search icon

Bloomberg

Φωτιές και καύσωνας βάζουν φρένο στην παραγωγή των διυλιστηρίων – Με λιγότερα καύσιμα η Ευρώπη (γραφήματα)

Σύμφωνα με τη Macquarie, σε παγκόσμιο επίπεδο, περίπου 1,5 εκατ. βαρέλια ημερήσιας δυναμικότητας τέθηκαν εκτός λειτουργίας το περασμένο καλοκαίρι και η Μεσόγειος αναγκάστηκε να μειώσει τη διακίνηση σχεδόν κατά το 1/3 - Αιτία το ότι τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια έχουν κατασκευαστεί για να αντέχουν σε χαμηλότερες θερμοκρασίες

Τα αλλεπάλληλα κύματα καύσωνα, σε συνδυασμό με τις πυρκαγιές που εκδηλώνονται πλέον καθημερινά ακόμα και μέσα στον αστικό ιστό, αναγκάζουν διυλιστήρια σε όλη την Ευρώπη να εξετάζουν την παραγωγή μικρότερων ποσοτήτων καυσίμων.

Η Ελλάδα δίνει μάχη με τις πυρκαγιές και η Αθήνα θα μπορούσε να δει θερμοκρασίες άνω των 40°C τις επόμενες εβδομάδες, όπως μεταδίδει το Bloomberg. Στην Πολωνία, η ζέστη μπορεί σύντομα να ξεπεράσει το σημείο, στο οποίο ο κορυφαίος προμηθευτής καυσίμων της χώρας μπορεί να λειτουργήσει κανονικά τα διυλιστήριά του. Η Macquarie Group εκτιμά ότι οι διαταραχές που σχετίζονται με τη ζέστη στα ευρωπαϊκά εργοστάσια έφτασαν περίπου το 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα πέρυσι – σχεδόν το 10% αυτού που συνήθως διαχειρίζονται.

Στο μεταξύ, οι Έλληνες πυροσβέστες δίνουν μάχη με περισσότερες πυρκαγιές, καθώς το καυτό κύμα ζέστης καίει τη νότια Ευρώπη από την Ισπανία έως τη Ρουμανία.
Την Τρίτη το βράδυ μια πυρκαγιά στις Αχαρνές, περίπου 15 χιλιόμετρα βόρεια της Αθήνας, κατέκαψε εργοστάσια πριν περιοριστεί σε μεγάλο βαθμό.

Από τις αρχές Ιουνίου, η Ελλάδα έχει πληγεί από εκατοντάδες πυρκαγιές, που φούντωσαν από την ακραία ζέστη και τους ισχυρούς ανέμους.

Η μισή Ελλάδα βρίσκεται σε κατάσταση υψηλού ή πολύ υψηλού συναγερμού για πυρκαγιές, ενώ τμήματα της ηπειρωτικής χώρας προβλέπεται να φτάσουν τους 43 βαθμούς Κελσίου την ερχόμενη εβδομάδα. Στο πλαίσιο πρωτοβουλίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Ελλάδα έχει επίσης αποστείλει τέσσερα αεροπλάνα για να βοηθήσει στην καταπολέμηση των πυρκαγιών στην Αλβανία. Υπάρχουν δεκάδες πυρκαγιές στη Ρουμανία, συμπεριλαμβανομένης μιας που απειλεί ένα δάσος με πεύκα 120 ετών.

Οι δασικές πυρκαγιές αποτελούν εδώ και καιρό κίνδυνο σε όλη τη Μεσόγειο, αλλά η υπερθέρμανση του πλανήτη επιταχύνει την απειλή τους. Η κλιματική αλλαγή θέτει το 2024 σε τροχιά να είναι το θερμότερο έτος που έχει καταγραφεί ποτέ, με τον αριθμό των νεκρών από ακραία καιρικά φαινόμενα να ανεβαίνει από την Ινδία και τη Σαουδική Αραβία μέχρι τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία.

Πιο θερμές από το κανονικό συνθήκες αναμένονται σε όλη την Ευρώπη τις επόμενες δύο εβδομάδες, σύμφωνα με την Weather Services International, με τις θερμοκρασίες στις κεντρικές περιοχές να είναι ιδιαίτερα υψηλές σε σχέση με το κανονικό των 30 ετών.

