Η Κίνα είναι πιθανό να υιοθετήσει περιορισμένα και στοχευμένα αντίποινα κατά της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μετά από την αποκάλυψη των αυξήσεων των δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Παρ’ όλα αυτά, το Πεκίνο ανησυχεί ότι μια πιο ισχυρή απάντηση θα μπορούσε να «γυρίσει μπούμερανγκ».
Η κίνηση της Ε.Ε. να αυξήσει τους δασμούς στα κινεζικά οχήματα έως και 48% από τον επόμενο μήνα την ευθυγράμμισε με την προσέγγιση των ΗΠΑ, της Τουρκίας και άλλων κρατών που λαμβάνουν αποφάσεις για να περιορίσουν την αύξηση των εισαγωγών από την ασιατική χώρα.
Το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας και το εμπορικό της επιμελητήριο στην Ε.Ε. κατήγγειλαν το βήμα των Βρυξελλών μετά την ανακοίνωση της Τετάρτης.
Ενώ τα αντίποινα μπορεί να βοηθήσουν στην αποτροπή περαιτέρω κινήσεων εμπορικού προστατευτισμού σε όλο τον κόσμο, ο κίνδυνος για το Πεκίνο είναι ότι μια υπερβολικά ισχυρή αντίδραση θα ενθαρρύνει την περαιτέρω υπερατλαντική συμμαχία κατά της Κίνας – γεγονός που έρχεται σε αντίθεση με τις προσπάθειες του προέδρου Σι Τζινπίνγκ να ενθαρρύνει τη «στρατηγική αυτονομία της χώρας» στην Ευρώπη.
«Εάν η Κίνα απαντήσει με επιθετικούς δασμούς, κινδυνεύει να προκαλέσει εμπορικό πόλεμο», δήλωσε ο Τζο Παϊσέλ, οικονομικός αναλυτής της εταιρείας ερευνών Trivium China. «Το Πεκίνο προσπαθεί απεγνωσμένα να αποφύγει κάτι τέτοιο», συμπλήρωσε.
Η Κίνα αντιμετωπίζει ήδη την προοπτική αυξημένης εμπορικής έντασης με τις ΗΠΑ, καθώς ο πρώην πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ -ο οποίος ξεκίνησε πολλαπλούς γύρους αύξησης των δασμών στα κινεζικά προϊόντα κατά τη διάρκεια της πρώτης θητείας του- προηγείται σε ορισμένες δημοσκοπήσεις ενόψει των εκλογών του Νοεμβρίου.
Υπό τον πρόεδρο Τζο Μπάιντεν, παράλληλα, υπάρχει αυξανόμενος συντονισμός μεταξύ των ανεπτυγμένων οικονομιών κατά της Κίνας, με το γκρουπ των G7 τις τελευταίες εβδομάδες να έχει αρχίσει να αναφέρεται ονομαστικά στο έθνος, κατηγορώντας το για στρέβλωση της παγκόσμιας οικονομίας.
Το ευρωπαϊκό ερευνητικό ινστιτούτο με επίκεντρο την Κίνα, Merics, προέβλεψε ότι τα κινεζικά αντίποινα θα αφορούν αγροτικά προϊόντα όπως το τυρί και το χοιρινό κρέας.
Αφού η Ε.Ε. ξεκίνησε την έρευνα για τα ηλεκτρικά οχήματα, το Πεκίνο ξεκίνησε έρευνα για τα ευρωπαϊκά προϊόντα ποτών, όπως το κονιάκ. Η Γαλλία, η οποία πίεσε για την ρύθμιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, είναι σημαντικός εξαγωγέας μπράντι.
Οι κινεζικές επιχειρήσεις έχουν υποβάλει επίσημο αίτημα στις αρχές για έρευνα σχετικά με τις εισαγωγές χοιρινού κρέατος από την Ε.Ε., ανέφερε την Πέμπτη η κρατική εφημερίδα Global Times.
Τυχόν περιορισμοί στα προϊόντα θα έπλητταν την Ισπανία, τον μεγαλύτερο ευρωπαϊκό προμηθευτή κρέατος στην Κίνα. Τα κρατικά μέσα ενημέρωσης έχουν επίσης σηματοδοτήσει ότι το Πεκίνο εξετάζει το ενδεχόμενο να επιβάλει δασμούς έως και 25% στα εισαγόμενα αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού, κάτι που θα επηρέαζε ένα μικρό ποσοστό των πωλήσεων των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών στη χώρα.
«Το Πεκίνο δεν θα στοχοποιήσει τα προϊόντα της Ε.Ε. που εξακολουθεί να χρειάζεται», ανέφερε ο επικεφαλής αναλυτής της Merics, Γιάκομπ Γκούντερ, σε πρόσφατο σημείωμά του. Τα προϊόντα αυτά περιλαμβάνουν μηχανήματα, υψηλής ποιότητας βιομηχανικά προϊόντα, χημικά και είδη ιατρικής τεχνολογίας, είπε.
Ο αντίκτυπος της ίδιας της κίνησης της Ε.Ε. μπορεί επίσης να αποδειχθεί περιορισμένος. Η αποτελεσματικότητα των αυτοκινητοβιομηχανιών της Κίνας σημαίνει ότι ακόμη και με τους νέους δασμούς σε ισχύ μπορούν πιθανότατα να εξακολουθούν να αποκομίζουν κέρδη.
