Χωρίς λιμενεργάτες έμειναν όλα τα μεγάλα λιμάνια στις ανατολικές ακτές των ΗΠΑ και στις ακτές του Κόλπου, σηματοδοτώντας την έναρξη μιας απεργίας που θα μπορούσε να επηρεάσει τη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου και να προκαλέσει πολιτική αναταραχή λίγες εβδομάδες πριν από τις προεδρικές εκλογές.

Τα επηρεαζόμενα λιμάνια έχουν την ικανότητα να διαχειρίζονται έως και το 50% του συνολικού όγκου του εμπορίου των ΗΠΑ και η απεργία θα σταματήσει τα φορτία εμπορευματοκιβωτίων και τις μεταφορές αυτοκινήτων. Οι προμήθειες ενέργειας και τα χύδην φορτία, όπως τα αστικά απόβλητα και το οδικό αλάτι, δεν θα επηρεαστούν. Θα γίνουν κάποιες εξαιρέσεις για να επιτραπεί η διακίνηση στρατιωτικών αγαθών και κρουαζιερόπλοιων.

Η σημασία της στάσης εργασίας σε κάθε μεγάλο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων από το Χιούστον έως το Μαϊάμι και τη Νέα Υόρκη-Νιου Τζέρσεϊ εξαρτάται από το πόσο θα διαρκέσει η απεργία. Η οικονομική ζημία από τη διακοπή της λειτουργίας, η οποία ξεκίνησε στις 12:01 τα ξημερώματα της Τρίτης ώρα ανατολικής Ευρώπης, θα είναι μεταξύ 3,8 και 4,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων την ημέρα, σύμφωνα με την JPMorgan Chase & Co.

«Πριν από λίγες στιγμές, η πρώτη μεγάλης κλίμακας απεργία των λιμενεργατών της ανατολικής ακτοπλοΐας εδώ και 47 χρόνια ξεκίνησε σε λιμάνια από το Μέιν έως το Τέξας, συμπεριλαμβανομένης της Λιμενικής Αρχής της Νέας Υόρκης και του Νιου Τζέρσεϊ», ανέφερε η κυβερνήτης της Νέας Υόρκης Kathy Hochul σε δήλωσή της λίγο μετά τα μεσάνυχτα.

«Προετοιμαζόμενη για αυτή τη στιγμή, η Νέα Υόρκη εργάζεται νυχθημερόν για να διασφαλίσει ότι τα παντοπωλεία και οι ιατρικές εγκαταστάσεις μας θα έχουν τα απαραίτητα προϊόντα που χρειάζονται», δήλωσε.

Μια εφεδρεία που θα προέκυπτε από μια εβδομαδιαία απεργία θα χρειαζόταν περίπου ένα μήνα για να εκκαθαριστεί, σύμφωνα με την Grace Zwemmer της Oxford Economics.

Η Διεθνής Ένωση Λιμενεργατών επιδιώκει υψηλότερους μισθούς και την αναίρεση της αυτόματης ανανέωσης εξαετούς σύμβασης που έληξε τα μεσάνυχτα. Ο ηγέτης του συνδικάτου Χάρολντ Ντάγκετ απειλεί εδώ και μήνες με απεργία από την 1η Οκτωβρίου, εάν δεν επιτευχθεί συμφωνία πριν από την προθεσμία. Η τελευταία φορά που οι λιμενεργάτες της ανατολικής ακτής και της ακτής του Κόλπου προχώρησαν σε απεργία ήταν το 1977.

Οι ωκεανομεταφορείς και οι διαχειριστές τερματικών σταθμών που εκπροσωπούνται από την US Maritime Alliance, γνωστή και ως USMX, έχουν κατηγορήσει την ILA ότι αρνείται να διαπραγματευτεί από τότε που το συνδικάτο διέκοψε τις συνομιλίες τον Ιούνιο. Η απεργία ήταν σχεδόν βέβαιη μέχρι το απόγευμα της Δευτέρας, όταν εμφανίστηκαν πληροφορίες ότι ο Λευκός Οίκος είχε επικοινωνία με τις δύο πλευρές κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου και ότι σημειώθηκε κάποια πρόοδος όσον αφορά τους μισθούς.

Ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν, ο οποίος υπερηφανεύεται ότι είναι υπέρ των συνδικάτων, δήλωσε ότι η διαμάχη είναι θέμα συλλογικών διαπραγματεύσεων και ότι δεν θα επικαλεστεί την εξουσία του βάσει των νόμων περί εθνικής ασφάλειας για να διατάξει τους λιμενεργάτες να επιστρέψουν στα λιμάνια, ενώ συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις.

Ομάδες του εμπορίου, των μεταφορών και του λιανικού εμπορίου έχουν παροτρύνει τον Λευκό Οίκο να παρέμβει για να αποτρέψει ή να σταματήσει μια απεργία.

«Θα ήταν ασυνείδητο να επιτρέψουμε σε μια διαμάχη  να προκαλέσει τέτοιο σοκ στην οικονομία μας», έγραψε η Suzanne Clark, διευθύνουσα σύμβουλος του Εμπορικού Επιμελητηρίου των ΗΠΑ, σε επιστολή προς τον Μπάιντεν τη Δευτέρα. «Το Taft-Hartley θα παρείχε χρόνο και στα δύο μέρη που βρίσκονται σε διαπραγμάτευση για να καταλήξουν σε συμφωνία για μια νέα σύμβαση εργασίας», συνέχισε η Clark, αναφερόμενη στην πράξη του Κογκρέσου του 1947 που επιτρέπει στον πρόεδρο να παρεμβαίνει σε εργατικές διαφορές που αφορούν την εθνική ασφάλεια.

Ο ηγέτης της ILA  έχει προειδοποιήσει τον Λευκό Οίκο να μην παρέμβει και δήλωσε ότι αν αναγκαστούν να επιστρέψουν στα λιμάνια, οι λιμενεργάτες θα χειριστούν λιγότερα εμπορευματοκιβώτια από το συνηθισμένο, επιβραδύνοντας τις εργασίες.

Το συνδικάτο δεν έχει υποστηρίξει κανέναν προεδρικό υποψήφιο, αν και σύμφωνα με τον Daggett, ο πρώην πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ, «υποσχέθηκε να υποστηρίξει την ILA στην αντίθεσή της στους αυτοματοποιημένους τερματικούς σταθμούς» κατά τη διάρκεια μιας συνάντησης στο Mar-a-Lago το περασμένο φθινόπωρο.

Εν τω μεταξύ, η ροή των εμπορευμάτων έχει ήδη επηρεαστεί. Πολλοί εισαγωγείς έφεραν τα εμπορεύματά τους νωρίτερα ή μέσω λιμένων της Δυτικής Ακτής για να μετριάσουν τον κίνδυνο. Οι λιμενικοί τερματικοί σταθμοί σε όλες τις ακτές τερμάτισαν τις εργασίες τους πριν από την προθεσμία που ‘έληγε τα μεσάνυχτα, ενώ οι σιδηροδρομικές γραμμές επίσης μειώνουν τα δρομολόγια.

«Το πιο σημαντικό πράγμα θα είναι οι μεταφορείς, οι φορτωτές και οι εργαζόμενοι να έρθουν σε συμφωνία», δήλωσε ο υπουργός Μεταφορών Pete Buttigieg στο Bloomberg Television. «Δεν υπάρχει πραγματικά κανένα υποκατάστατο για να λειτουργούν τα λιμάνια».

Διαβάστε ακόμη

Εξάρχου (Ιντρακάτ): Νέο πλάνο εξαγορών και μετασχηματισμός με στόχο την λιγότερη εξάρτηση από τις κατασκευές

Νίκος Λαβίδας: Το σχέδιο ανάτασης της ΑΒ Βασιλόπουλος, η εξαγορά, το πρόστιμο και τα μηνύματα στους …«μνηστήρες»

Μεσοπρόθεσμο: «Μαξιλαράκι» 4 δισ. ευρώ για επιπλέον κρατικές δαπάνες το 2025-2028 (γραφήματα)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα