Ενα δεύτερο “χαμένο” καλοκαίρι λόγω του κορωνοϊού μπορεί να προκαλέσει ντόμινο χρεοκοπιών στις αεροπορικές και μια επανάληψη των bailouts του 2020, αύξηση των απολύσεων και γενικότερα προβλήματα στις αερομεταφορές, σύμφωνα με το IBA Group.
Η TUI AG, το μεγαλύτερο πρακτορείο τουρισμού του κόσμου έχει αλλάξει τον καλοκαιρινό της προγραμματισμό, με την σεζόν να ξεκινά τον Ιούλιο, τουλάχιστον δύο μήνες αργότερα. Η Ryanair Holdings Plc ανέφερε σε δήλωσή της πως θα επιτρέψει στους καταναλωτές την δωρεάν αλλαγή των πτήσεών τους, ενώ τους παρακάλεσε να μην πανικοβληθούν λόγω των “αρνητικών πρωτοσέλιδων”.
Οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες έχουν επηρεαστεί ιδιαίτερα από τα νέα lockdown και τις καθυστερήσεις ανοίγματος των κοινωνιών. Εταιρείες όπως οι TUI και Ryanair αξιοποιούν το πρώτο τρίμηνο του έτους για τα καλοκαιρινά bookings των καταναλωτών, κάτι που τους δίνει και ρευστότητα έτσι ώστε να μπορέσουν να προετοιμαστούν για την καλοκαιρινή ζήτηση.
Οποιαδήποτε όρια ελιγμού έχουν στενέψει. Η ΤUI η οποία βασίζεται σε Γερμανούς και Βρετανούς καταναλωτές οι οποίοι επιλέγουν τη Μεσόγειο για τις καλοκαιρινές τους διακοπές ανέφερε πως «έχει αρκετή ρευστότητα μέχρι το καλοκαίρι». Η IAG SA, κάτοχος της British Airways πήρε νέο δάνειο με εγγύηση τις μονάκριβες θέσεις της στο αεροδρόμιο Heathrow του Λονδίνου.
Ήδη στα χρηματιστήρια η αισιοδοξία που στήριζε τον δείκτη Bloomberg World Airlines Index έχει πια εξαφανιστεί.
Ταξίδια ή τίποτα
Τα αεροπορικά ταξίδια θα πρέπει να ξεκινήσουν έως την 1η Ιουλίου, αλλιώς οι αεροπορικές θα χάσουν το μεγαλύτερο μερίδιο των ετησίων εσόδων τους, σύμφωνα με τον CEO της Air France-KLM, Μπεν Σμιθ.
Αν και 45 αεροπορικές κατέρρευσαν το 2020, πολλές περισσότερες κρέμονται από μια κλωστή, υπομονετικά ελπίζοντας για μια επιστροφή των καταναλωτών, μια ελπίδα που ολοένα και εξανεμίζεται, με την Airports Council International (ACI) να αναφέρει πως οι επιβάτες θα παραμείνουν στο 50% των προ-πανδημίας ποσοστών το 2021.
Αν και οι περισσότερες αεροπορικές μπορεί να επιβιώσουν μιας “καθυστερημένης” καλοκαιρινής σεζόν, το κόστος νέων bailout μπορεί να είναι τεράστιο. Ακόμη και πριν τα πιο πρόσφατα στοιχεία, η ΙΑΤΑ είχε αναφέρει πως οι αεροπορικές μπορεί να χρειαστούν $80 δισ. κυβερνητικής υποστήριξης φέτος.
Νέα bailouts
Στην Ευρώπη, η Air France-KLM αποζητά bailout 10,4 δισ ευρώ. Η TUI η οποία έχει ήδη λάβει 4,8 δισ ευρώ σε βοήθεια από τη γερμανική κυβέρνηση υπόσχεται μόνο πως η ρευστότητα θα παραμείνει σε σταθεροποιητικά σημεία.
Τα αεροδρόμια θα χρειαστούν κι αυτά κυβερνητική υποστήριξη, σύμφωνα με την ACI.
Oι φθηνότερες εταιρείες όπως η Ryanair, EasyJet και Wizz Air Holdings, έχουν αρκετά στιβαρή ρευστότητα και δυνατότητα για την αύξηση των αποθεματικών μέσω πώλησης αεροσκαφών και sale-and-leaseback συμφωνιών.
Μπορεί, επίσης, να υπάρξει επέκταση του προγράμματος υποστήριξης των δανείων και των εργαζομένων στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη. Ακόμη και τότε, όμως, οι αεροπορικές μπορεί να προχωρήσουν σε απολύσεις.
Ολοένα και περισσότερες εταιρείες αναμένεται να προχωρήσουν επίσημα υπό της προστατευτικής ομπρέλας των άρθρων χρεοκοπίας, όπως οι Norwegian Air Shuttle ASA και η Virgin Atlantic Airways.
Τεράστιες λατινοαμερικανικές αεροπορικές όπως η Latam Airlines Group, Aviance Holdings και Grupo Aeromexico oι οποίες έλαβαν προστασία υπό το Αρθρο 11 των ΗΠΑ λόγω της απουσίας κυβερνητικών bailouts στις έδρες τους, μπορεί να ζητήσουν επιμήκυνση των προστατευτικών προγραμμάτων εάν στερέψουν από ρευστό.
Αύξηση των παραγγελιών
Το ΙΒΑ αναμένει ομαλοποίηση της προσφοράς στην Ασία, όπου οι παραγγελίες αεροσκαφών παραμένουν σε υψηλά επίπεδα, ιδιαίτερα στη νοτιοανατολική Ασία και την Ινδία, ενώ οι χρεοκοπίες αεροπορικών παραμένουν περιορισμένες. Οι συγχωνεύσεις όπως αυτή των Korean Air Lines και Asiana Airlines μπορεί να γίνουν πιο κοινότοπες.
Ενα πρόβλημα ρευστότητας μπορεί να επηρεάσει και τις παραγγελίες, με τις Airbus και Boeing να υποφέρουν λόγω ακυρώσεων ή παρατάσεων στα καρνέ τους λόγω των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι αεροπορικές.
Διαβάστε ακόμα:
Σχέδιο Ανάκαμψης: «Μπαζούκα» 32 δισ. φέρνει 200.000 νέες δουλειές και επενδύσεις
Ψηφιακό… μποτιλιάρισμα στις τράπεζες – Πώς η πανδημία απογείωσε τις e-συναλλαγές