Οι traders που διαθέτουν μετρητά αγοράζουν διυλιστήρια πετρελαίου στα οποία οι μεγάλες εταιρείες ενέργειας γυρίζουν όλο και περισσότερο την πλάτη.

Τα assets των πετρελαϊκών εταιρειών προσφέρουν περισσότερες επιλογές κατά τη διενέργεια συναλλαγών και καλύτερη εικόνα των προμηθειών καυσίμων. Οι πετρελαϊκοί κολοσσοί αντιμετωπίζουν την πίεση των μετόχων της να περιορίσει τα χαρτοφυλάκια της ώστε να επικεντρωθεί στα περιουσιακά στοιχεία με τις καλύτερες αποδόσεις, ενώ παράλληλα «ξεφορτώνει» μεγάλες ρυπογόνες επιχειρήσεις όπως τα διυλιστήρια.

Σύμφωνα με το Bloomberg, τον περασμένο μήνα ο ενεργειακός γίγαντας Vitol Group υπέβαλε προσφορά για περιουσιακά στοιχεία της αμερικανικής εταιρείας Citgo Petroleum μετά από μια διετία συμφωνιών κατά το οποίο επένδυσε στην ιταλική εταιρεία διύλισης Saras SpA και σε πρατήρια καυσίμων στην Τουρκία και τη Νότια Αφρική.

Παράλληλα, η Glencore συμμετέχει σε μια κοινοπραξία η οποία συμφώνησε να αγοράσει το διυλιστήριο Bukom της Shell στη Σιγκαπούρη, ενώ μια κοινοπραξία στην οποία συμμετέχει και η Trafigura Group βρίσκεται σε αποκλειστικές συνομιλίες για την αγορά του διυλιστηρίου Fos-sur-Mer της Γαλλίας.

«Οι πρόσφατες πωλήσεις έχουν γίνει σε μεγάλο βαθμό σε ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια, αλλά όλο και περισσότερο οι traders έρχονται» για επενδύσεις σε διυλιστήρια, δήλωσε η Λιζ Μάρτιν, σύμβουλος της Energex Partners.
Η απόκτηση ερεισμάτων στη βιομηχανία διύλισης δίνει στους oil traders περισσότερες επιλογές όταν αποφασίζουν αν θα στείλουν ορισμένα προϊόντα πετρελαίου στο δικό τους διυλιστήριο ή αλλού, όπως στην ελεύθερη αγορά – ανάλογα με το τι αποφέρει περισσότερα χρήματα.

«Οι traders βλέπουν μια ευκαιρία να καταλήξουν σε μια μονάδα που μπορεί να λειτουργήσει μια σειρά από διαφορετικά προϊόντα αργού πετρελαίου», δήλωσε ο Κερτ Τσάπμαν, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας εμπορίας Levmet και πρώην επικεφαλής του αργού πετρελαίου της Mercuria Energy Group Ltd.
«Εάν έχετε μια διέξοδο για το Midland WTI στην Ευρώπη επειδή έχετε αναλάβει ένα περιουσιακό στοιχείο διύλισης, τότε έχετε άμεση φυσική επιρροή στον μηχανισμό τιμολόγησης», δήλωσε ο Τσάπμαν. Τα διυλιστήρια «σας δίνουν πληροφορίες για το τι κάνει η υποκείμενη αξία και σας επιτρέπουν να το αξιοποιήσετε ενδεχομένως στις αγορές για να ενισχύσετε τις συναλλαγές σας».

Ορισμένοι παραγωγοί είναι παραδοσιακά απρόθυμοι να συναλλάσσονται με όσους πωλούν τα φορτία τους αποκομίζοντας κέρδη, οπότε η ιδιοκτησία ενός διυλιστηρίου επιτρέπει στους traders να διαπραγματευτούν καλύτερα τις προμήθειες, επειδή τα εργοστάσια αποτελούν σημαντικό αγοραστή για τα βαρέλια αργού. Η εξασφάλιση αυτών των προμηθειών μπορεί επίσης να παρέχει περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τους όγκους και το χρονοδιάγραμμα των φορτίων των ανταγωνιστών, βοηθώντας τις αποφάσεις των συναλλαγών.

