Τα χειρότερα της πανδημίας πέρασαν και τα διεθνή σύνορα έχουν, πια, ανοίξει. Οι αεροπορικές μπορούν να συνεχίσουν την εύρυθμη λειτουργία τους, ενώ αναμένουν αυξημένη κερδοφορία λόγω της αύξησης του τουρισμού και των επαγγελματικών ταξιδιών. Οι τιμές των εισιτηρίων όμως έχουν πλέον ανέβει σημαντικά.
Ένας από τους λόγους είναι η έλλειψη αεροσκαφών. Οι αεροπορικές είχαν αναγκαστεί να «βάλουν στον πάγο» μεγάλο αριθμό αεροπλάνων λόγω της μειωμένης ζήτησης κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Τώρα πια δυσκολεύονται να τα επαναφέρουν στο στόλο τους, αφού τα μεγαλύτερα αεροσκάφη χρειάζονται 100 ώρες σέρβις πριν επαναλειτουργήσουν.
Ο δεύτερος λόγος είναι πως οι καταναλωτές φαίνονται έτοιμοι να πληρώσουν αδρά για τα εισιτήρια αυτά, έχοντας παραμείνει «παγιδευμένοι» στα σπίτια τους για μία, περίπου, τριετία. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Booking.com με δείγμα 25.000 ερωτηθέντων οι οποίοι προγραμματίζουν ταξίδι την επόμενη διετία, οι καταναλωτές φαίνεται πως είναι πιο χαλαροί όσον αφορά τις τιμές των εισιτηρίων μετά από τα τρία έτη πανδημικής κρίσης.
«Ακόμα κι αν πολλά ταξίδια είναι πολύ πιο ακριβά απ’ ό,τι ήταν πριν την πανδημία, πολλοί καταναλωτές θεωρούν πως το ταξίδι αξίζει τα αυξημένα έξοδα», ανέφερε το στέλεχος της Booking.com, Μάρκος Γκερέρο.
Τα άσχημα νέα για τους καταναλωτές είναι πως οι υψηλές τιμές αυτές θα συνεχιστούν για αρκετά χρόνια. Τουλάχιστον αυτό υποστηρίζει ο CEO της Ryanair Holdings Plc., Μάικλ Ο’Λίρι.
Έλλειψη εργαζομένων
Οι αεροπορικές κατέγραψαν ζημιές ύψους $200 δισεκατομμυρίων λόγω της πανδημίας, ενώ ο τομέας επλήγη από απολύσεις δεκάδων εκατομμυρίων εργαζομένων, αναφέρει το Bloomberg. Δεδομένης της ανάκαμψης του κλάδου αυτή τη στιγμή, οι αεροπορικές εταιρείες προσπαθούν απεγνωσμένα να αυξήσουν το εργατικό δυναμικό τους. Πολλοί από τους πρώην εργαζομένους, παράλληλα, έχουν αποφασίσει να αλλάξουν καριέρα.
Οι ελλείψεις έχουν αυξήσει τις καθυστερήσεις στο check-in, τη διαχείριση αποσκευών και τους ελέγχους διαβατηρίων. Έχουν, επίσης, εξαναγκάσει τις αεροπορικές να αυξήσουν τους μισθούς που προσφέρουν στους εργαζομένους τους, κάτι το οποίο αυξάνει, συνάμα, το κόστος των εισιτηρίων.
Ακριβό πετρέλαιο
Οι τιμές του πετρελαίου έχουν εξορθολογιστεί, αλλά η τιμή του αργού βρίσκεται ακόμα 50% πάνωαπό την αντίστοιχη του Ιανουαρίου του 2019, κάτι το οποίο αποτελεί πρόβλημα για το λειτουργικό κόστος των αεροπορικών. Πολλές εξ αυτών, ιδιαίτερα οι εταιρείες οι οποίες προσφέρουν φθηνότερα εισιτήρια, δεν έχουν προστασία ενάντια των μεταβολών των τιμών του «μαύρου χρυσού» και είναι ευάλωτες σε κρίσεις όπως αυτή που δημιούργησε ο πόλεμος στην Ουκρανία.
Οι αεροπορικές αποτελούν λίγο παραπάνω από το 2% των παγκόσμιων εκπομπών ρύπων στην ατμόσφαιρα αλλά δεν έχουν προχωρήσει σε πολλές κινήσεις για τη μείωση των αερίων αυτών. Ένας από τους κύριους λόγους είναι το γεγονός πως τα περιβαλλοντικά βιώσιμα καύσιμα των αεροπορικών κοστίζουν μέχρι και πέντε φορές παραπάνω από τα αντίστοιχα παραδοσιακά.
Ο κλάδος θα πρέπει να επενδύσει $2 τρισεκατομμύρια έτσι ώστε να επιτύχει το στόχο net-zero μέχρι το 2050, σύμφωνα με τον ΙΑΤΑ, κάτι το οποίο προκαλεί αύξηση των τιμών των εισιτηρίων για υπερκάλυψη του αυξημένου κόστους.
Την ίδια στιγμή, ορισμένες από τις νεότερες τεχνολογίες όπως η χρήση υδρογόνου και τα ηλεκτρικά αεροσκάφη παραμένουν σε ερευνητικά στάδια και πρόκειται να είναι εξαιρετικά ακριβά ακόμα κι αν κατασκευαστούν.
Ελλείψεις αεροσκαφών
Μέχρι και 16.000 αεροσκάφη του παγκόσμιου εμπορικού στόλου έσβησαν τις μηχανές τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Η επαναλειτουργία τους είναι κάτι το εξαιρετικά δύσκολο αφού κάθε μέρος του αεροσκάφους θα πρέπει να ελεγχθεί έτσι ώστε να επιβεβαιωθεί η ασφάλειά του. Πολλά από αυτά τα αεροσκάφη παραμένουν στις ερήμους της Αυστραλίας και των ΗΠΑ έτσι ώστε να ελαχιστοποιηθεί η σκουριά, αλλά πολλά εξ αυτών έχουν νέες ζημιές στο εσωτερικό ή τους κινητήρες τους.
Εκτός αυτού, οι κατασκευαστές αεροσκαφών καθυστερούν στις νέες παραδόσεις, δεδομένης της έλλειψης εργατικού δυναμικού. Οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας έχουν, επίσης, περιορίσει την πρόσβαση σε τιτάνιο και άλλες πρώτες ύλες, αυξάνοντας το κόστος των εξαρτημάτων.
Η προσφορά νέων κινητήρων αποτελεί επιπλέον πρόβλημα. Εταιρείες όπως η Spirit Airlines Inc. και η ινδική IndiGo έχουν αναγκαστεί να μειώσουν τις πτήσεις τους, αφού υπάρχει έλλειψη εξαρτημάτων και οι κατασκευαστές δεν μπορούν να παράγουν νέους κινητήρες. Ορισμένοι από τους κινητήρες νέας γενιάς χρειάζονται, επίσης, περισσότερη και συχνότερη συντήρηση.
«Σε μεσοπρόθεσμο επίπεδο, η αδυναμία των Airbus και Boeing όσον αφορά την αύξηση των παραδόσεών τους σημαίνει πως η χωρητικότητα θα μειωθεί τα επόμενα χρόνια», ανέφερε ο Ο’ Λίρι σε πρόσφατο συνέδριο του Bloomberg, εκτιμώντας πως οι τιμές των εισιτηρίων θα αυξηθούν κατά διψήφιο ποσοστό αυτό το καλοκαίρι.
Ο παράγοντας Κίνα
Η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου και πηγή $280 δισ. τουριστικών εξόδων ετησίως πριν από την πανδημία συνεχίζει να ανακάμπτει μετά από τα lockdowns του κορωνοϊού. Δεδομένης του καθυστερημένου «ανοίγματος» της οικονομίας, οι Κινέζοι ταξιδιώτες δεν έχουν επιστρέψει στις διεθνείς πτήσεις, ενώ 30% εξ αυτών, σύμφωνα με πρόσφατη δημοσκόπηση, δεν έχουν σχέδια να ταξιδέψουν εκτός της Κίνας το 2023.
Η Association of Asia Pacific Airlines έχει υπογραμμίσει πως η επιστροφή της κινεζικής αγοράς στην προ-πανδημική κανονικότητα θα διαρκέσει τουλάχιστον ένα έτος. Η εγχώρια κίνηση των ταξιδιωτών έχει καταγράψει σημαντική ανάκαμψη κοντά στα επίπεδα του 2019, αλλά η περαιτέρω επιστροφή των Κινέζων στις διεθνείς πτήσεις θα καθυστερήσει περισσότερο.
Η καθυστέρηση αυτή έχει ως αποτέλεσμα το γεγονός πως οι αεροπορικές δε θέλουν να προχωρήσουν σε πλήρη επαναλειτουργία του στόλου τους, περιορίζοντας την προσφορά και αυξάνοντας τις τιμές.
Διαβάστε ακόμη:
Ανδρουλάκης: Υποψήφιος σε Ηράκλειο Κρήτης, Νότιο Τομέα Αθήνας και Α’ Θεσσαλονίκης
Στο Μενίδι ο Τσίπρας: Ο οδικός χάρτης για τον Ποντιακό Ελληνισμό – Οι δεσμεύσεις του ΣΥΡΙΖΑ (vid)
ΕΝΦΙΑ 2023: Ξεκίνησε η ανάρτηση των εκκαθαριστικών – Σε 10 δόσεις η πληρωμή
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