Τις προηγούμενες δύο δεκαετίες, οι low-cost αεροπορικές εταιρείες, όπως η Ryanair και η EasyJet, εφάρμοσαν στη Γερμανία ό,τι ακριβώς και στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Αφού ξεκίνησαν να δραστηριοποιούνται σε μικρά περιφερειακά αεροδρόμια (Μέμινγκεν στη Βαυαρία, Λούμπεκ στη Βαλτική), σταδιακά αύξησαν το μερίδιο αγοράς, προσελκύοντας ταξιδιώτες χάρη στα φθηνότερα εισιτήρια. Με τον καιρό, επεκτάθηκαν και στα μεγαλύτερα αεροδρόμια (Βερολίνο, Φρανκφούρτη, Μόναχο), αυξάνοντας τον ανταγωνισμό με τις μέχρι πρότινος κυρίαρχες αεροπορικές εταιρείες (Lufthansa).
Τα τελευταία χρόνια, όμως, συμβαίνει το αντίθετο. Η EasyJet αποχώρησε από τη διαδρομή Φρανκφούρτη – Βερολίνο το 2020, ενώ φέτος η Ryanair εγκατέλειψε τελείως τη Φρανκφούρτη, επικαλούμενη τα πολύ υψηλά τέλη του μεγαλύτερου αεροδρομίου της Γερμανίας, τα οποία καθιστούν μη κερδοφόρα τη λειτουργία της.
Ας σημειωθεί ότι η εταιρεία που κατέχει το πλειοψηφικό πακέτο του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης διαθέτει ένα μέρος των μετοχών και της Lufthansa.
Η μετα-covid αλλαγή «παιχνιδιού»
Στη μετα-πανδημία εποχή, η πληρότητα στα αεροσκάφη της Ryanair στη Γερμανία έχει υποχωρήσει κατά σχεδόν 50%. Την ίδια στιγμή, στην Ιταλία έχει αυξηθεί κατά 40%. Η EasyJet, από την πλευρά της, έχει περικόψει κατά τουλάχιστον 2/3 τον στόλο που εδρεύει στο Βερολίνο, ενώ αντίθετα στη Λισαβόνα τον έχει αυξήσει σε εννέα αεροσκάφη από… μηδέν προηγουμένως.
Ενόσω, λοιπόν, η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρωζώνης καθίσταται ζώνη no-fly για τις low-cost εταιρείες, η ανάκαμψη του αεροπορικού κλάδου λαμβάνει χώρα με τον βραδύτερο ρυθμό από κάθε άλλη χώρα. Η αεροπορική κίνηση σε πολλές αγορές έχει ήδη υπερβεί τα επίπεδα του 2019, ενώ στη Γερμανία εξακολουθεί να υπολείπεται κατά 25% σε σχέση με τα προ-πανδημίας επίπεδα. Σε ορισμένα δε, περιφερειακά αεροδρόμια, η κατάσταση είναι τόσο άσχημη, ώστε να πλανάται το φάντασμα της χρεοκοπίας.
Η Lufthansa, από την πλευρά της, έχει καταφέρει να εδραιώσει την κυριαρχία της, ελέγχοντας τουλάχιστον τα 2/3 των slots στα αεροδρόμια της Φρανκφούρτης και του Μονάχου -πολύ περισσότερο, δηλαδή, απ’ ότι ελέγχουν οι British Airways και Air France σε Λονδίνο και Παρίσι, αντίστοιχα. Στις εγχώριες πτήσεις, επίσης, η Lufthansa και η low cost θυγατρική της, η Eurowings, διατηρεί σχεδόν το μονοπώλιο.
Λαμβάνοντας αυτά υπόψη, καθίσταται σαφές ότι τα περιθώρια για μειώσεις στα εισιτήρια είναι εξαιρετικά περιορισμένα. Δεν είναι τυχαίο ότι ένα εισιτήριο για τη διαδρομή Φρανκφούρτη – Μόναχο κοστίζει 349 ευρώ (εφόσον η κράτηση γίνει 15 ημέρες πριν). Συγχρόνως, ένα εισιτήριο από το Λονδίνο στο Εδιμβούργο κοστίζει μόλις 56 λίρες. Και σαν να μην έφθαναν όλα αυτά, η Lifthansa προτίθεται να αυξήσει κατά 40% το μέσο εισιτήριο από το επόμενο καλοκαίρι.
Το πλεονέκτημα των 9 δισ. στη Lufthansa
Οι εποπτικές αρχές της Γερμανίας έχουν επανειλημμένως επισημαίνει ότι η Lufthansa χρησιμοποιεί την κυρίαρχη θέση της, προκειμένου να αυξήσει τις τιμές. Ωστόσο, δεν έχουν επιβάλλει κάποιο πρόστιμο. «Η αγορά έχει δημιουργηθεί για να προστατεύει τη Lufthansa» στηλιτεύει η Ντάρα Μπράντι, επικεφαλής marketing της Ryanair.
Σύμφωνα με το γράμμα του νόμου, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα έπρεπε να είναι ελεύθερη για όλους, με κάθε εταιρεία να έχει το δικαίωμα εκτέλεσης εγχώριων δρομολογίων σε κάθε χώρα – μέλος. Αυτό έχει βοηθήσει πολύ τις low-cost εταιρείες να επεκταθούν σε όλη την ήπειρο, ενώ έχει αναγκάσει τους μεγάλους «παίχτες» να περιορίσουν τις τιμές των εισιτηρίων.
Την περίοδο της πανδημίας, όμως, η Lufthansa έλαβε κρατική βοήθεια 9 δισ. ευρώ. Ένα ποσό, το οποίο ουδέποτε δόθηκε στους άμεσους ανταγωνιστές της, δηλαδή την EasyJet και τη Ryanair. Λαμβάνοντας υπόψη ότι τα γερμανικά αεροδρόμια διαθέτουν από τους υψηλότερους φόρους και τέλη στην Ε.Ε. (το μέσο εισιτήριο κοστίζει ακριβοτερά κατά 13% στα μεγαλύτερα αεροδρόμια και κατά σχεδόν 25% στα περιφερειακά σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρώπης), γίνεται αντιληπτό το πλεονέκτημα του γερμανικού αερομεταφορέα.
Διαβάστε επίσης
Οι χρησμοί του… Ραφήνα και η επίσημη του «Πιερ», ο ελληνοϊταλικός έρωτας και ο πορτογαλικός γάμος
Landis+Gyr: Η πολυεθνική που εξάγει το 98% των έξυπνων μετρητών που παράγει στην Κόρινθο
Οι 6 κορυφαίοι υποδηματοποιοί στον κόσμο και η αξεπέραστη τέχνη τους