search icon

Bloomberg

Ακριβαίνει και το ντίζελ: Γιατί καταγράφεται απροσδόκητο ράλι στην τιμή του (γράφημα)

Ο ρόλος της κλιματικής αλλαγής, της κινεζικής αγοράς και των προβλημάτων στα διυλιστήρια - Μειωμένη η παραγωγή από τη Σ. Αραβία και τη Ρωσία κατά 1 εκατ. βαρέλια/ημέρα

Η τιμή του καυσίμου που τροφοδοτεί την παγκόσμια οικονομία έχει αρχίσει να αυξάνεται και πάλι. Τα futures του ντίζελ στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ αγγίζουν υψηλά οκτώ μηνών, ενώ παρόμοια είναι και η αυξητική τάση στην Ασία.

Οι ακραίες καιρικές συνθήκες του καλοκαιριού έχουν αντισταθμίσει τις συνήθεις καλοκαιρινές μειώσεις της τιμής του ντίζελ, αποτελώντας άλλο ένα πληθωριστικό πονοκέφαλο για τις κεντρικές τράπεζες τη στιγμή που ορισμένες εξ αυτών αναμένεται να προχωρήσουν σε παύση της αύξησης των επιτοκίων τους.

Παράλληλα, η νέα κρίση αυτή αποτελεί πρόβλημα τόσο για τους αγρότες, όσο και τους επαγγελματίες οδηγούς και τα νοικοκυριά ενόψει του επερχόμενου χειμώνα.

Η αύξηση των τιμών οφείλεται, παράλληλα, στη διακοπή της λειτουργίας διυλιστηρίων εν μέρει λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που πλήττουν το βόρειο ημισφαίριο. Η μειωμένη προσφορά πετρελαίου από τη Σαουδική Αραβία και τη Ρωσία, παράλληλα, σημαίνει πως πολλά διυλιστήρια χρησιμοποιούν το ελαφρύτερο αμερικανικό πετρέλαιο, περιορίζοντας εκ νέου την παραγωγή κατά 1 εκατομμύρια βαρέλια/ημέρα, σύμφωνα με ανάλυση της JPMorgan Chase & Co. 

«Η αυξητική τάση την οποία παρατηρούμε αυτή τη στιγμή οφείλεται στη μειωμένη προσφορά», σημείωσε το στέλεχος της ιταλική εταιρείας διύλισης Saras SpA, Μάρκο Σκιαβέτι. 

Η τιμή του ντίζελ συνήθως καταγράφει μείωση κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών, λόγω της αύξησης των αποθεμάτων και της μειωμένης κατανάλωσης, σύμφωνα με την Valero Energy Corp.

Η Κίνα δεν έχει καταφέρει να περιορίσει τις ελλείψεις, αφού οι υψηλές τιμές ντίζελ στην κινεζική αγορά έχουν οδηγήσει πολλούς διυλιστές στο να μην εξάγουν τα προϊόντα τους, σύμφωνα με τον αναλυτή της OilChem, Λι Τσουνγουάν. Οι κινεζικές εξαγωγές ντίζελ κυμάνθηκαν κατά μέσο όρο στα 170.000 βαρέλια/ημέρα το τελευταίο τετράμηνο, λιγότερο από το 50% του αντίστοιχου όγκου εξαγωγών το α’ τρίμηνο του έτους, βάσει υπολογισμών της ερευνητικής Kpler τα οποία συγκέντρωσε το Bloomberg.

Ακόμη και πριν από το τρέχον ράλι, το ντίζελ αποτελούσε ένα από τα πιο μεταβλητά μέρη της αγοράς πετρελαίου, με τα αποθέματά του να βρίσκονται 10% και 15% χαμηλότερα από τα συνηθισμένα στις ΗΠΑ και την Ευρώπη αντίστοιχα. Ο κίνδυνος ελλείψεων και απότομων αυξήσεων τιμών αυξήθηκε όταν η Ευρώπη προχώρησε στην εφαρμογή κυρώσεων κατά της Ρωσίας πέρυσι λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. 

Τα προβλήματα αυτά αναδεικνύονται ιδιαίτερα όταν υπάρχουν προβλήματα σε μεγάλα διυλιστήρια, όπως η πρόσφατη φωτιά στη μονάδα της Repsol SA στο Μπιλμπάο της Ισπανίας. Στη Μέση Ανατολή, το νέο διυλιστήριο του Κουβέιτ στο Αλ-Ζουρ έχει αντιμετωπίσει πολλά προβλήματα από τη στιγμή που ξεκίνησε να αυξάνει την παραγωγή του.

«Η αγορά των διυλισμένων προϊόντων βρίσκεται σε δύσκολο σημείο», τόνισε το στέλεχος της συμβουλευτικής FGE, Στιβ Σόγιερ, προσθέτοντας πως «η ζήτηση παραμένει σε υψηλότερο από το αναμενόμενο επίπεδο αλλά τα αποθέματα δεν αυξάνονται κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών λόγω των προβλημάτων σε πολλές μονάδες διύλισης ανά τον κόσμο».

Διαβάστε ακόμα

Birkenstock: Τα διάσημα γερμανικά σανδάλια μπαίνουν στη Wall Street με τη βοήθεια της… Barbie (pics)

Προτεραιότητα Μητσοτάκη η αναθέρμανση των συμμαχικών μετώπων – Στην Αίγυπτο με αιχμή τα ενεργειακή

Code BGP: Πώς η εταιρεία spin-off του ΙΤΕ βρέθηκε στην «αγκαλιά» της Cisco (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version