Στην Ελβετία, όπου οι καταρρακτώδεις βροχές προκάλεσαν θανατηφόρες πλημμύρες και κατολισθήσεις τις τελευταίες εβδομάδες, οι ελάχιστες θερμοκρασίες σε ορισμένα μέρη γύρω από τη λίμνη της Γενεύης ξεπέρασαν τους 22 βαθμούς Κελσίου, ενώ στη  Ζυρίχη, η μέση θερμοκρασία προβλέπεται να ανέλθει στους 24C στις 16 Ιουλίου, 5 βαθμούς πάνω από την κανονική τιμή των τελευταίων 30 ετών.

Οι θερμοκρασίες στην Ευρώπη ήταν πολύ υψηλότερες από τις εποχικές νόρμες και δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι αυτό θα αλλάξει σύντομα. Κοιτάζοντας πιο μακριά στο μέλλον, το μεγαλύτερο διυλιστήριο της Σουηδίας αναφέρει ότι η κλιματική αλλαγή δυσχεραίνει την παραγωγή καυσίμων.

«Τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια σχεδιάστηκαν τη δεκαετία του ’60 και του ’70», δήλωσε ο Αλαν Γκέλντερ, αντιπρόεδρος διύλισης, χημικών και πετρελαϊκών αγορών της εταιρείας συμβούλων Wood Mackenzie Ltd. «Ο κόσμος έχει γίνει πιο ζεστός από τότε».

Οι προκλήσεις της βιομηχανίας προκαλούνται εν μέρει… εκ των έσω: η κλιματική αλλαγή προκαλείται από την κατανάλωση ορυκτών καυσίμων. Αλλά τα διυλιστήρια προσαρμόζονται, προσθέτοντας εξοπλισμό όπου αυτό έχει οικονομικό νόημα, ώστε να συνεχίσουν να κερδίζουν. Τα εργοστάσια σε περιοχές που έχουν συνηθίσει περισσότερο σε ζεστό καιρό, όπως η Μέση Ανατολή, είναι καλύτερα σχεδιασμένα για να αντεπεξέλθουν. Στην Ευρώπη, ωστόσο, τα διυλιστήρια τείνουν να έχουν κατασκευαστεί για να αντέχουν σε χαμηλότερες θερμοκρασίες παρά σε υψηλές, σύμφωνα με την Kent Plc, μια εταιρεία μηχανικών.

Η αλλαγή στους τύπους αργού που χρησιμοποιούν οι εγκαταστάσεις της ηπείρου μετά τον πόλεμο της Ρωσίας στην Ουκρανία επιδείνωσε το πρόβλημα, αλλά δείχνει κάποια σημάδια βελτίωσης. Τα ευρωπαϊκά εργοστάσια, τα οποία στράφηκαν σε άφθονες προμήθειες ελαφρού αμερικανικού πετρελαίου, επεξεργάζονται βαρύτερες ποιότητες -που μπορούν να τα βοηθήσουν να αντιμετωπίσουν το ζήτημα- σύμφωνα με τα στοιχεία της Kpler.

«Ακόμα και αν δεν φτάσουμε σε ρεκόρ όλων των εποχών όπως πέρυσι, και ο καιρός είναι απλά πάρα πολύ ζεστός σε σχέση με το κανονικό, θα έχετε πολύ παρόμοιες προκλήσεις με πέρυσι», ανέφερε ο Βίκας Ντουιβέντι, αναλυτής της Macquarie, ο οποίος στο παρελθόν εργάστηκε ως μηχανικός στη Shell Plc.

Πολλές μεταβλητές

Οι προβλέψεις για το κατά πόσο τα διυλιστήρια θα πρέπει να περιορίσουν τους συνολικούς ρυθμούς επεξεργασίας τους – μια κρίσιμη λεπτομέρεια για την κατανόηση της προσφοράς και της ζήτησης – είναι σχεδόν άγνωστες, επειδή υπάρχουν τόσες πολλές μεταβλητές: το απρόβλεπτο του καιρού, καθώς και το γεγονός ότι κάθε μονάδα έχει τη δική της διαμόρφωση, το δικό της αργό και τη δική της παραγωγή.