Οι κινεζικές εταιρείες επιδιώκουν επίσης την ταχεία κατασκευή εργοστασίων στην Ευρώπη, γεγονός που θα αμβλύνει τον αντίκτυπο των μέτρων στις εισαγωγές.
«Το Πεκίνο πιθανότατα θέλει να αποφύγει έναν πόλεμο δασμών, συνεχίζοντας παράλληλα να επιτρέπει στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα να εισέλθουν στην ευρωπαϊκή αγορά», δήλωσε ο Ζα Γιάν Τσονγκ, αναπληρωτής καθηγητής πολιτικών επιστημών στο Εθνικό Πανεπιστήμιο της Σιγκαπούρης. «Μια υπερβολική αντίδραση θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο και τους δύο στόχους αυτούς».
Ο ίδιος δήλωσε ότι οι κινήσεις αντιποίνων θα μπορούσαν να βαθμονομηθούν με στόχο συγκεκριμένα μέλη της Ε.Ε. ή ακόμη και συγκεκριμένες περιοχές, προκειμένου να ασκηθεί πολιτική πίεση.
Η αρχική αντίδραση της Κίνας αποτελούνταν από επίσημες δηλώσεις οι οποίες καταδίκασαν την απόφαση. Το υπουργείο Εμπορίου της χώρας, μάλιστα, απαίτησε από την Ε.Ε. να «διορθώσει το λάθος της».
Παράλληλα, το κινεζικό Εμπορικό Επιμελητήριο χαρακτήρισε την κίνηση ως «προστατευτισμό» και υποστήριξε ότι ορισμένοι ισχυρισμοί περί επιδοτήσεων ήταν «αβάσιμοι ή υπερβολικοί».
«Η Ε.Ε. αγνόησε τα γεγονότα και τους κανόνες του ΠΟΕ, αγνόησε την επανειλημμένη έντονη αντίθεση της Κίνας, αγνόησε τις εκκλήσεις και τις διαφωνίες πολλών κυβερνήσεων και βιομηχανιών μελών της Ε.Ε. και ενήργησε μονομερώς. Η Κίνα είναι ιδιαίτερα ανήσυχη και έντονα δυσαρεστημένη με αυτό, ενώ η κινεζική βιομηχανία είναι βαθιά απογοητευμένη και σθεναρά αντίθετη με αυτό», ανέφερε το κινεζικό υπουργείο Εμπορίου σε επίσημο διάβημα.
Ο εκπρόσωπος του υπουργείου Εμπορίου την Πέμπτη δήλωσε ότι η Κίνα ενδέχεται να διαμαρτυρηθεί κάποια στιγμή και στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου.
Παρ’ όλα αυτά, στο μεταξύ οι δύο πλευρές μπορούν να συνεργαστούν διμερώς. Μετά την ανακοίνωση των νέων δασμών, η Ε.Ε. δήλωσε ότι επικοινώνησε με τις κινεζικές αρχές «για να συζητήσει αυτά τα ευρήματα και να διερευνήσει πιθανούς τρόπους επίλυσης των ζητημάτων».
«Υπάρχει ακόμη χώρος για διαπραγμάτευση», δήλωσε ο Του Σινκουάν, κοσμήτορας του China Institute for WTO Studies at the University of International Business and Economics στο Πεκίνο. «Οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν σε λίγους μήνες, οπότε υπάρχει ακόμη χρόνος. Ακόμα και μετά την επιβολή των δασμών, είναι ακόμα δυνατό να συντονιστούν οι θέσεις των δύο πλευρών».
Η αεροπορία και η γεωργία ήταν μεταξύ των τομέων που το Πεκίνο προειδοποίησε την Ε.Ε. ότι θα μπορούσαν να αποτελέσουν στόχο πριν από την απόφαση των Βρυξελλών, ανέφερε το Bloomberg την περασμένη εβδομάδα, επικαλούμενο ανώνυμη πηγή.
Υπάρχουν διάφορα «καρότα» που μπορεί να προσφέρει η Κίνα. Για παράδειγμα, η γαλλική εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών Airbus SE διαπραγματεύεται αυτή τη στιγμή μια μεγάλη πώληση αεροσκαφών στην Κίνα, σύμφωνα με πηγές του πρακτορείου.
Παρ’ όλα αυτά, «εκτός από το καρότο, θα χρησιμοποιηθεί και το μαστίγιο», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά το στέλεχος της Natixis SA, Αλίσια Γκαρσία Χερέρο, προσθέτοντας πως «αυτό είναι μόνο η αρχή. Η Κίνα δεν θα προβεί σε άμεσα αντίποινα, αλλά τελικά θα βρει τρόπο να το κάνει».
Διαβάστε ακόμη
«Απόβαση» του Γ. Προκοπίου στο project του Ελληνικού – Τι σηματοδοτεί η συμφωνία με τη Lamda
Κάρλος Μορένο: Η Ελλάδα πρέπει να αλλάξει το μοντέλο του τουρισμού της (pics)
Ξεκινά η «μάχη» για τη νέα εποχή του ΣΕΒ-Σπύρος Θεοδωρόπουλος vs Ιουλίας Τσέτη
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