Οι ευρωπαϊκές εταιρείες χρησιμοποιούν περισσότερο φυσικό αέριο καθώς οι τιμές του υποχωρούν στα επίπεδα που είχαν σημειωθεί πριν από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, επιβαρύνοντας ενδεχομένως τις προετοιμασίες για έναν ακόμη χειμώνα με περιορισμένες ρωσικές προμήθειες.
Τα σημάδια ανάκαμψης είναι εμφανή κυρίως στα διυλιστήρια, μία βιομηχανία που μπορεί ευκολότερα να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα από φυσικό αέριο έως μαζούτ. Νωρίτερα αυτό τον μήνα, στοιχεία για την ολλανδική βιομηχανία έδειξαν ότι ο πετρελαϊκός τομέας της χώρας είχε τη μεγαλύτερη εβδομαδιαία αύξηση στη χρήση φυσικού αερίου για φέτος, ενώ τα στοιχεία του γαλλικού και του ισπανικού δικτύου φυσικού αερίου έδειξαν ότι η ζήτηση των διυλιστηρίων αυξήθηκε τον Φεβρουάριο σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα.
Η ταχύτητα της ανάκαμψης θα είναι κρίσιμη για την Ευρωπαϊκή Ένωση και για το πώς θα προετοιμαστεί για έναν δεύτερο χειμώνα χωρίς αέριο από ρωσικούς αγωγούς. Η ανάκαμψη της ζήτησης θα μπορούσε να ωθήσει τις τιμές πάνω από τα 100 ευρώ (109 δολάρια) ανά μεγαβατώρα φέτος, από περίπου 40 ευρώ τώρα, και να μειώσει τα αποθέματα, σύμφωνα με τη σουηδική τράπεζα SEB AB. Την άποψη αυτή συμμερίζεται και ο όμιλος Vitol, ένας από τους μεγαλύτερους εμπόρους φυσικού αερίου, όπως σημειώνει το Bloomberg.
«Ορισμένες μεταποιητικές βιομηχανίες μετατοπίστηκαν πέρυσι από το φυσικό αέριο σε άλλα καύσιμα», δήλωσε ο Πάτρικ Πουγιάν, διευθύνων σύμβουλος της TotalEnergies SE. «Φέτος λειτουργούν αντιστρόφως, επιστρέφουν από το ντίζελ ή το πετρέλαιο στο φυσικό αέριο, οπότε δημιουργείται πρόσθετη ζήτηση», δήλωσε σε παρουσίαση στο Λονδίνο την Τρίτη.
Μαζί με τα διυλιστήρια, τα πετροχημικά εργοστάσια θα είναι επίσης ένας καλός δείκτης της ανάκαμψης, επειδή μπορούν εύκολα να επιστρέψουν στο φυσικό αέριο για την παραγωγή ενέργειας και θερμότητας, σύμφωνα με την Energy Aspects Ltd.
«Άλλοι κλάδοι έντασης φυσικού αερίου θα χρειαστούν περισσότερο χρόνο για να ανακάμψουν κατά τη διάρκεια του 2023 λόγω του ότι οι μειώσεις της ζήτησής τους είναι αποτέλεσμα της μείωσης της παραγωγής και όχι της αλλαγής καυσίμου», δήλωσε ο σύμβουλος του κλάδου.
Καθώς οι τιμές του φυσικού αερίου εκτινάχθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ στο αποκορύφωμα της ενεργειακής κρίσης, η ζήτηση φυσικού αερίου για βιομηχανικούς λόγους στην Ισπανία μειώθηκε έως και 40% τον Σεπτέμβριο σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα. Η συνολική χρήση από τα εργοστάσια υποχώρησε κατά περίπου 20% πέρυσι στην Ευρώπη, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το ήμισυ της πτώσης ρεκόρ της συνολικής κατανάλωσης πέρυσι, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας. Φέτος, ο ΙΕΑ αναμένει ότι η ζήτηση στη βιομηχανία θα ανακάμψει κατά περίπου 10%.
Από το ανώτατο επίπεδο άνω των 340 ευρώ ανά μεγαβατώρα στα τέλη Αυγούστου, τα ολλανδικά συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης φυσικού αερίου αναφοράς έχουν μειωθεί κατά 90% περίπου. Τον Φεβρουάριο, η χρήση από τα διυλιστήρια της Ισπανίας αυξήθηκε κατά 8,1%, συμβάλλοντας στη μείωση της συνολικής πτώσης της βιομηχανίας στο 9,5% σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα, δήλωσε ο διαχειριστής δικτύου Enagas SA.
Στην Ολλανδία, η χρήση φυσικού αερίου στις βιομηχανίες πετρελαίου και χημικών προϊόντων άρχισε επίσης να υπερβαίνει τα περσινά επίπεδα αυτόν τον μήνα, σύμφωνα με τα στοιχεία της CBS.
«Το χαμηλότερο ενεργειακό κόστος – σε συνδυασμό, ενδεχομένως, με την ισχυρότερη ζήτηση από την επαναλειτουργία της Κίνας – σημαίνει ότι αναμένουμε ότι η βιομηχανική παραγωγή θα συμβάλει θετικά στην ανάπτυξη της ευρωζώνης φέτος», δήλωσε η Μαέβα Κάζιν, ανώτερη οικονομολόγος της ευρωζώνης στο Bloomberg Economics.
Ενώ η Goldman Sachs Group Inc. αναμένει ότι η βιομηχανική ανάκαμψη θα αρχίσει να επιταχύνεται μέχρι το τέλος του τρέχοντος μήνα, άλλοι αναλυτές προειδοποίησαν ότι αργεί ακόμη.
Διαβάστε ακόμη
Πέθανε ο Γιώργος Συγγελίδης, ιδρυτής του μεγάλου επιχειρηματικού ομίλου