Μερικοί από τους πιο χαρούμενους καταναλωτές της ευρωζώνης βρίσκονται σε μια από τις πιο ασθενικές οικονομίες της περιοχής, τη Γερμανία.

Αυτό το παράδοξο κατέστη σαφές την Τρίτη 30/7, όταν η χώρα χαρακτηρίστηκε ως το μόνο μεγάλο μέλος της νομισματικής ζώνης που υπέστη πτώση της παραγωγής κατά το δεύτερο τρίμηνο. Τα στοιχεία έρευνας για τον Ιούλιο που δημοσιεύθηκαν ταυτόχρονα έδειξαν ακόμη μία βελτίωση της εμπιστοσύνης των Γερμανών καταναλωτών.

Το κλίμα στη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης, σύμφωνα με έναν δείκτη που καταρτίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, βρίσκεται τώρα λίγο πιο κάτω από το επίπεδο που βρισκόταν τον Φεβρουάριο του 2022, όταν η ύφεση ξεκίνησε μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Ούτε η Γαλλία ούτε η Ιταλία βρίσκονται κοντά σε αυτό το όριο.

Όπως υπογραμμίζει το Bloomberg, η απόκλιση μεταξύ των ολοένα και πιο χαρούμενων καταναλωτών και της στάσιμης πορείας της οικονομίας της χώρας, η οποία έχει σημειώσει τριμηνιαία ανάπτυξη για λιγότερο από το ήμισυ της θητείας του καγκελάριου Όλαφ Σολτς, μπορεί εν μέρει να εξηγηθεί από την αύξηση των μισθών.

“Η εξέλιξη των πραγματικών μισθών έχει παίξει ρόλο σε αυτό”, δήλωσε η Christiane von Berg, επικεφαλής οικονομολόγος της ασφαλιστικής εταιρείας πιστώσεων Coface. “Το καταναλωτικό αίσθημα δεν είναι τόσο ισχυρό όσο πριν από την πανδημία, αλλά η αγοραστική δύναμη έχει αυξηθεί”.

Η συμβολή της αύξησης των αμοιβών και της εξασθένησης των πληθωριστικών πιέσεων ήταν αξιοσημείωτη. Το πρώτο τρίμηνο του 2024, οι Γερμανοί εργαζόμενοι είδαν μια ιστορική αύξηση των πραγματικών μισθών – την υψηλότερη από τότε που ξεκίνησε η σειρά δεδομένων το 2008.

Άλλοι δείκτες γερμανικού κλίματος βελτιώθηκαν επίσης τον Ιούλιο. Ο δείκτης εμπιστοσύνης των υπηρεσιών της χώρας αυξήθηκε, ενώ υποχώρησε σε όλα σχεδόν τα κράτη της ζώνης του ευρώ.

Η GfK, της οποίας ο δικός της δείκτης καταναλωτικού κλίματος τον περασμένο μήνα έδειξε άνοδο και στη Γερμανία, θεωρεί ότι οι καλύτερες προοπτικές εισοδήματος και η ελαφρώς φωτεινότερη αγοραστική δύναμη αποτελούν βασικούς παράγοντες αναβάθμισης του κλίματος.

Ο ρόλος του Euro στη Γερμανία

Άλλοι πιο εφήμεροι παράγοντες από τους μισθούς μπορεί επίσης να παίζουν ρόλο. Ένας από αυτούς θα μπορούσε να είναι ο αντίκτυπος του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ποδοσφαίρου UEFA, το οποίο η Γερμανία φιλοξένησε για ένα μήνα, αρχής γενομένης από τις 14 Ιουνίου.

Χιλιάδες φίλαθλοι από όλη την ήπειρο ταξίδεψαν στη χώρα, και μόνο το Βερολίνο ανέμενε ότι η εκδήλωση θα υποκινούσε τις επισκέψεις 2,5 εκατομμυρίων φίλων του αθλητισμού. Η γερμανική ομάδα έφτασε μέχρι τον προημιτελικό πριν χάσει από την Ισπανία.

“Είναι πολύ πιθανό να παίζει ρόλο η ευφορία που προκάλεσε το ευρωπαϊκό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου στη Γερμανία σε μεγάλα τμήματα του πληθυσμού”, δήλωσε ο Rolf Buerkl από το Ινστιτούτο Αποφάσεων Αγοράς της Νυρεμβέργης. “Μένει να δούμε αν αυτό το αποτέλεσμα είναι βιώσιμο”.

Και η Τέιλορ Σουίφτ

Ωστόσο, τα προηγούμενα τουρνουά ποδοσφαίρου δεν δείχνουν ένα σαφές μοτίβο διαχρονικού αντίκτυπου στο συναίσθημα. Ο Von Berg αναρωτιέται αν η Τέιλορ Σουίφτ έπαιξε μεγαλύτερο ρόλο αυτή τη φορά.

“Το Euro δεν συνέβαλε τόσο πολύ, δεδομένου επίσης των υψηλότερων κυβερνητικών δαπανών για τη διοργάνωση”, δήλωσε. “Από την άλλη πλευρά, οι επτά συναυλίες της Τέιλορ Σουίφτ αύξησαν την κατανάλωση, ενώ δεν απαιτούσαν υψηλές κρατικές συνεισφορές”.

Όποιος και αν είναι ο λόγος για τους πιο χαρούμενους καταναλωτές της Γερμανίας, ίσως δυσκολευτούν να διατηρήσουν μια τόσο αισιόδοξη συμπεριφορά. Πέρα από την περιοδεία της Σουίφτ που συνεχίζεται αλλού και το ποδοσφαιρικό πρωτάθλημα που τελείωσε, ίσως υπάρχει ένα όριο στο πόσο οι εταιρείες μπορούν να αυξήσουν τους μισθούς σε μια αδύναμη οικονομία.

Ο σημερινός αριθμός των πτωχεύσεων βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο από το καλοκαίρι του 2016. Η πτώση της βιομηχανικής παραγωγής στην άλλοτε κραταιά μεταποιητική βάση της Γερμανίας μπορεί να δυσκολέψει τις εταιρείες να συνεχίσουν να αυξάνουν τους μισθούς, απειλώντας την τρέχουσα χαρούμενη διάθεση.

Διαβάστε ακόμη  

Κασσελάκης: Σάλος από την αποκάλυψη του ΘΕΜΑτος για την αυθαίρετη πισίνα στις Σπέτσες – «Είναι πηγάδι» ισχυρίζεται ο ίδιος

«Πόλεμος» στις παραλίες: Από τη μάχη της πετσέτας στο κυνήγι της ξαπλώστρας (πίνακες) 

ΑΑΔΕ – Επιχείρηση Villa VIP Μύκονος: Όλα «μαύρα» σε πριβέ πάρτι στο Πυργί 

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