Ένα σενάριο ακραίας ζέστης θα μπορούσε να ωθήσει ένα διυλιστήριο να μειώσει τα δρομολόγια έως και κατά 15% μέσα σε ένα 24ωρο, δήλωσε ο Στιβ Σόγιερ, πρώην διευθυντής διύλισης της FGE και προηγουμένως διευθυντής οικονομικών και σχεδιασμού του κλειστού πλέον εργοστασίου Coryton στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Ο αντίκτυπος της ζέστης ήταν ιδιαίτερα άσχημος στη Μεσόγειο πέρυσι, δήλωσε ο Γιάνιβ Σα, αντιπρόεδρος ανάλυσης των πετρελαϊκών αγορών της Rystad Energy.

«Αυτό είναι κάτι που συζητώ με τους πελάτες μου σε καθημερινή βάση», είπε, αναφερόμενος στη διύλιση όταν οι θερμοκρασίες είναι υψηλές.

Κίνδυνος και στις ΗΠΑ

Τα διυλιστήρια της Ευρώπης δεν είναι τα μόνα που έχουν να αντιμετωπίσουν τον καυτό καιρό.

Στις ΗΠΑ, οι περιοχές της Ανατολικής Ακτής και των Μεσοδυτικών πολιτειών ενδέχεται να πληγούν περισσότερο. Οι επιχειρήσεις εκεί έχουν σχεδιαστεί για να αντιμετωπίζουν το κρύο του χειμώνα και όχι τη ζέστη του καλοκαιριού, δήλωσε ο Ράντι Χάρμπουρουν, επικεφαλής διύλισης της Energy Aspects Ltd. με έδρα το Λονδίνο.

Τα διυλιστήρια στην Ακτή του Κόλπου, όπου βρίσκονται οι μεγαλύτερες μονάδες της χώρας, διαθέτουν περισσότερους και μεγαλύτερους πύργους ψύξης και αποθηκευτικούς χώρους για το νερό ψύξης, επιτρέποντάς τους να αντέχουν καλύτερα τις καλοκαιρινές θερμοκρασίες.

Παρ’ όλα αυτά, η υψηλή θερμότητα καταπονεί τις μονάδες παραγωγής. Οι πύργοι ψύξης, οι αερόψυκτοι εναλλάκτες θερμότητας και άλλος εξοπλισμός που χρησιμοποιείται για την απομάκρυνση της θερμότητας της διεργασίας από τις μονάδες διύλισης θα εργάζονται ιδιαίτερα σκληρά. Η παρατεταμένη καλοκαιρινή ζέστη μπορεί να υπερφορτώσει τα περιφερειακά δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας, αναγκάζοντας σε ξαφνικό κλείσιμο ολόκληρων μονάδων, δήλωσε ο Hurburun.

Μπορεί επίσης να κλείσουν μεμονωμένες μονάδες. Πέρυσι το καλοκαίρι, το διυλιστήριο McKee της Valero Energy Corp. στο Τέξας είχε ένα απρογραμμάτιστο κλείσιμο του βασικού καταλυτικού πυρηνοποιητή υγρών για την παραγωγή βενζίνης εν μέσω καυτών θερμοκρασιών. Το διυλιστήριο Baytown της Exxon Mobil Corp. έχασε το ρεύμα σε ένα FCC μετά την ενεργοποίηση ενός λέβητα εν μέσω της έντονης ζέστης του Τέξας.

«Δεν είναι τόσο πολύ η απώλεια ηλεκτρικής ενέργειας», δήλωσε ο Χάρμπουρουν. «Οι υψηλές θερμοκρασίες μπορούν να υποβαθμίσουν την απόδοση, έτσι ώστε οι μονάδες επεξεργασίας να λειτουργούν λιγότερο αποτελεσματικά και τα διυλιστήρια μπορεί να χρειαστεί να μειώσουν τους ρυθμούς λειτουργίας».

Τα διυλιστήρια των ΗΠΑ λειτουργούν ήδη σχεδόν σε πλήρη ρυθμό, καθώς η ζήτηση για βενζίνη κορυφώνεται κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου οδήγησης. Μεγάλο μέρος της συντήρησης του χειμώνα και της άνοιξης – κάποια αναβλήθηκε από τότε που το Covid αποδεκάτισε τη ζήτηση το 2020 – είχε ως στόχο να διασφαλίσει λιγότερες βλάβες ακόμη και όταν λειτουργούν στο φουλ για παρατεταμένες περιόδους στην άγρια ζέστη του καλοκαιριού.

