Η αναζωπύρωση της πανδημίας του κορωνοϊού μεταθέτει προς τα πίσω την ανάκαμψη στον τομέα των αερομεταφορών, μετατρέποντας τον χειμώνα σε τεστ επιβίωσης για τις εταιρείες που ελπίζουν τώρα ότι θα μπορέσουν να κάνουν ριμπάουντ την άνοιξη.
Οι αεροπορικές καλούν τις κυβερνήσεις να εισάγουν περισσότερα τεστ και «ταξιδιωτικές φούσκες» (χώρες που ανοίγουν τα μεταξύ τους σύνορα επιτρέποντας στους πολίτες της μιας αν ταξιδεύουν στην άλλη, καθώς θεωρούνται «ασφαλείς»). Με τον τρόπο αυτόν θεωρούν ότι θα βοηθηθεί η αύξηση της ζήτησης.
Η βιομηχανία αναμένεται να «κάψει» ρευστό ύψους περίπου 77 δισ. δολ. κατά το β’ εξάμηνο.
Η ΙΑΤΑ (Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών) έχει κάνει έκκληση για νέα κυβερνητική στήριξη, τονίζοντας τη σπουδαιότητα της ασφάλειας εν πτήσει.
Οι συνέπειες του κορωνοϊού είναι εμφανείς σε ολόκληρο τον κόσμο, και οι αεροπορικές εταιρείες άφησαν στην άκρη τις προηγούμενες προβλέψεις τους με τις οποίες ζητούσαν να αυξηθεί σταδιακά η αεροπορική κίνηση προς τα κανονικά επίπεδα κατά το τέταρτο τρίμηνο του έτους. Αντ ‘αυτού, οι αερομεταφορείς επιλέγουν να κόψουν δαπάνες και να περάσουν σε μια φάση συντήρησης των οικονομικών τους.
Η Cathay Pacific Airways στο Χονγκ Κονγκ θα περικόψει πάνω από 5.000 θέσεις εργασίας και θα κλείσει έναν τοπικό αερομεταφορέα για να μειώσει τις δαπάνες. Η μητρική της British Airways, IAG, δεν αναμένει πια να «ρεφάρει» το τελευταίο τρίμηνο του έτους και έχει μειώσει τη χωρητικότητά της. Η American Airlines Group έδωσε το πράσινο φως για την πώληση μετοχών ύψους ενός δισ. δολαρίων, καθώς καίει έως και 30 εκατ. δολ. τη μέρα στο τρέχον τρίμηνο.
Η δημιουργία ενός σχεδίου διάσωσης των επιχειρήσεων του συγκεκριμένου κλάδου είναι επιτακτική ανάγκη. Η επιτυχία ωστόσο του σχεδίου αυτού είναι αμφίβολη αν η βοήθεια από τα κράτη και τις κυβερνήσεις δεν είναι τόσο ουσιαστική.
Oι αεροπορικές εταιρείες που είναι πιθανότερο να οδηγηθούν σε πτώχευση
Σε αντίθεση με τον Μάρτιο – στις αρχές του ξεσπάσματος της πανδημίας – όπου το πρόβλημα επικεντρωνόταν στην Κίνα, σε χώρες της Ασίας αλλά και της Ευρώπης, με περιορισμούς να παγώνουν πτήσεις και αεροπορικές μεταφορές. Σήμερα πως το πρόβλημα αυτό φαίνεται να μετατοπίζεται στη Δύση.
Τουλάχιστον τέσσερις από τις 10 αεροπορικές εταιρείες που βρέθηκαν να φλερτάρουν με την πτώχευση ήδη από τους πρώτους μήνες της πανδημίας, τώρα έχουν αναδιαρθρωθεί με κάποιο τρόπο, και όλες εκτός από μία είχαν τη βάση τους στην Ασία.
Η λίστα αυτή αυξάνεται πλέον με εταιρείες που έχουν τις βάσεις τους στην Αφρική και τη Λατινική Αμερική όπου μερικές έχουν ήδη ενταχθεί ή πρόκειται να ενταχθούν σε ένα πρόγραμμα διάσωσης.
