Η νέα ναυαρχίδα των ιταλικών αερογραμμών «απογειώνεται» την Παρασκευή, ενώ η ταξιδιωτική βιομηχανία εξακολουθεί να ταλανίζεται από την κρίση του κορωνοϊού και οι ανταγωνιστές χαμηλού κόστους στοχεύουν στην εγχώρια αγορά της σε μια προσπάθεια να προσελκύσουν επιβάτες.
Οι δύσκολες συνθήκες λειτουργίας σημαίνουν ότι η Italia Trasporto Aereo SpA έρχεται αντιμέτωπη με προκλήσεις από την πρώτη κιόλας μέρα, καθώς αντικαθιστά το έκπτωτο εθνικό είδωλο Alitalia, η οποία διέκοψε τις πτήσεις την Πέμπτη μετά από δεκαετίες καταγεγραμμένων ζημιών.
Η ITA, η οποία υποστηρίζεται από το κράτος, θα χρησιμοποιεί αεροπλάνα της Alitalia και θα είναι οπλισμένη με το γνωστό της όνομα, αφού εξασφάλισε την αγορά του brandname της έναντι 90 εκατ ευρώ. Ωστόσο, η νέα αεροπορική εταιρεία θα απασχολεί μόνο περίπου 2.800 υπαλλήλους από τους 10.000 και πλέον υπαλλήλους της προκατόχου της, λειτουργώντας μ’ ένα απλουστευμένο δίκτυο, ώστε να μειώσει το κόστος και να τη βοηθήσει να βγάλει κέρδη μόλις η ζήτηση ανακάμψει από την πανδημία.
Επικεφαλής της νέας επιχείρησης είναι ο πρόεδρος Αλφρέντο Αλταβίγια, ο οποίος έγινε γνωστός ως στενός συνεργάτης του Σέρτζιο Μαρτζιόνε κατά την εξυγίανση της αυτοκινητοβιομηχανίας Fiat και την επακόλουθη εξαγορά της Chrysler με έδρα τις ΗΠΑ. Το 58χρονο στέλεχος επιλέχθηκε για το ρόλο της αεροπορικής εταιρείας από την κυβέρνηση του Ιταλού πρωθυπουργού Μάριο Ντράγκι.
Η ITA θα εκμεταλλεύεται αρχικά 52 αεροπλάνα, περίπου το μισό από τον αριθμό της Alitalia, και θα αυξηθεί σε 78 το επόμενο έτος. Η ανάπτυξη αναμένεται τον επόμενο χρόνο, ύστερα από την επίτευξη συμφωνίας για αγορά και μίσθωση 59 αεροσκαφών, όλα μοντέλα της Airbus SE, που θα βοηθήσουν στην περικοπή των εξόδων του πληρώματος με τη μεγιστοποίηση της διαλειτουργικότητας.
Εμπόδια στην ΕΕ
Ακόμη και πριν από την πρόκληση του ανταγωνισμού για πελάτες, η νέα αεροπορική εταιρεία έχει υπομείνει ένα βασανιστικό ταξίδι για να φτάσει στην έναρξη λειτουργίας της.
Από τη μία πλευρά, η ITA κατέβαλε μεγάλη προσπάθεια να αποδείξει ότι θα είναι οικονομικά αυτάρκης και θα αντιπροσωπεύει μια καθαρή ρήξη με την Alitalia, προκειμένου να εξασφαλίσει την έγκριση των ρυθμιστικών αρχών. Η Μαργκέτ Βεστάγκερ, η επικεφαλής της αντιμονοπωλιακής επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έδωσε τελικά την υποστήριξή της τον περασμένο μήνα, ενώ απαγόρευσε τις επιδοτήσεις που καταβάλλονται στην Alitalia.
Την ίδια στιγμή, το προσωπικό έχει ξεσηκωθεί για το μειωμένο εργατικό δυναμικό της ITA και τις νέες συμβάσεις, διοργανώνοντας διαμαρτυρίες στη Ρώμη. Η εταιρεία κληρονόμησε από την παλιά Alitalia μόνο τους άμεσα εργαζόμενους στην αεροπορική εταιρεία, ενώ οι δραστηριότητες συντήρησης και επίγειας εξυπηρέτησης του ομίλου υπόκεινται σε διαγωνισμό ως αποτέλεσμα του διακανονισμού της ΕΕ.
