Η παγκόσμια κρίση φυσικού αερίου δίνει στις αμερικανικές εταιρείες παραγωγής καυσίμων ένα μεγάλο προβάδισμα έναντι των Ευρωπαίων ανταγωνιστών τους.
Τα διυλιστήρια βασίζονται στο φυσικό αέριο ως κρίσιμη πηγή θερμότητας για την απόσταξη του αργού πετρελαίου σε προϊόντα όπως το ντίζελ και η βενζίνη. Στις ΗΠΑ, οι τιμές του φυσικού αερίου υπερδιπλασιάστηκαν το τελευταίο διάστημα φτάνοντας τα 8 δολάρια/mbtu. Αλλά ακόμη κι έτσι αυτό εξακολουθεί να ωχριά σε σύγκριση με τα 32 δολάρια που πρέπει να πληρώσουν οι Ευρωπαίοι χρήστες, όπως αναφέρει το Bloomberg.
Επειδή ο κόσμος έχει έλλειψη καυσίμων, οι παγκόσμιες τιμές για τη βενζίνη και το ντίζελ πρέπει να καθοριστούν σε επίπεδα που να επιτρέπουν στα ευρωπαϊκά διυλιστήρια να συνεχίσουν να λειτουργούν ακόμη και όταν ξοδεύουν περισσότερο. Αυτό σημαίνει ότι όσο μεγαλύτερο είναι το χάσμα μεταξύ των τιμών του φυσικού αερίου στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, τόσο περισσότερα κέρδη θα αποκομίσουν τα αμερικανικά διυλιστήρια όπως η Valero Energy Corp. προμηθεύοντας τα προϊόντα τους.
«Η διαφορά στην τιμή του φυσικού αερίου μεταξύ των ΗΠΑ και της Ευρώπης θα πρέπει να παρέχει ένα πλεονέκτημα διαρθρωτικού περιθωρίου για τα αμερικανικά διυλιστήρια, και ειδικά για εκείνα που βρίσκονται στο Gulf Coast», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Valero, Joe Gorder, σε τηλεδιάσκεψη με αναλυτές την περασμένη εβδομάδα.
Οι τιμές του ντίζελ και της βενζίνης εκτοξεύονται, οδηγώντας σε απροσδόκητα κέρδη για τα διυλιστήρια. Το λεγόμενο 3-2-1 crack spread, ένας πρόχειρος υπολογισμός για το κέρδος των διυλιστηρίων των ΗΠΑ στην παραγωγή βενζίνης και ντίζελ, έχει υπερδιπλασιαστεί από τον περασμένο χρόνο σε ιστορικό υψηλό όλων των εποχών. Η Marathon Petroleum Corp. και η Valero, οι δύο μεγαλύτερες ανεξάρτητες εταιρείες διύλισης αργού στις ΗΠΑ, είναι έτοιμες να καταγράψουν κέρδη ρεκόρ το 2022, σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών που συνέλεξε το Bloomberg.
«Βρισκόμαστε σε μια περίοδο που δεν έχω ξαναδεί στην καριέρα μου», παραδέχθηκε ο David Lamp, Διευθύνων Σύμβουλος της CVR Energy Inc., σχολιάζοντας την κατάσταση κατά τη διάρκεια μιας τηλεδιάσκεψης με αναλυτές.
Το φθηνότερο φυσικό αέριο έχει μεταφραστεί σε όφελος κόστους έως και $9 ανά βαρέλι πετρελαίου για τα αμερικανικά διυλιστήρια σε σχέση με τους Ευρωπαίους ανταγωνιστές τους, σύμφωνα με το Phillips 66.
Ωστόσο, το ακριβό φυσικό αέριο είναι τελικά αρνητικό για όλα τα διυλιστήρια, καθώς «υποσκάπτει» τα κέρδη. Το πλεονέκτημα των ΗΠΑ μπορεί να εξαφανιστεί εάν οι εγχώριες τιμές δεσμευτούν περισσότερο με την αγορά του εξωτερικού καθώς αυξάνονται οι εξαγωγές ή εάν μειωθούν οι διαταραχές του ευρωπαϊκού εφοδιασμού. Για τη Marathon Petroleum, όπου το φυσικό αέριο αντιπροσωπεύει το 15% του λειτουργικού κόστους, μια αύξηση ενός δολαρίου στις τιμές του καυσίμου έχει αντίκτυπο 330 εκατομμυρίων δολαρίων στα κέρδη προ φόρων, όπως δήλωσε η Chief Financial Officer Maryann T. Mannen.
Διαβάστε ακόμη:
Μαρίνα Ραφαήλ: Πώς η Ελληνίδα κληρονόμος των Swarovski μπήκε στη λίστα «Forbes 30 under 30»
Στη δίνη των ρωσικών κυρώσεων η ελληνόκτητη ναυτιλία
ΥΠΟΙΚ: Παγκόσμιο «μάτι» σε καταθέσεις και επενδύσεις στο εξωτερικό (λίστα)