Ορισμένοι ευρωπαίοι αξιωματούχοι προσπαθούν να διατηρήσουν σταθερή τη ροή φυσικού αερίου μέσω ενός βασικού αγωγού Ρωσίας-Ουκρανίας, καθώς αγωνίζονται να υπερκεράσουν τις προσπάθειες της Μόσχας η οποία προσπαθεί να βλάψει περαιτέρω τον ενεργειακό εφοδιασμό της Γηραιάς Ηπείρου.
Η Ευρώπη έχει προσπαθήσει να απεξαρτηθεί από το ρωσικό φυσικό αέριο, αλλά η ροή προς αρκετά κράτη της ανατολικής Ευρώπης συνεχίζεται μέσω ενός αγωγού που διασχίζει την Ουκρανία.
Η συμφωνία που καλύπτει αυτή τη μεταφορά λήγει στο τέλος του τρέχοντος έτους. Δεδομένου του ότι ο πόλεμος συνεχίζεται, οι περισσότεροι παρατηρητές της αγοράς αναμένουν ότι οι ροές κάποια στιγμή θα σταματήσουν.
Ωστόσο, ευρωπαίοι αξιωματούχοι και στελέχη των εταιρειών συζητούν με ομολόγους τους στην Ουκρανία για το πώς θα συνεχιστεί η ροή του φυσικού αερίου το επόμενο έτος, σύμφωνα με πηγές του Bloomberg.
Μια επιλογή είναι η αγορά και διοχέτευση αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στους ρωσικούς αγωγούς που κατευθύνονται προς την Ευρώπη, σύμφωνα με το πρακτορείο. Μια τέτοια συμφωνία θα επέτρεπε στην Ευρώπη να αποφύγει το ηθικό «δίκοπο μαχαίρι» της αγοράς ρωσικού αερίου σε μια εποχή που η ίδια προσπαθεί να περιορίσει τα έσοδα του Κρεμλίνου.
Η ιδέα φαντάζει ως μία ιδανική πρόταση καθώς η Ουκρανία φαίνεται πως θα την υποστηρίξει. Τα έσοδα από την μεταφορά φυσικού αερίου ανήλθαν σε περίπου 1 δισεκατομμύριο δολάρια το 2021 – παρέχοντας κρίσιμη χρηματοδότηση για την κατεστραμμένη από τον πόλεμο οικονομία της χώρας. Υπάρχουν επίσης ανησυχίες ότι οι αχρησιμοποίητοι αγωγοί θα μπορούσαν να αποτελέσουν στρατιωτικούς στόχους ή να πληγούν από κακοτεχνίες που είναι δαπανηρό να επιδιορθωθούν.
«Υπάρχουν δύο παράγοντες που πρέπει πάντα να θυμόμαστε», δήλωσε στο Bloomberg News ο Ολέξι Τσερνίσοφ, διευθύνων σύμβουλος της κρατικής Naftogaz της Ουκρανίας. «Ο ένας είναι ότι η Ουκρανία διαθέτει απίστευτες υποδομές διαμετακόμισης και αποθήκευσης φυσικού αερίου, οι οποίες θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν, ενώ η χώρα διατίθεται να χρησιμοποιήσει αυτές τις υποδομές, επειδή της προσφέρει σημαντικό πλεονέκτημα».
Ο ίδιος απέκλεισε οποιοδήποτε σχέδιο που περιλαμβάνει συνεργασία με τη ρωσική Gazprom PJSC και δήλωσε ότι η μεταφορά φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν «μπορεί να αποτελέσει μία καλή εναλλακτική επιλογή».
Ένα σχέδιο για τη χρήση του φυσικού αερίου του Αζερμπαϊτζάν θα μπορούσε θεωρητικά να επωφελήσει τη Ρωσία, εάν αποτελούσε μέρος ανταλλαγής που θα επέτρεπε στη Μόσχα να προωθεί το φυσικό της αέριο αλλού.
Η Ρωσία έχει δυσκολευτεί να βρει αρκετούς νέους πελάτες για το καύσιμο, καθώς η υποδομή της έχει δημιουργηθεί για να προμηθεύει την Ευρώπη, ενώ η Κίνα κάνει σκληρό παζάρι. Η ιδέα των ανταλλαγών δεν είναι πρωτότυπη για τις αγορές πετρελαίου και φυσικού αερίου και χρησιμοποιείται όταν δεν είναι δυνατή η φυσική παράδοση καυσίμων από τη μία τοποθεσία σε άλλη.
Η ανταλλαγή θα μπορούσε να είναι μια προσωρινή λύση, καθώς το Αζερμπαϊτζάν δεν έχει επί του παρόντος πλεονάζουσα παραγωγή φυσικού αερίου και χρησιμοποιεί ήδη το σύστημα αγωγών του προς την Ευρώπη σε πλήρη δυναμικότητα.
Το κράτος της Κασπίας επιδιώκει να αυξήσει τις εξαγωγές προς την Ευρώπη, αλλά μια σημαντική αύξηση θα απαιτούσε αναβαθμίσεις των υποδομών και νέα μακροπρόθεσμα συμβόλαια.
