Oι περισσότερες εταιρείες κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν σωρεία προβλημάτων το β’ εξάμηνο του 2022 λόγω της επιθετικής αύξησης των επιτοκίων της Fed, της μείωσης της κατανάλωσης αλλά και της κατάρρευσης των αγορών. Πολλές εξ αυτών βρίσκονται, πια, με την πλάτη στον τοίχο.

Ιδού η λίστα που συνέθεσε το Bloomberg για τις εταιρείες οι οποίες βρίσκονται σε δύσκολο σημείο σε ό,τι αφορά τα οικονομικά τους:

Carnival

Η Carnival Corp. η οποία το 2020 θεωρείτο μία εξαιρετικά επιτυχημένη εταιρεία βρίσκεται, μετά από μία 3ετία πανδημίας, σε πολύ δυσκολότερο σημείο.

Ο κολοσσός των κρουαζιέρων είχε αναγκαστεί να «βάλει λουκέτο» για πάνω από ένα έτος λόγω του κορωνοϊού. Προχώρησε σε έκδοση και πώληση νέων μετοχών και αύξησε τον δανεισμό της. Η δραματική αύξηση των επιτοκίων από τότε θα κάνει την αποπληρωμή των χρεών της ακόμα δυσκολότερη.

Την ίδια στιγμή, ο στόλος της Carnival έχει συρρικνωθεί κατά 11% λόγω πεπαλαιωμένων κρουαζιερόπλοιων. Ο νέος CEO της εταιρείας, Τζος Γουάινστιν θα προσπαθήσει πια να οδηγήσει την εταιρεία στην κερδοφορία μέσω της χρήσης των λιγότερων, νεότερων αλλά και μεγαλύτερης χωρητικότητας κρουαζιερόπλοιων, κάτι το οποίο θα αποδειχθεί εξαιρετικά δύσκολο λόγω της μειωμένης καταναλωτικής κίνησης.

Αν και ο Γουάινστιν ελπίζει πως θα προσελκύσει τους καταναλωτές με νέες διαφημιστικές καμπάνιες, σύμφωνα με τον αναλυτή της Credit Suisse Securities, Μπέντζαμιν Τσάικεν, «οι προσδοκίες παραμένουν χαμηλές». Σημειωτέον πως η μετοχή της Carnival έχει καταγράψει πτώση της τάξης του 80% από τον Δεκέμβριο του 2019, σε 30ετές χαμηλό.

Beyond Meat

Το 2022 αποδείχθηκε δύσκολο και για την Beyond Meat. Οι πωλήσεις της vegan εναλλακτικής επιλογής κρέατος έχουν μειωθεί σημαντικά ενώ οι αλυσίδες των fast food δεν επέλεξαν τα προτεινόμενα προϊόντα της εταιρείας για τα μενού τους.

Δύο γύροι απολύσεων έχουν μειώσει το εργατικό δυναμικό της εταιρείας κατά 20% (240 άτομα), ενώ η εταιρεία έχει αντιμετωπίσει και αρκετά σκάνδαλα τα οποία οδήγησαν πολλά ανώτατα στελέχη σε παραίτηση.

Η Beyond Meat ανακοίνωσε, πρόσφατα, πως θα έχει θετική κεφαλαιακή ροή μετά το β’ εξάμηνο του 2023. Η αξία της μετοχής της εταιρείας έχει καταγράψει πτώση της τάξης του 95% από το υψηλό του 2019.

Carvana

Ο ερχόμενος Μάρτιος θα αποτελέσει ορόσημο για την υπερχρεωμένη Carvana Co., η οποία θα κληθεί να αποπληρώσει τόκους ομολόγου με ημερομηνία ωρίμανσης το 2029. Εάν η εταιρεία καταφέρει να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της τότε ενδέχεται να αποδείξει στις αγορές και τους επενδυτές πως έχει εφαρμόσει σχέδιο αναδιάρθρωσης του χρέους της και θα μπορέσει να επιβιώσει. Εάν δεν τα καταφέρει, τότε «ενδέχεται να χρεοκοπήσει», σύμφωνα με τον αναλυτή του Bloomberg Intelligence, Τζόελ Λέβινγκτον.