Ωστόσο, η επιχείρηση ποντάρει στο prestige που θα δώσει στην εταιρεία το όνομα «Alitalia» – με έκπτωση από την αρχική τιμή των 290 εκατ. ευρώ που ζητούσε – αφού η Βεστάγκερ επέμεινε να πωληθεί στον πλειοδότη. Η ταυτότητα της Alitalia εξακολουθεί να έχει απήχηση και θεωρείται χρήσιμο εργαλείο μάρκετινγκ στις διεθνείς αγορές.
Εν τω μεταξύ, το κοινό ήταν χλιαρό στην υποστήριξή του για έναν νέο αερομεταφορέα που θα λάβει 1,3 δισ. ευρώ σε κρατικά κονδύλια επιπλέον των 5 δισ. ευρώ που δαπανήθηκαν για την Alitalia. Η εταιρεία χρεοκόπησε για πρώτη φορά το 2008 και διατηρήθηκε σε μηχανική υποστήριξη με τα έσοδα των φορολογουμένων.
Οι Ιταλοί έχουν προτείνει τα χρήματα να διοχετευθούν αντ’ αυτού στην υγειονομική περίθαλψη ή την εκπαίδευση. Αλλά και πάλι, η συναισθηματική έλξη διαρκεί ένα brand που κάποτε ήταν συνώνυμη με την αίγλη της «La Dolce Vita» και τους αστέρες του Χόλιγουντ που έκαναν διακοπές στη Ρώμη.
«Το θεωρώ σαν μια οικογενειακή υπόθεση – καλά, μια αρκετά δαπανηρή οικογένεια, αλλά μια οικογενειακή υπόθεση», δήλωσε ο Ντράγκι τον Απρίλιο.
Δεν υπάρχει ανάγκη;
Στο χέρι της ITA θα είναι να χαράξει τη θέση της σε μια αγορά που ήδη εξυπηρετείται καλά. Οι παγκόσμιες αεροπορικές εταιρείες προσφέρουν πολλές πτήσεις μεγάλων αποστάσεων από τη Ρώμη και το Μιλάνο, ενώ οι πόλεις αυτές και άλλες έχουν καλές ευρωπαϊκές συνδέσεις μέσω πλήθους αερομεταφορέων, συμπεριλαμβανομένων των Ryanair Holdings Plc, EasyJet Plc και Wizz Air Holdings Plc. Οι εκπτωτικές εταιρείες ενίσχυσαν την παρουσία τους στην Ιταλία με τη χαλάρωση των ταξιδιωτικών περιορισμών του Covid-19, ακόμη και όταν η κυβέρνηση παζάρευε με τις Βρυξέλλες.
Η κυβέρνηση, ωστόσο, λέει ότι η Ιταλία χρειάζεται τη δική της αεροπορική εταιρεία δικτύου για να στηρίξει τον τουρισμό στην πέμπτη πιο επισκέψιμη χώρα του κόσμου.
Ακόμη και οι προβλέψεις της ίδιας της ITA βλέπουν χρόνια αγώνων μπροστά της μέχρι ο αερομεταφορέας να αρχίσει να βγάζει χρήματα.
Σύμφωνα με ένα αναθεωρημένο επιχειρηματικό σχέδιο που παρουσιάστηκε στους νομοθέτες αυτό το μήνα, η ITA δεν αναμένει πλέον να παρουσιάσει κέρδη μέχρι το 2023, προβλέποντας αντίθετα ζημίες προ τόκων και φόρων ύψους 33 εκατ. ευρώ, πριν καταφέρει να βγει στα κέρδη το επόμενο έτος.
Διαβάστε ακόμη:
Οικογένεια Παπαναγιώτου: Στο σφυρί δύο ακίνητα της Κτηματοδυναμικής
Γούρνες: «Κληρώνει» για το «Μικρό Ελληνικό» – Προσδοκίες για υψηλό τίμημα
ΕΤΕ: Υπέγραψε οριστική συμφωνία για την πώληση του Project Frontier