Είθισται στο λυκαυγές του κάθε νέου χρόνου να επικρατεί μια αισιοδοξία πως με τη νέα χρονιά όλα θα γίνουν καλύτερα. Ασχέτως αν αυτή η αισιοδοξία δικαιώνεται ή όχι, σημασία έχει η θετική ματιά και σκέψη. Η κυβέρνηση κάνοντας ένα απολογισμό για τη χρονιά που τελειώνει κατά τη διάρκεια της συζήτησης για τον προϋπολογισμό, παρουσίασε τις «επιτυχίες» της σε όλα τους τομείς της δημόσιας ζωής κάνοντας συγκρίσεις με την κατάσταση που παρέλαβε το μακρινό 2019. Καμμιά αντίρρηση. Έγιναν πολλά θετικά αλλά και λάθη, παραλείψεις με μόνο ελαφρυντικό την αυτοκριτική και της δέσμευσης μη επανάληψης.
Ήδη η κυβέρνηση και το γραφείο πρωθυπουργού έχουν ετοιμάσει την ατζέντα προτεραιοτήτων ανά τομέα για τον επόμενο χρόνο. Οι υπουργοί θα παραλάβουν τους «μπλε φακέλους» με τις οδηγίες κι όλοι εμείς θα αναμένουμε να δούμε στην πράξη τις αλλαγές και τις μεταρρυθμίσεις που ευαγγελίζονται για το 2025.
Δεν ξέρω τι ακριβώς περιλαμβάνει αυτή η «επιτελική» ατζέντα και κατά πόσο ακουμπά τις αγωνίες και τα ζητούμενα της κοινωνίας, αλλά όποιος έχει επαφή με τον κόσμο, έξω από τα υπουργικά γραφεία και τα κτίρια εξουσίας, διαπιστώνει πολλές απαιτήσεις, παράπονα, απογοητεύσεις από αυτή την κυβέρνηση.
Μια κυβέρνηση που απολαμβάνει ακόμα υψηλής αποδοχής καθώς επί του παρόντος δεν φαίνεται να απειλείται σοβαρά από κάποιο κόμμα της αντιπολίτευσης. Κι είναι μοναδική ευκαιρία τώρα να περάσουν και να γίνουν όλες εκείνες οι αναγκαίες μεταρρυθμίσεις και αλλαγές για τον εκσυγχρονισμό του κράτους προς όφελος των πολιτών.
Πέρα όμως από τα μεγαλεπήβολα σχέδια, υπάρχουν πολλά άλλα προβλήματα που ταλανίζουν τον πολίτη που πρέπει να λυθούν και οι αρμόδιοι υπουργοί να τραβήξουν αυτιά στους υφιστάμενους τους στους διάφορους οργανισμούς και υπηρεσίες. Για παράδειγμα προς τη σωστή κατεύθυνση η κατάργηση των ΔΟΥ και της απευθείας επαφής φορολογούμενου και εφοριακού(για ευνόητους λόγους) αλλά από την άλλη πριν γίνει αυτό θα έπρεπε τα συστήματα απρόσκοπτης λειτουργίας της επικοινωνίας, να λειτουργούν υποδειγματικά. Άραγε προσπάθησε κάποιος υπουργός να επικοινωνήσει ως απλός πολίτης με το ΚΕΦΟΔΕ και να του απάντησαν στο τηλέφωνο; Έστειλε ποτέ κάποιο mail για να διεκπεραιώσει μια υπόθεση του και του απάντησαν; Προσπάθησε να κλείσει κάποιο ραντεβού και να το έκλεισαν μέσα σε εύλογο χρόνο; Γιατί το να κλείσεις για το κοινό τις εφορίες είναι το εύκολο. Το δύσκολο είναι οι πολίτες να απολαμβάνουν γρήγορες και καλύτερες υπηρεσίες και το κυριότερο να μη μιλούν σε μια ρομποτική μαγνητοσκοπημένη φωνή που σπανίως αντιλαμβάνεται το πρόβλημα και το αίτημα του πολίτη, όταν μάλιστα οι περισσότεροι από εμάς δεν είμαστε εξοικειωμένοι με τις λέξεις κλειδιά που πρέπει να χρησιμοποιούμε όταν μιλάμε σε ένα… ρομπότ! Το ίδιο και με τις άλλες υπηρεσίες του ευρύτερου δημόσιου τομέα που έπεσαν σχεδόν βίαια στη θάλασσα της ψηφιακής εποχής και τώρα όλοι μαζί, υπάλληλοι και πολίτες πρέπει να μάθουμε να κολυμπάμε!
Πέρα όμως από τις κοστοβόρες απαιτήσεις που έχει ο κόσμος και καλά κάνει, όπως οι αυξήσεις στο εισόδημα, τις καλύτερες υπηρεσίες υγείας, παιδείας και άνοδο του βιοτικού επιπέδου, υπάρχουν και προβλήματα που δεν απαιτούν χρήμα, αλλά ισχυρή βούληση και μεθοδικότητα. Φαντάζομαι θα βλέπουν όλες τις μετρήσεις γνώμης που κατατάσσουν πολύ ψηλά την έλλειψη αισθήματος ασφαλείας από τους πολίτες. Από τη στιγμή που διαθέτουμε ως χώρα τον μεγαλύτερο αριθμό αστυνομικών σε σχέση με τον πληθυσμό μας, δεν υπάρχει καμιά δικαιολογία για τη διαρκώς αυξανόμενη μικροεγκληματικότητα.
Μπορεί η Αστυνομία να τα ρίχνει στη Δικαιοσύνη που αφήνει ελεύθερους τους διαρρήκτες, τους κλέφτες και τους απατεώνες που συλλαμβάνουν και οι δικαστές στο νομοθετικό πλαίσιο που διαμορφώνεται στη Βουλή, αλλά αυτό δεν αφορά τον πολίτη.
Ο πολίτης έχει απαίτηση από την κυβέρνησή του να λυθούν αυτά τα προβλήματα και να σταματήσει να νιώθει αυτή την ανασφάλεια στο δρόμο, στη γειτονιά όσο και μέσα στο ίδιο του το σπίτι. Οι νόμοι αποσυμφόρησης των φυλακών είναι ποινή για τους νομιμόφρονες πολίτες κι αυτό πρέπει κάποτε να το καταλάβουν αυτοί που ασκούν την εκτελεστική εξουσία.
Καλά τα οραματικά και μεγαλόπνοα σχέδια της ατζέντας του νέου χρόνου, αλλά μερικές φορές είναι προτιμότερο να λυθούν τα απλά καθημερινά προβλήματα, από το κυκλοφοριακό μέχρι τον αστυνομικό της γειτονιάς, γιατί στο τέλος αυτά θα κρίνουν το ισοζύγιο της τετραετίας και του καταλληλότερου.