search icon

Bloomberg

Γιατί λιγοστεύουν τα δεξαμενόπλοια

Μόλις δύο νέα υπερδεξαμενόπλοια πρόκειται να ενταχθούν στον στόλο το 2024 - οι λιγότερες προσθήκες εδώ και σχεδόν τέσσερις δεκαετίες, λόγω των εκτεταμένων εκτροπών

Οι μακροχρόνιες προειδοποιήσεις της βιομηχανίας πετρελαιοφόρων ότι κατασκευάζονται πολύ λίγα πλοία επιστρέφουν και στοιχειώνουν την αγορά μετά τις επιθέσεις των Χούθι της Υεμένης στην εμπορική ναυτιλία που προκάλεσαν εκτεταμένες εκτροπές στις παγκόσμιες συναλλαγές πετρελαίου.

Μόλις δύο νέα υπερδεξαμενόπλοια πρόκειται να ενταχθούν στον στόλο το 2024 – οι λιγότερες προσθήκες εδώ και σχεδόν τέσσερις δεκαετίες και περίπου 90% κάτω από τον ετήσιο μέσο όρο αυτής της χιλιετίας. Αλλά αφού οι πλοιοκτήτες άρχισαν όλο και περισσότερο να αποφεύγουν τη νότια Ερυθρά Θάλασσα, η έλλειψη νέας χωρητικότητας αρχίζει να δαγκώνει: οι τιμές έχουν δει αιχμές και οι διάρκειες των ταξιδιών αυξάνονται.

Οι τιμές είχαν συγκρατηθεί πέρυσι, καθώς ο ΟΠΕΚ και οι σύμμαχοί του κρατούσαν το πετρέλαιο μακριά από την αγορά. Ταυτόχρονα, μια ευρύτερη ενεργειακή μετάβαση σημαίνει ότι θα καταργηθούν τα ορυκτά καύσιμα – μειώνοντας τις προοπτικές του κλάδου μακροπρόθεσμα. Αλλά η αυξημένη αποφυγή της νότιας Ερυθράς Θάλασσας προσθέτει στη διάρκεια των συναλλαγών που είχαν ήδη επιμηκυνθεί λόγω του πολέμου της Ρωσίας στην Ουκρανία.

«Ο αντίκτυπος των εκτροπών μπορεί να φανεί καθημερινά στη ναυτιλία γενικά και θα έλεγα ειδικά στη ναυτιλία δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου και προϊόντων», δήλωσε ο Alexander Saverys, διευθύνων σύμβουλος της Euronav NV, ενός από τους μεγαλύτερους καθαρούς ιδιοκτήτες, σε μια κλήση κερδών νωρίτερα αυτό το μήνα. Σε συνδυασμό με τις λίγες νέες παραδόσεις και τον γερασμένο στόλο, οι προοπτικές για τα δεξαμενόπλοια είναι «πολύ θετικές».

Ενώ άλλα εμπορικά πλοία – ιδίως πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων – άρχισαν να αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα αμέσως μετά την έναρξη των επιθέσεων τον Νοέμβριο, τα πετρελαιοφόρα και τα δεξαμενόπλοια καυσίμων ήταν πιο αργά στο να αποφύγουν την περιοχή, όπως γράφει το Bloomberg.

Όλα αυτά άλλαξαν τον περασμένο μήνα, αφού οι δυνάμεις των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου βομβάρδισαν την Υεμένη σε μια προσπάθεια να καταστείλουν τα επεισόδια. Ωστόσο, οι στρατιωτικές επεμβάσεις δεν σταμάτησαν τους Χούθι και αντίθετα οδήγησαν πολλούς από τους κορυφαίους ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων στον κόσμο να μείνουν μακριά.

«Η κατάσταση είναι στενή στην αγορά δεξαμενόπλοιων, ιδίως για τα δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου», δήλωσε ο Enrico Paglia, διευθυντής ερευνών στην Banchero Costa, μια εταιρεία ναυτιλιακών υπηρεσιών. «Θα είναι ακόμη πιο σφιχτή στο μέλλον».

Η έλλειψη δεξαμενόπλοιων έρχεται καθώς η αποδοτικότητα του παγκόσμιου στόλου παραπαίει. Εκτός του ότι πολλά πλοία πλέουν γύρω από τη νότια Αφρική αντί να περνούν από την Ερυθρά Θάλασσα και τη διώρυγα του Σουέζ, ένας εκρηκτικός σκοτεινός στόλος σημαίνει ότι πολλά πλοία είναι διαθέσιμα μόνο σε ορισμένους πελάτες.

Η ναυτιλία είναι γνωστή για την έκρηξη και την πτώση της. Το 2020, όταν οι έμποροι πετρελαίου έκρυβαν πετρέλαιο στη θάλασσα σε όποιο πλοίο μπορούσαν να βρουν, τα μέσα κέρδη εκτινάχθηκαν σε περίπου 100.000 δολάρια την ημέρα, προτού οι επακόλουθες περικοπές της παραγωγής από τον Οργανισμό Πετρελαιοεξαγωγικών Κρατών και τους συμμάχους του οδηγήσουν σε πολυετή πτώση.
Τώρα, όμως, υπάρχουν αρκετές ανοδικές δυνάμεις.

