κατά 50% στην Ουγγαρία από τα τέλη του 2019 και επιβράδυνε δραματικά στη Ρουμανία που ωστόσο σημείωσε επέκταση κατά 2,4% σε σχέση με έναν χρόνο πριν.

Οι οικονομίες της Τσεχίας και της Σλοβακίας συρρικνώθηκαν. Η οικονομία της Πολωνίας που ανακοινώνει τα στοιχεία της εντός της ημέρας αναμένεται να σημειώσει επίσης «βουτιά», σύμφωνα με έρευνα του Bloomberg.

Όπως είπε , στο μεταξύ, ο πρωθυπουργός της Ουγγαρίας, Βίκτορ Ορμπαν, «νιώθω ότι καταφέραμε να βγάλουμε από τη μέση τα εμπόδια καλύτερα από άλλους, τουλάχιστον τον Μάρτιο. Τα στοιχεία Απριλίου θα είναι τρομερά, ο Μάιος μπορεί α μας δώσει ελπίδες και νομίζω ότι ο Ιούνιο θα μας βγάλει από αυτό και θα επιστρέψουμε γρήγορα στον προηγούμενο δρόμο της ανάπτυξης – τουλάχιστον έτσι ελπίζω».

Η ευρωζώνη που είναι ο βασικός προορισμός για τις εξαγωγές της ανατολικής Ευρώπης, σημείωσε συρρίκνωση – ρεκόρ κατά το α’ τρίμηνο, υπογραμμίζοντας τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο μεταποιητικός κλάδος της ανατολικής Ευρώπης.

Η παραγωγή στην Skoda Auto, που είναι η μεγαλύτερη τσεχική εταιρεία και βασικός δείκτης της κατάστασης της τσεχικής βιομηχανίας, μειώθηκε πάνω από 100.000 οχήματα κατά τη διάρκεια του μήνα που παρέμεινε κλειστή. Οι συνολικές παραδόσεις αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 25% σε σχέση με έναν χρόνο πριν, κατά το α’ τρίμηνο.

Οι προβλέψεις για την επικείμενη ύφεση στα πρώην κομμουνιστικά μέλη της ΕΕ ξυπνούν αναμνήσεις από τον οδυνηρό μετασχηματισμό της περιοχής πάνω από 30 χρόνια πριν. Στη χειρότερη περίπτωση, η συρρίκνωση του ΑΕΠ κυμαίνεται από περίπου 13% στην Πολωνία και στην πρώην Τσεχοσλοβακία και 25% στη Βουλγαρία και τη Ρουμανία έως και 40% στις χώρες της Βαλτικής.

«Η ανάκαμψη είναι απίθανο να είναι τόσο γρήγορη και εύκολη όσο είχε αρχικά υποτεθεί», σύμφωνα με τα πρακτικά της κεντρικής τράπεζας της Τσεχίας της 7ης Μαΐου, που δημοσιεύθηκε την Παρασκευή.

Ωστόσο, καθώς αίρονται τα lockdown σε ολόκληρη την ήπειρο, ακούγονται όλο πιο συχνές προβλέψεις για ανάκαμψη και μάλιστα όχι μετά το 2020.

Σύμφωνα με τον CEO της ουγγρικής OTP Bank, αναμένεται ανάκαμψη σχήματος U στην Ουγγαρία. Αν η Ευρωζώνη ανακάμψει σχετιπά γρληγορα, το ίσιο θα κάνει και η Ουγγαρία, υποστηρίζει.

Οι οικονομίες της Ανατολικής ΕΕ πιθανότατα θα συνεχίσουν να ξεπερνούν τη Δυτική Ευρώπη μετά το τέλος της πανδημίας, καθώς βρίσκονται ακόμη σε μεταγενέστερη φάση σε ό,τι αφορά την εξέλιξη του ιού, σύμφωνα με την Beata Javorcik, επικεφαλής οικονομολόγο της EBRD. Αντέδρασαν επίσης γρηγορότερα από χώρες όπως η Γαλλία, η Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, γεγονός που οδήγησε σε σημαντικά λιγότερους θανάτους από τον ιό.

«Χτυπήθηκαν από τον Covid αργότερα, οπότε είχαν το πλεονέκτημα να δουν τι συνέβαινε στην Ιταλία, πριν βιώσουν οι ίδιοι τον Covid», αναφέρει κι έτσι, «όταν ο ιός διέσχισε τα σύνορά τους, ανέλαβαν δράση γρήγορα και αποτελεσματικά».

Exit mobile version