search icon

Bloomberg

Γιατί ο Τραμπ δεν επιβάλλει ακόμα δασμούς σε ευρωπαϊκά αυτοκίνητα – Όλο το παρασκήνιο

Τι αλλάζουν στο σχεδιασμό τους οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, πώς πίεζαν την Ουάσιγκτον τα λόμπι, τι είπε ο Ρος για τις προθέσεις Τραμπ

Η κυβέρνηση Τραμπ είναι πιθανό να δώσει νέα αναβολή στην απόφαση του Λευκού Οίκου για το αν θα επιβάλλει δασμούς στα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα που εισάγονται στις ΗΠΑ, ως αποτέλεσμα μιας έντονης εκστρατείας που εξαπέλυσαν διάφορα λόμπι στην Ουάσιγκτον, μετά από εντολή των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών. Ο Τραμπ με αυτή την κίνηση δίνει ένα στίγμα των προθέσεων του να υπάρξει μια στρατηγική στροφή στην παγκόσμια παραγωγή αυτοκινήτων, προς τις αμερικανικές εταιρείες.

Τον Μάιο ο Ντόναλντ Τραμπ είχε δώσει στον εαυτό του προθεσμία ως το Νοέμβριο, προκειμένου να λάβει την απόφασή του για επιβολή δασμών σε ευρωπαϊκά αυτοκίνητα και τα εξαρτήματά τους, ή όχι. Οι Βρυξέλλες απείλησαν ότι ως απάντηση θα μπορούσαν να επιβάλουν δασμούς σε αμερικανικά αγαθά αξίας περίπου 39 δισ. δολαρίων, αν ο Λευκός Οίκος πραγματοποιούσε την απειλή του.

Οι τελευταίες πληροφορίες από την αμερικανική πρωτεύουσα αναφέρουν ότι ο πρόεδρος των ΗΠΑ «δεν έχει λάβει ακόμα την τελική του απόφαση» κι έτσι λειαίνεται το έδαφος για μια νέα αναβολή της σχετικής απόφασης.

Μετά από πολλούς μήνες κατά τους οποίους άσκησαν έντονη πίεση, αρκετές εταιρείες παραγωγής αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των Volkswagen AG και Daimler AG (που σχεδίαζαν να εκχωρήσουν κομμάτια της παραγωγής σε αμερικανικές εταιρείες) κατέβαλαν σημαντική προσπάθεια να πείσουν τους Αμερικανούς διαπραγματευτές μιας εμπορικής συμφωνίας, ότι αυτά τους τα σχέδια ακυρώνουν τους λόγους για τους οποίους ο Τραμπ θα μπορούσε να επιβάλει δασμούς σε αυτοκίνητα προερχόμενα από την Ευρώπη, οι οποίοι θα μπορούσαν να φτάσουν ως και 25% σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν το θέμα.

Καρποφόρες διαπραγματεύσεις

Ο υπουργός εμπορίου των ΗΠΑ Ουίλμπουρ Ρος, σε συνέντευξη που παραχώρησε στην τηλεόραση του Bloomberg νωρίτερα αυτό το μήνα, θεώρησε πιθανή μια αναβολή στην απόφαση της Ουάσιγκτον. «Η ελπίδα μας είναι ότι οι διαπραγματεύσεις που έχουμε ξεκινήσει με μεμονωμένες εταιρείες σχετικά με τα επενδυτικά σχέδια, θα αποδώσουν καρπούς ώστε να μην είναι απαραίτητο να τεθεί πλήρως σε ισχύ τη τροπολογία 232 (που ενεργοποιεί τις κυρώσεις), ίσως μάλιστα να μην είναι απαραίτητο να τεθεί ούτε εν μέρει σε ισχύ» ανέφερε ο Ρος, μιλώντας για την έκθεση εθνικής ασφάλειας και ειδικότερα το άρθρο 232 του 1962 «περί εμπορίου».

Ο απερχόμενος πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν Κλοντ Γιούνκερ ευθυγραμμίστηκε την περασμένη εβδομάδα με τις πεποιθήσεις του Ρος, λέγοντας στη γερμανική εφημερίδα Suddeutsche Zeitung ότι ο Τραμπ δεν θα κάνει πράξη την απειλή του για κυρώσεις σε ευρωπαϊκά αυτοκίνητα. Μια πιθανή επιβολή δασμών 25% σε αυτοκίνητα που εισάγονται από την Ευρώπη στις ΗΠΑ, θα σημάνει αύξηση της τιμής πώλησης κάθε αυτοκινήτου κατά περίπου 10.000 ευρώ (11.000 δολάρια), σύμφωνα με αναλυτές της Κομισιόν.

Σημαντικό ρόλο στην πιθανή αποκλιμάκωση φέρεται να διαδραμάτισε ο Αμερικανός πρεσβευτής στην ΕΕ, Ρίτσαρντ Γκρένελ, ο οποίος εξήγησε στις αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης ότι είναι ανάγκη να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας στις ΗΠΑ, με αποτέλεσμα ορισμένες από αυτές να μεταφέρουν τμήματα της παραγωγής τους από το Μεξικό στις ΗΠΑ, να επανεξετάσουνμε βάση το σκεπτικό Γκρένελ τις παγκόσμιες αλυσίδες παραγωγής τους και να δηλώνουν έτοιμες να συζητήσουν και άλλες αλλαγές.

Exit mobile version