Οι παραδόσεις πετρελαίου έχουν γίνει γενικά πιο μακρινές μετά την αναδιάταξη των παγκόσμιων ροών πετρελαίου μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Τα φορτία προς την Ευρώπη που προηγουμένως διέσχιζαν τη Βαλτική Θάλασσα μέσα σε λίγες ημέρες, τώρα χρειάζονται εβδομάδες για να φτάσουν σε άλλα μέρη του κόσμου. Η διαταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα αυξάνει ακόμη περισσότερο αυτούς τους χρόνους πλεύσης.

Λιγοστεύουν οι παραγγελίες

Τα ποσοστά απασχόλησης των πλοίων – ένα μέτρο του πόσο υψηλά χρησιμοποιούμενος είναι ο στόλος των δεξαμενόπλοιων ανά πάσα στιγμή – έχουν αυξηθεί έως και 5% από τότε που τα πλοία άρχισαν να αποφεύγουν τη θαλάσσια οδό, σύμφωνα με τον Φώτιο Κατσούλα, επικεφαλής αναλυτή για τη ναυτιλία δεξαμενόπλοιων στην S&P Global Commodity Insights.

«Η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα αλλάζει τα θεμελιώδη δεδομένα στην αγορά και δρα υπέρ των πλοιοκτητών», δήλωσε. «Το κλίμα είναι πολύ καλύτερο τώρα».

Το ιστορικά χαμηλό βιβλίο παραγγελιών συμβάλλει στην πληθωρικότητα. Μετά τα δύο υπερδεξαμενόπλοια που εντάσσονται στον στόλο φέτος, θα υπάρχουν μόνο πέντε το 2025, σύμφωνα με στοιχεία της Banchero Costa. Αυτό συγκρίνεται με 42 πλοία που παραδόθηκαν το 2022.

Σύμφωνα με το Bloomberg, αν και υπήρξε μια πρόσφατη άνοδος των παραγγελιών, χρειάζονται χρόνια για να φτάσουν, με τα ναυπηγεία να είναι σήμερα γεμάτα από πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που παραγγέλθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, καθώς και από αιτήματα για πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Παρόλα αυτά, υπάρχουν κάποιοι λόγοι επιφυλακτικότητας. Ο ΟΠΕΚ+ συνεχίζει να περιορίζει την παραγωγή προκειμένου να στηρίξει τις τιμές του πετρελαίου, δημιουργώντας τροχοπέδη στον όγκο του πετρελαίου στη θάλασσα, ο οποίος βρίσκεται κάτω από το επίπεδο που βρισκόταν πριν από ένα χρόνο. Και τα υψηλά ναύλα μπορούν φυσικά να διορθωθούν, καθιστώντας πολύ ακριβό για τα βαρέλια να διανύουν μεγαλύτερες αποστάσεις, περιορίζοντας τελικά τη ζήτηση δεξαμενόπλοιων.

Οι πλοιοκτήτες είναι επίσης καιροσκόποι και μερικές φορές θα προσπαθήσουν να αλλάξουν τις παραγγελίες κατασκευής νέων πλοίων που είναι πιο κερδοφόρα.

Αλλά οι αναλυτές μετοχών είναι ως επί το πλείστον αισιόδοξοι για τους ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων.

Η Frontline, η μεγαλύτερη εισηγμένη στον κόσμο καθαρή ιδιοκτήτρια δεξαμενόπλοιων, έχει 12 συστάσεις αγοράς από τις 16 εταιρείες που την καλύπτουν. Η International Seaways Inc, μια άλλη από τις 10 κορυφαίες εταιρείες, έχει 11 συστάσεις αγοράς από τους 11 αναλυτές της.

«Λαμβάνοντας υπόψη το περιορισμένο βιβλίο παραγγελιών, τον ταχέως γηράσκοντα στόλο, την ποσότητα χωρητικότητας που είναι ήδη υπερήλικη και τον αντίκτυπο των περιβαλλοντικών κανονισμών στον τομέα, η καλή αγορά για τους ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων είναι εδώ για να παραμείνει για το προβλέψιμο μέλλον», δήλωσε ο Paglia της Banchero Costa.

Διαβάστε ακόμη

Κασσέλακης στο Συνέδριο ΣΥΡΙΖΑ: Δεν πάμε σε εκλογές- Έπεσαν οι μάσκες (upd)

Χειμερινές εκπτώσεις 2024: Πότε ολοκληρώνονται – Τι να προσέξουν οι καταναλωτές

Ολυμπιακοί Αγώνες 2024: Ποιες θα είναι οι τιμές για τους θεατές (tweet)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version