Οι ευρωπαϊκές τιμές φυσικού αερίου παραμένουν ευάλωτες σε οποιαδήποτε αντιληπτή αλλαγή στην προσφορά. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης αναφοράς αυξήθηκαν έως και 2,2% την Τρίτη, μετά από μια αρχική διολίσθηση.
Οι συνομιλίες βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο και οι πηγές του Bloomberg αναμένουν αποφάσεις μόνο προς το τέλος του τρέχοντος έτους, όταν η προθεσμία λήξης και η έναρξη του χειμώνα ασκήσουν επιπρόσθετη πίεση. Πολλές λεπτομέρειες πρέπει ακόμη να διευθετηθούν ενώ δεν είναι ακόμα σαφές ότι θα επιτευχθεί κάποια συμφωνία. Οι εξελίξεις στο πεδίο της μάχης μπορεί επίσης να αποτελέσουν σημαντικό παράγοντα.
Σημειωτέον πως η Uniper SE, ο κολοσσός φυσικού αερίου που κρατικοποιήθηκε από τη Γερμανία καθώς η ενεργειακή κρίση κατέστρεψε το επιχειρηματικό της μοντέλο, έχει εμπλακεί στις συζητήσεις, σύμφωνα με τις πηγές.
Η Σλοβακία είναι μία από τις βασικές χώρες που θα μπορούσαν να επωφεληθούν από μια τέτοια συμφωνία και ο πρωθυπουργός Ρόμπερτ Φίτσο μίλησε για το ενδεχόμενο αυτό τον περασμένο μήνα μετά από ταξίδι του στο Αζερμπαϊτζάν, χωρίς να δώσει λεπτομέρειες.
«Τώρα, εξαρτάται από τις διαπραγματεύσεις μεταξύ εταιρειών όπως η ρωσική Gazprom, οι εταιρείες του Αζερμπαϊτζάν, οι ουκρανικές εταιρείες και άλλες για να συμφωνήσουν σε οικονομικούς και τιμολογιακούς όρους», δήλωσε στους δημοσιογράφους τον Μάιο. «Εάν το κάνουν, η Σλοβακία θα μπορούσε να εισάγει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν, με ένα ποσοστό αυτού το οποίο θα παραμένει στη Σλοβακία και ένα άλλο να διοχετεύεται σε άλλες χώρες».
Ο σλοβακικός κρατικός εισαγωγέας φυσικού αερίου SPP δήλωσε ότι μια άλλη επιλογή θα μπορούσε να είναι μια κοινοπραξία ευρωπαϊκών εταιρειών ή χωρών, ή ένα προκαθορισμένο τρίτο γκρουπ, που θα αναλάμβανε τις παραδόσεις φυσικού αερίου από τη Gazprom στα σύνορα Ρωσίας-Ουκρανίας.
Η Ρωσία εξακολουθεί να εξάγει περίπου 15 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου στην Ευρώπη ετησίως μέσω της Ουκρανίας, κυρίως στη Σλοβακία και την Αυστρία, όπου η χώρα εξακολουθεί να είναι κυρίαρχος προμηθευτής.
Στην Αυστρία, το ρωσικό φυσικό αέριο καλύπτει πάνω από το 80% της αυστριακής κατανάλωσης για διάστημα πέντε μηνών. Η Ευρώπη εισάγει επίσης ρωσικό υγροποιημένο φυσικό αέριο. Σημειωτέον πως παρά τις συχνές συζητήσεις για το αν θα έπρεπε να λάβει τέτοιες αποφάσεις, δεν έχει επιβάλει ποτέ κυρώσεις στο ρωσικό φυσικό αέριο.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πιστεύει ότι το μπλοκ μπορεί να αντέξει τη λήξη της ρωσικής διαμετακόμισης μέσω της Ουκρανίας χωρίς κανένα σημαντικό κίνδυνο για την ενεργειακή ασφάλεια της περιοχής. Το σχέδιό της είναι να βασιστεί σε εναλλακτικούς προμηθευτές και να συνεχίσει τη φιλόδοξη στρατηγική της για το κλίμα, που περιλαμβάνει περισσότερες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και εξοικονόμηση ενέργειας.
Ορισμένα κράτη-μέλη, παρ’ όλα αυτά, είναι λιγότερο αισιόδοξα και φοβούνται επανάληψη της ενεργειακής κρίσης, ευθυγραμμίζοντάς τα με τα συμφέροντα της Ουκρανίας.
«Κάνω τα πάντα για να βρω μια λύση ώστε το ουκρανικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου να συνεχίσει να λειτουργεί, διότι είναι ένα σημαντικό περιουσιακό στοιχείο της χώρας και κάποιος πρέπει να είναι πελάτης του», δήλωσε ο Τσερνίσοφ.
Διαβάστε ακόμη
Η «συμμαχία» Μέμου – Γεράρδου στη hoper και το στοίχημα του Ωνάση
Αλλαγές σε ΔΕΚΟ και Υπερταμείο: Επενδυτικό fund και «μικρές ΔΕΗ παντού»
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