Θερμοκρασίες περιβάλλοντος

Σύμφωνα με τον Τάιλερ Ρος,  ανώτερο μετεωρολόγο της AccuWeather Inc. η νότια Ευρώπη θα είναι πιο δροσερή αυτό το καλοκαίρι σε σχέση με τα τρία προηγούμενα.

Παρόλα αυτά, στη Βαρσοβία η μέγιστη θερμοκρασία μπορεί να ξεπεράσει τους 35 βαθμούς Κελσίου αυτό το Σαββατοκύριακο, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Κέντρο Μεσοπρόθεσμων Προβλέψεων Καιρού.

Εάν η πολωνική πρωτεύουσα φτάσει αυτό το όριο, θα είναι σε απόσταση ενός βαθμού από τη μέγιστη θερμοκρασία στην οποία είναι σχεδιασμένα να λειτουργούν τα διυλιστήρια που διαχειρίζεται η Orlen SA, ο μεγαλύτερος προμηθευτής καυσίμων της χώρας. Οποιαδήποτε υψηλότερη τιμή και θα αναγκαστούν να περιορίσουν τις δραστηριότητές τους.

«Στην περίπτωση υψηλών θερμοκρασιών περιβάλλοντος, η μεταφορά θερμότητας στα συστήματα συμπύκνωσης και ψύξης περιορίζεται σημαντικά, γεγονός που με τη σειρά του αναγκάζει σε μείωση του φορτίου των επιμέρους εγκαταστάσεων», ανακοίνωσε  η Orlen μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

Οι κυρώσεις για το ρωσικό αργό και άλλες πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται σε μονάδες επεξεργασίας προκάλεσαν σημαντική αναστάτωση στην ευρωπαϊκή διύλιση τα τελευταία χρόνια. Οι περισσότερες μονάδες έχουν μια ιδανική ποιότητα πετρελαίου που κατασκευάστηκαν για να επεξεργάζονται, και χωρίς το ρωσικό Urals, στο οποίο βασίζονταν πολλές για χρόνια, πρέπει να αναμείξουν άλλα για να δημιουργήσουν μια συνθετική εναλλακτική λύση.

Πέρυσι ήταν «το annus horribilis της ευρωπαϊκής προμήθειας»  για τα διυλιστήρια, δήλωσε ο Βίκτορ Κατόνα, επικεφαλής αναλυτής αργού στην Kpler.

Φέτος, ωστόσο, οι σταθερές εισροές  βαρελιών από τη Λατινική Αμερική έχουν βελτιώσει την κατάσταση, πρόσθεσε.

Ακόμα κι έτσι, οι ΗΠΑ στέλνουν στην περιοχή ποσότητες ρεκόρ του WTI, μιας ποιότητας που έχει υψηλή απόδοση σε νάφθα, ένα προϊόν που χρησιμοποιείται για την παραγωγή πλαστικών και βενζίνης.

Πώς γίνεται η διύλιση

Σε ένα διυλιστήριο, το αργό πετρέλαιο θερμαίνεται σε εκατοντάδες βαθμούς Κελσίου, ώστε μεγάλο μέρος του να μετατραπεί σε ατμό. Ο ατμός στη συνέχεια διαχωρίζεται σε διάφορα πετρελαϊκά προϊόντα, όπως ντίζελ και καύσιμα αεριωθουμένων, σε αυτό που είναι γνωστό ως μονάδα απόσταξης αργού πετρελαίου ή κλασματοποιητής.

Όταν κάνει ζέστη έξω, ένα μέρος αυτού που μπορεί να γίνει δύσκολο είναι να καταφέρει ο ατμός στην CDU να μετατραπεί ξανά σε υγρό στην κανονική πίεση λειτουργίας της – ιδιαίτερα για εκείνα τα πετρελαιοειδή που έχουν το χαμηλότερο σημείο συμπύκνωσης/βρασμού, σύμφωνα με τον Gelder, ο οποίος ήταν προηγουμένως ανώτερος μηχανικός στην Esso Engineering. Αυτό μπορεί τελικά να αναγκάσει τα διυλιστήρια να μειώσουν την επεξεργασία του αργού, είπε.