Η Carvana αγόραζε μεταχειρισμένα αυτοκίνητα όταν η ζήτηση και οι τιμές ήταν εξαιρετικά υψηλές, βασιζόμενη σε δανειακές συμβάσεις και πώληση μετοχών για τη χρηματοδότησή της προσπάθειάς της. Οι τιμές αυτές μειώθηκαν δραματικά λόγω των προβλημάτων στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα και οι καταναλωτές προτίμησαν την αγορά νέων οχημάτων. Η «φούσκα» της αγοράς μεταχειρισμένων αυτοκινήτων έσκασε και τα αυξημένα επιτόκια μείωσαν τη ζήτηση.

Σύμφωνα με τη Manheim, οι τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων έχουν μειωθεί κατά 14% το τελευταίο δωδεκάμηνο. Η Manheim η οποία είναι θυγατρική της Cox Automotive αναμένει πως οι πωλήσεις θα μειωθούν περαιτέρω το 2023.

Verve Therapeutics

H Verve Therapeutics η οποία αναπτύσσει ένα νέο φάρμακο για την καταπολέμηση των καρδιακών νοσημάτων μέσω επεξεργασίας του ανθρώπινου DNA είχε προσελκύσει αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον το 2021. Παρ’ όλα αυτά, η FDA (αμερικανικός EΟΦ) σταμάτησε τις μελέτες αυτές έτσι ώστε να αναλύσει τις επιπτώσεις του φαρμάκου και να εξασφαλίσει πως είναι το φάρμακο είναι ασφαλές για χρήση από ανθρώπους. Τη στιγμή που η Verve βρίσκεται ακόμα σε αυτόν τον κυκεώνα των ελέγχων, η αξία της μετοχής της εταιρείας έχει καταρρεύσει λόγω της αυξημένης αβεβαιότητας.

Σημειωτέον πως οι κλινικές δοκιμές συνεχίζονται εκτός των ΗΠΑ και η Verve θα παρουσιάσει τα νέα της ευρήματα το 2023.

Startups ηλεκτρικών οχημάτων

Οι νεοφυείς επιχειρήσεις ηλεκτρικών οχημάτων άντλησαν πάνω από $10 δισ. χρηματοδότησης το 2020 και το 2021. Παρά την εισροή κεφαλαίων αυτή, όμως, πολλές επιχειρήσεις τα βρήκαν δύσκολα το 2022 όταν αντιμετώπισαν, πλέον, το διογκωμένο κόστος της παραγωγής και λανσαρίσματος ενός νέου οχήματος. Τον περασμένο Ιούνιο, η Electric Last Mile Solutions Inc., ήταν η πρώτη εξ αυτών που χρεοκόπησε, ακολουθούμενη από την κινεζική startup Niutron τον Δεκέμβριο.

Τα προβλήματα αυτά στη συγκεκριμένη βιομηχανία ενδέχεται να συνεχιστούν, αφού τόσο η Canoo Inc. όσο και η Faraday Future Intelligent Electric Inc. έχουν προειδοποιήσει τους επενδυτές πως έχουν ελλείψεις κεφαλαίων. Ακόμα και κεφαλαιακά εύρωστες εταιρείες όπως η σαουδαραβική Lucid Group Inc. έχουν περιορίσει τους στόχους παραγωγής τους λόγω των μακροοικονομικών δεδομένων και των προβλημάτων στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Αρκετές εταιρείες του κλάδου ενδέχεται, τέλος, να συγχωνευθούν.

Διαβάστε επίσης 

Ρόμαν Αμπράμοβιτς: Η κακή χρονιά του Ρώσου ολιγάρχη – Ζημιές, απώλειες και «χαμένα» σούπερ γιοτ  

Προβλέψεις για «ράλι» στην αγορά ακίνητων και το 2023!  

Φάρμακα: Φόβοι για «παγκόσμιο κραχ» το 2023 – Ελλείψεις σε 500 σκευάσματα στην Ελλάδα