search icon

Bloomberg

Φυσικό αέριο: Γιατί οι ευρωπαϊκές βιομηχανίες μειώνουν τη χρήση τα επόμενα χρόνια (γράφημα)

Τα εργοστάσια προειδοποιούν ότι θα χάσουν την ικανότητα να ανταγωνίζονται λόγω υψηλού κόστους ενέργειας και χαμηλών κερδών

Η βαριά βιομηχανία της Ευρώπης, η οποία έχει πληγεί από τα πρόσφατα σοκ στις τιμές της ενέργειας, είναι πιθανό να περιορίσει τη χρήση φυσικού αερίου για χρόνια, ώστε να αντιμετωπίσει μια παρατεταμένη περίοδο υψηλού κόστους και χαμηλών κερδών.

Μια στενότερη αγορά φυσικού αερίου το 2025 αναμένεται να ωθήσει προς τα πάνω τους λογαριασμούς ενέργειας. Αυτό σημαίνει ότι τομείς ευαίσθητοι στις τιμές, όπως η παραγωγή αμμωνίας και η διύλιση, θα πρέπει να μειώσουν την κατανάλωση, δήλωσε Ερίσα Πάσκο, αναλύτρια της Energy Aspects στο Λονδίνο. Οι περιορισμοί θα εξαλείψουν μια μέτρια άνοδο της ζήτησης που παρατηρήθηκε νωρίτερα φέτος.

Το φυσικό αέριο, ζωτικής σημασίας πρώτη ύλη και καύσιμο για την παραγωγή ενέργειας, χρησιμοποιείται από τους παραγωγούς των πάντων, από χημικά και πλαστικά μέχρι γυαλί και χάλυβα. Οι τιμές εκτοξεύθηκαν όταν η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία συμπίεσε τις προμήθειες, αναγκάζοντας ορισμένα εργοστάσια να σταματήσουν ή να λειτουργήσουν με ζημίες. Μια υποτονική οικονομία σημαίνει ότι η ζήτηση μπορεί να μην ανακάμψει ξανά μέχρι το 2027, σύμφωνα με την Άννα Γκάλτσοβα, διευθύντρια της S&P Global Commodity Insights.

Ενώ η χρήση βιομηχανικού φυσικού αερίου είναι αυξημένη σε ετήσια βάση, η S&P μείωσε την εκτίμησή της για την αύξηση το 2024 σε 5,8% και βλέπει μείωση 0,7% το 2025. Η κατανάλωση παραμένει πολύ χαμηλότερη από ό,τι ήταν πριν από την ενεργειακή κρίση. Μάλιστα, ο οίκος δεδομένων αναμένει ότι 9,5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετήσιας ζήτησης θα χαθούν μόνιμα λόγω της διακοπής της παραγωγής και των μέτρων ενεργειακής απόδοσης, σύμφωνα με το Bloomberg.

Οι ενεργοβόροι κλάδοι, όπως τα λιπάσματα και ο χάλυβας, είναι από τους χειρότερα πληγέντες.

«Είναι πολύ δύσκολο να ανταγωνιστείς τη χαλυβουργία εκτός Ευρώπης», δήλωσε ο Miroslav Kiralvarga, αντιπρόεδρος της σλοβακικής US Steel Kosice, του μεγαλύτερου παραγωγού του κράματος στην κεντρική Ευρώπη. Μετά την κρίση στην προμήθεια φυσικού αερίου, «η τιμή της ενέργειας έχει σταθεροποιηθεί, αλλά δεν είναι συγκρίσιμη με τους ανταγωνιστές μας».

Στην Ευρώπη, το φυσικό αέριο είναι περίπου τέσσερις φορές πιο ακριβό από ό,τι στις ΗΠΑ. Τα εργοστάσια στην Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει επίσης να πληρώνουν για την εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα στο πλαίσιο του συστήματος εμπορίας εκπομπών του μπλοκ, ενώ οι εταιρείες σε μεγάλο μέρος της Αμερικής δεν είναι συνδεδεμένες με κανένα τέτοιο πρόγραμμα.

Η US Steel Kosice αντιπροσωπεύει περίπου το 5% της κατανάλωσης βιομηχανικού αερίου στη Σλοβακία, η οποία παραμένει βασικός αγοραστής ρωσικών καυσίμων. Μια συμφωνία για τη διαμετακόμιση των προμηθειών μέσω της Ουκρανίας στην Ευρώπη λήγει στο τέλος του έτους, γεγονός που ενδέχεται να εκθέσει την κεντρική Ευρώπη σε υψηλότερο κόστος, καθώς οι επιχειρήσεις αναζητούν εναλλακτικές επιλογές, συμπεριλαμβανομένου του υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Η εταιρεία παραγωγής χημικών και λιπασμάτων Duslo a.s., που εδρεύει επίσης στη Σλοβακία, δήλωσε ότι τα υψηλά ενεργειακά έξοδα δυσχεραίνουν τον ανταγωνισμό. Τα λιπάσματα που εισρέουν από τη Ρωσία ή τη Λευκορωσία, για παράδειγμα, εκτοπίζουν τους τοπικούς παραγωγούς σε πολλές ευρωπαϊκές αγορές, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Duslo Petr Blaha σε συνέντευξή του.

«Ως αποτέλεσμα, οι παραγωγοί εγκαταλείπουν την Ευρώπη για μέρη όπως η Κίνα, αλλά κυρίως για τις Ηνωμένες Πολιτείες», δήλωσε.

Η ζήτηση βιομηχανικού αερίου στην Ευρώπη το επόμενο έτος θα είναι 21% χαμηλότερη από τον μέσο όρο της περιόδου 2017-2021, δήλωσε ο Pasko της Energy Aspects, επικαλούμενος τις αδύναμες οικονομικές προοπτικές, ιδίως στη Γερμανία. Η κατανάλωση μπορεί να μην αρχίσει να επιστρέφει παρά μόνο μερικά χρόνια αργότερα, όταν μια σειρά από νέα έργα υγροποιημένου φυσικού αερίου τεθεί σε λειτουργία, μειώνοντας τις τιμές. Ορισμένες βιομηχανίες μπορεί να μαραζώσουν για ακόμη περισσότερο χρόνο.

«Η παραγωγή αμμωνίας δεν θα έχει ανακάμψει στα προ της κρίσης επίπεδα ούτε μέχρι το 2030, οπότε αυτό είναι περίπου αυτό που αντιμετωπίζουμε», δήλωσε ο Μάθιου Τζόνς, επικεφαλής του τμήματος ανάλυσης ενέργειας στη συμβουλευτική εταιρεία ICIS. «Αν εξετάσουμε ευρύτερα τη ζήτηση φυσικού αερίου για τη βιομηχανία στην Ευρώπη, αυτή κορυφώθηκε πριν από την κρίση και δεν θα επανέλθει σε αυτό το επίπεδο σε κανένα σημείο».

Διαβάστε ακόμη

BofA: Βλέπει μετοχικό ράλι αν τα στοιχεία για την απασχόληση είναι τα αναμενόμενα (γράφημα)

Uber: Αύξηση 47% στις μετακινήσεις στην Αθήνα στο 9μηνο – Ρεκόρ ανάπτυξης την τουριστική περίοδο 2024

Η ΕΕ επιβάλλει δασμούς έως και 45% στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version