Η νάφθα, μαζί με τα πετρελαϊκά αέρια, τα οποία είναι μαζί γνωστά ως overheads, απαιτούν την πιο έντονη ψύξη. Έτσι, εάν ένα αργό που χρησιμοποιείται από ένα διυλιστήριο παράγει ιδιαίτερα υψηλή απόδοση αυτών των ελαφρύτερων κλασμάτων, αυτό μπορεί να δημιουργήσει δυσκολίες σε υψηλές θερμοκρασίες, επειδή απαιτείται περισσότερη ψύξη.

Μεγάλες περικοπές

Η Macquarie εκτιμά ότι σε παγκόσμιο επίπεδο περίπου 1,5 εκατ. βαρέλια ημερήσιας δυναμικότητας τέθηκαν εκτός λειτουργίας το περασμένο καλοκαίρι ως αποτέλεσμα του ζεστού καιρού. Η Μεσόγειος αναγκάστηκε να μειώσει τη διακίνηση σχεδόν κατά το ένα τρίτο αυτού του ποσού το δεύτερο τρίμηνο του περασμένου έτους, εκτιμούσε τότε η Bank of America.

Όσον αφορά την αντιμετώπιση των υψηλών θερμοκρασιών, ένα διυλιστήριο θα μπορούσε να προβεί στη μεγαλύτερη μείωση της δυναμικότητας για να αποφύγει το πιο ζεστό μέρος της ημέρας και στη συνέχεια να αρχίσει να αντιστρέφει αυτή τη μείωση κατά τη διάρκεια της νύχτας, όταν θα είναι πιο δροσερά, σύμφωνα με τον Sawyer.

Τα διυλιστήρια στη Μέση Ανατολή είναι γενικά σε θέση να αντιμετωπίσουν καλύτερα την ακραία ζέστη από ό,τι τα εργοστάσια στην Ευρώπη, επειδή είναι σχεδιασμένα γι’ αυτό. Συγκεκριμένα, έχουν ρυθμιστεί ώστε να λειτουργούν με υψηλότερη πίεση λειτουργίας, πράγμα που σημαίνει ότι μπορούν να λειτουργούν αποτελεσματικά σε υψηλότερες θερμοκρασίες περιβάλλοντος, δήλωσε ο Gelder.

Η ισπανική Repsol SA δήλωσε ότι ορισμένα τμήματα των διυλιστηρίων της μπορεί να έχουν περιορισμούς λόγω των υψηλών θερμοκρασιών, αλλά είναι σχεδιασμένα για να τις αντιμετωπίζουν. Η Orlen δήλωσε ότι τα διυλιστήρια του Γκντανσκ και του Πλοκ θα λειτουργούν κανονικά από περίπου -25C έως +36C.

Για να αντιμετωπίσει τις υψηλότερες θερμοκρασίες σχεδιάζει να εγκαταστήσει αυτό που ονομάζει ψύκτες για να βελτιώσει την ψύξη.

«Καθώς το κλίμα αλλάζει και οι θερμοκρασίες αυξάνονται, γίνεται πιο δύσκολο να διατηρηθεί η θερμοκρασία και η πίεση στην κορυφή του πύργου κλασματοποίησης», δήλωσε ο Λούντβιχ Κόλμπεργκ, εκπρόσωπος της σουηδικής Preem, προσθέτοντας ότι αυτό μπορεί να περιορίσει την ικανότητα διέλευσης.

Διαβάστε ακόμη

Πρόδρομος Μαυρόπουλος στο newmoney: Τι σχεδιάζω για το ακίνητο της «Μύλοι Αλλατίνη» (pics)

Μάνατζερ και στελέχη με μισθούς αγοράς – «Τέλος» ΤΧΣ και ΤΑΙΠΕΔ – Eγένετο «Εθνικό Επενδυτικό Ταμείο»

Ιntrakat: Ρελάνς στην Ρουμανία με στόχο διπλάσιο ανεκτέλεστο – Νέες εξαγορές στην Ελλάδα, έμφαση σε παραχωρήσεις και ΑΠΕ

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version