«Δεν πουλάω», λέει ο πρόεδρος μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες τεχνολογίας στην Ιαπωνία. Και κάπως έτσι, άρχισε ο πόλεμος των επιθετικών προσφορών, καθώς ο τεχνολογικός κλάδος στην Ιαπωνία έχει περιθώρια περαιτέρω συγχωνεύσεων κι εξαγορών. Ωστόσο, οι επιθετικές εξαγορές είναι κάτι τόσο σπάνιο, ώστε οι περισσότερες συμφωνίες φαίνεται να έχουν γίνει στη διάρκεια ενός γεύματος μεταξύ φίλων.
Αυτή η συγκεκριμένη, όμως, που θα μας απασχολήσει εδώ, προφανώς γίνεται σε διαφορετικό κλίμα.
Η Toshiba Corp. κατέχει ήδη το 52,4% της εταιρείας παραγωγής ηλεκτρονικών ειδών NuFlare Technology Inc. Όμως η Toshiba θέλει όλη την εταιρεία, οπότε τον περασμένο μήνα έκανε δημόσια προσφορά για το υπόλοιπο κομμάτι της NuFlare. Η πρόταση προσέφερε 11.900 γιεν ανά μετοχή, δηλαδή ποσό περίπου 49% υψηλότερο από το μέσο όρο διακύμανσης της μετοχής κατά τις τελευταίες 50 ημέρες.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Toshiba Νομπουάκι Κουρουματάνι, είναι προφανές ότι διατύπωσε την πρόταση για εξαγορά ύψους 65 δισ. γιεν (596 εκατ. δολάρια) απλώς και μόνο για τυπικούς λόγους. Άλλωστε, ανακοίνωσε ταυτόχρονα άλλες δυο εξαγορές.
Ο επόμενος παίκτης στο τερέν, είναι η ανταγωνίστρια εταιρεία Hoya Corp. η οποία προμηθεύει υλικά που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή στο χώρο των ηλεκτρονικών. Την περασμένη εβδομάδα η εταιρεία αυτή ξεκίνησε την επιθετική εξαγορά για τη NuFlare προσφέροντας 8,4% περισσότερα χρήματα από την Toshiba.
Έτσι, ενώ η κίνηση της Toshiba έμοιαζε να εξελίσσεται σε μια εξαγορά ρουτίνας, τώρα η μεγάλη αυτή εταιρεία έχει να αντιμετωπίσει έναν πιθανό πόλεμο υποβολής προσφορών με έναν ενοχλητικό αντίπαλο, όπως η Hoya.
Στη συνέχεια συναντάται ο ανταγωνιστής Hoya Corp., ιαπωνικός προμηθευτής υλικών που χρησιμοποιούνται στην παραγωγή ηλεκτρονικών. Την περασμένη εβδομάδα ξεκίνησε τη δική της προσπάθεια για επιθετική εξαγορά της NuFlare, προσφέροντας 8,4% περισσότερα από ό, τι η Toshiba.
Έτσι, μετά από ό, τι έμοιαζε με μια συμφωνία από καουτσούκ-σφράγιση, το Kurumatani της Toshiba αντιμετωπίζει τώρα έναν πιθανό πόλεμο υποβολής προσφορών με αντίπαλο gadfly. Και είναι πραγματικά ανήσυχος, όπως τον περιγράφουν ο Πάβελ Ελπέγιεφ και Γιούκι Φουρακάουα από το Bloomberg μετά την συνέντευξη που του πήραν αυτή την εβδομάδα.
«Το πρόβλημα δεν είναι το τίμημα εξαγοράς. Το πρόβλημα είναι αν θα επιζήσει ή θα πεθάνει η NuFlare», τους είπε.
Φυσικά, το τίμημα είναι το θέμα. Τουλάχιστον, αυτό πρέπει να είναι.
Η προσφορά της Hoya για τη NuFlare, που είναι μόλις 1.000 γιεν υψηλότερη από εκείνη της Toshiba, μόλις και μετά βίας φαίνεται σοβαρή.
Αλλά η ανακοίνωσή της είχε ως αποτέλεσμα να ωθηθεί η μετοχή της NuFlare κατά 13% υψηλότερα, καθώς οι επενδυτές υποθέτουν ότι η Toshiba μπορεί να χρειαστεί να προσφέρει ακόμα περισσότερα. Μια τέτοια μάχη για το ύψος της προσφοράς είναι μεγάλη είδηση για εκείνους τους μετόχους NuFlare που δεν πούλησαν στην Toshiba. Είναι επίσης καλό για την ευρύτερη ιαπωνική αγορά.