Τα διυλιστήρια στα οποία οι traders αγόρασαν πρόσφατα μετοχές βρίσκονται συνήθως σε σημαντικούς εμπορικούς κόμβους, όπως η Μεσόγειος Θάλασσα και ο Πορθμός της Σιγκαπούρης, γεγονός που τα καθιστά προσιτά για την παράδοση ενός ευρέος φάσματος τύπων αργού. Οι συμφωνίες αφορούσαν γενικά μερίδια ή ως μέρος κοινοπραξιών και όχι άμεσες εξαγορές από μόνες τους, καθώς οι traders τείνουν να ενδιαφέρονται περισσότερο για την απόκτηση δικαιωμάτων προμήθειας αργού για τις μονάδες αυτές.

Γιατί τώρα;

Τα τεράστια κέρδη έδωσαν στους oil traders τα κεφάλαια για να επενδύσουν σε περιουσιακά στοιχεία όπως τα διυλιστήρια, καθώς και να δημιουργήσουν ομάδες μετάλλων και γεωργίας. Αλλά μια άλλη βασική πτυχή της ώθησης των διυλιστηρίων είναι απλώς η διαθεσιμότητα.
Τα εργοστάσια σε όλο τον κόσμο βγαίνουν προς πώληση – και μάλιστα σε χαμηλές τιμές. Παρά τα καλά περιθώρια κέρδους, εταιρείες όπως η BP, η TotalEnergies SE, η Shell και η Exxon Mobil Corp. πωλούν περιουσιακά στοιχεία τα οποία δεν θεωρούν πλέον βασικό μέρος της επιχείρησής τους.

Οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες δέχονται επίσης πιέσεις από τους θεσμικούς επενδυτές να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων. Μια επιλογή είναι να δαπανήσουν χρήματα για την αναβάθμιση των διυλιστηρίων ώστε να γίνουν πιο αποδοτικά ή να παράγουν πιο πράσινα καύσιμα. Μια άλλη επιλογή είναι να τα ξεφορτωθούν εντελώς.

«Οι μέτοχοι θέλουν οι εταιρείες να μειώσουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και ένας τρόπος για να γίνει αυτό είναι να πουλήσουν διυλιστήρια», δήλωσε ο Στιβ Σόγιερ, σύμβουλος της Facts Global Energy. «Δεν κάνει πολλά για τον πλανήτη, επειδή οι αγοραστές θα τα λειτουργήσουν με παρόμοιο τρόπο, αλλά αυτός είναι ένας σημαντικός λόγος για τον οποίο οι ιδιοκτήτες διυλιστηρίων πωλούν».

Τα κέρδη της Vitol κάποια στιγμή βυθίστηκαν σχεδόν στο μηδέν, καθώς πάλευε με το κόστος αναβάθμισης του εργοστασίου Come by Chance του Καναδά τη δεκαετία του 1990. Και το 2020, οι δύσκολες εμπορικές συνθήκες ανάγκασαν την Gunvor Group Ltd. να κλείσει το ζημιογόνο διυλιστήριο πετρελαίου της στην Αμβέρσα του Βελγίου, ένα περιουσιακό στοιχείο που έκτοτε πούλησε.

Παρόλα αυτά, τα περιθώρια κέρδους θα μπορούσαν να γίνουν πιο σταθερά, καθώς ο κλάδος επιβραδύνει τις επενδύσεις σε νέα διυλιστήρια εν αναμονή της κορύφωσης της ζήτησης πετρελαίου, ακόμη και όταν η κατανάλωση καυσίμων σε όλο τον αναπτυσσόμενο κόσμο συνεχίζει να αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς.

«Κάτι που λέγαμε εδώ και αρκετό καιρό ήταν ότι, ενώ υπήρχε μια αύξηση της δυναμικότητας διύλισης μεταξύ περίπου του 2019 και του 2025, είχαν προγραμματιστεί πολύ λίγα για μετά το 2025», δήλωσε ο Σόγιερ, ο οποίος προηγουμένως διαχειριζόταν τις δραστηριότητες διύλισης της BP. «Αυτό εξακολουθεί να ισχύει».

Διαβάστε ακόμη  

Λογαριασμοί ρεύματος: Τιμωρούνται οι ασυνεπείς καταναλωτές – Πού θα φτάσει η πράσινη κιλοβατώρα τον Ιούλιο 

Δικαστικό σύστημα, το μεγάλο «αγκάθι» για τις επενδύσεις 

Σαλώμη Οικονομίδη: Το pop κορίτσι της τέχνης (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