Εκπρόσωποι από την Medview Airlines Plc, τη Precision Air Services Ltd., τη Grupo Aeromexico SAB αλλά και τη Gol Linhas Aereas Inteligentes SA, δεν απάντησαν αμέσως σε αιτήματα που ζητούσαν τις συγκεκριμένες ετιαρείες να τοποθετηθούν επί του συγκεκριμένο ζήτηματος. Ενώ η AirAsia Group Bhd. και η Azul SA μάλιστα αρνήθηκαν χαρακτηριστικά να απαντήσουν.
Η Thai Airways International Pcl ανακοίνωσε πως ένα σχέδιο αναδιάρθρωσης θα κατατεθεί στο Κεντρικό Δικαστήριο Πτώχευσης μέχρι το τέλος του έτους προσθέτοντας πως η επιχείρηση προχωράει στην αποπληρωμή όλων των δεσμεύσεων προς στους πιστωτές.
«Οι περισσότερες κυβερνήσεις έχουν λάβει τα απαραίτητα μέτρα προκειμένου να στηρίξουν τον συγκεκριμένο κλάδο. Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο και στην Λατινική Αμερική όπου βλέπουμε εταιρείες να οδηγούνται σε πτωχεύση. Χωρίς περαιτέρω ενίσχυση και χρηματοδότηση από τα κράτη, πολλές αεροπορικές δεν θα αντέξουν.», δήλωσε χαρακτηριστικά ο γενικός διευθυντής της Παγκόσμιας Ένωσης Αεροπορικών Μεταφορών.
Στην Λατινική Αμςρική, η Grupo Aeromexico SAB έλαβε 1 δίσ. δολάρια τον περασμένο μήνα από πτωχευτικό δάνειο ενώ η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Κολομβίας, η Avianca Holdings SA, περιμένει την έγκριση για ένα σχέδιο χρηματοδότησης ύψους 2 δισ. δολαρίων.
Εξαίρεση αποτελεί η περίπτωση της Κίνας, όπου η πανδημία είναι υπό έλεγχο πλέον και οι εγχώριες πτήσεις έχουν αυξηθεί σε υψηλότερα επίπεδα από τα αντίστοιχα περσινά.
Στις ΗΠΑ, οι αεροπορικές μετέφεραν ένα εκατ. επιβάτες μέσα σε μόνο μια ημέρα για πρώτη φορά από τον περασμένο Μάρτιο. Και πάλι όμως, τα αεροπορικά ταξίδια είναι περίπου στο επίπεδο που ήταν πριν από τρεις δεκαετίες και πλέον.
«Είναι ακόμα πολύ ασαφές το αν η Κίνα αποτελεί μοντέλο για το πώς θα είναι η ανάκαμψη σε άλλες αγορές όπως οι ΗΠΑ ή η Ευρώπη ή το αν κάποιες παράμετροι της γεωγραφίας της ή της κουλτούρας της την καθιστούν διαφορετική», αναφέρει ο Νικ Κάνιγκχαμ, αναλυτής της Agency Partners.
Το αν θα ακολουθήσουν άλλες αγορές εξαρτάται και από την ανάκαμψη που θα σημειώσουν οι κατασκευάστριες αεροσκαφών, Airbus και Boeing. Η Airbus ετοιμάζεται από το 2021 να αυξήσει την παραγωγή του πιο σημαντικού της τζετ, A320neo, σε μια ένδειξη σιγουριάς ότι η ζήτηση αναμένεται να ανακάμψει. Η ευρωπαϊκή εταιρεία τόνισε ότι τα σχέδια είναι προσωρινά και δεν έχουν ληφθεί αποφάσεις.
Η Boeing ετοιμάζεται να απογειώσει και το 737 Max, που ήταν καθηλωμένο για 17 μήνες μετά από δύο πολύνεκρες αεροπορικές τραγωδίες.
Οι αμερικανικές και οι ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές βρίσκονται στην τελική φάση της έγκρισης για την επαναφορά του αεροσκάφους σε λειτουργία. Οι κινεζικές αρχές ανέφεραν ότι το αεροσκάφος αποτελεί προτεραιότητα, αλά δεν έχουν ξεκάθαρο χρονοδιάγραμμα για την επιστροφή του.