Το γνωρίζουν πολύ καλά και στο Μέγαρο Μαξίμου και για τον λόγο αυτό, άλλωστε, προσπαθούν με όσα διαθέσιμα μέσα υπάρχουν να κλείσουν τις τρύπες που ανοίγουν οι μεγάλες αυξήσεις στις τιμές του ρεύματος, των καυσίμων και των τροφίμων. Δηλαδή στις ανάγκες όπου οι μισθωτοί, οι μικροεπαγγελματίες και οι συνταξιούχοι ξοδεύουν το μεγαλύτερο μέρος του εισοδήματός τους.
Η τριπλή παρέμβαση της κυβέρνησης βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και το επόμενο δεκαήμερο θα κριθεί η αποτελεσματικότητά της. Από το βράδυ της Παρασκευής άνοιξε η πλατφόρμα επιστροφής (Power Pass) ποσού έως 600 ευρώ για τους λογαριασμούς ρεύματος που πληρώσαμε ως τώρα.
Μέχρι το τέλος Ιουνίου όλοι οι δικαιούχοι θα γνωρίζουν τι ποσοστό από τα χρήματα που έδωσαν για τη «ρήτρα αναπροσαρμογής» στις τιμές ρεύματος θα τους επιστραφεί, ενώ μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου θα τα δουν στον τραπεζικό τους λογαριασμό. Αν η επιστροφή αντιπροσωπεύει ένα σημαντικό μέρος της δαπάνης, θα έχει κερδηθεί το πρώτο στοίχημα της κυβέρνησης.
Το δεύτερο βήμα είναι η ρύθμιση που κατατέθηκε στη Βουλή και αφορά τη θέσπιση πλαφόν έτσι ώστε οι τιμές για τον καταναλωτή να επιστρέψουν στο φθινόπωρο του 2021. Το μέτρο θα ισχύσει για έναν χρόνο, αφορά τους πάντες, νοικοκυριά και επιχειρήσεις και μπορεί να αποτελέσει το βασικότερο εργαλείο αναχαίτισης του πληθωρισμού το β’ εξάμηνο του 2022. Ο στόχος για επιστροφή στις περυσινές τιμές ακούγεται εξαιρετικά φιλόδοξος, δεδομένων των διεθνών συνθηκών, αλλά από την επιτυχία του θα κριθεί η εκλογική μάχη όποτε και να στηθούν οι κάλπες.
Το σχέδιο για την επέκταση της επιδότησης της τιμής των καυσίμων (Fuel Pass) είναι το τρίτο ουσιαστικό βήμα που προετοιμάζει η κυβέρνηση. Αύριο ή το αργότερο μέχρι το τέλος της εβδομάδας θα ληφθούν οι τελικές αποφάσεις για το ύψος της επιδότησης, αλλά και για τη διεύρυνση των εισοδηματικών κριτηρίων που αναμένεται να φθάσει τα 45.000 ευρώ οικογενειακό εισόδημα. Υπολογίζεται ότι θα καλύπτει 4 εκατομμύρια πολίτες με τις οικογένειές τους που θα ήθελαν να κάνουν λίγες ημέρες διακοπών και δεν μπορούσαν λόγω της τιμής στη βενζίνη ή στο πετρέλαιο. Αν πράγματι ο στόχος επιτευχθεί και η τιμή συγκρατηθεί λίγο πάνω από τα 2 ευρώ, το όνειρο για ένα ταξίδι, μετά από δύο χρόνια εγκλεισμού και πανδημίας, θα γίνει οικονομικά πιο προσιτό.
Στο εύλογο ερώτημα αν αρκούν αυτά τα τρία μέτρα για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της ενεργειακής ακρίβειας, που επιδεινώθηκε με την εισβολή των Ρώσων στην Ουκρανία, η απάντηση είναι όχι. Υπάρχει ένας ακόμη προβληματικός τομέας, οι τιμές των τροφίμων, και δύο προϋποθέσεις: αφενός μέχρι πού θα φθάσει και πόσο θα συνεχιστεί η διεθνής ενεργειακή κρίση και αφετέρου οι αντοχές της ελληνικής οικονομίας. Μόλις προχθές βγήκαμε και τυπικά από τη 12ετία των μνημονίων, που τσάκισε την κοινωνία, αλλά τα προβλήματα δεν τελείωσαν. Τα ομόλογα δεν έχουν μπει ακόμη σε επενδυτική βαθμίδα, τα επιτόκια στα δεκαετή κινούνται πάνω από 4% και ο δανεισμός είναι σχεδόν αδύνατος.
Αν η κρίση παραταθεί και τα ταμειακά διαθέσιμα εξαντληθούν, θα βρεθούμε από τη μια στιγμή στην άλλη μπροστά στην ανάγκη νέων δημοσιονομικών μέτρων.
Κανείς δεν θέλει να βρεθούμε ξανά μπροστά στα ίδια αδιέξοδα, θα ισοδυναμούσε με καταστροφή. Για τον λόγο αυτό η στήριξη προς την κοινωνία πρέπει να είναι ουσιαστική, αλλά να συνοδεύεται και από μέτρα ελέγχου των τιμών.
Όσα και να δώσει η Πολιτεία δεν θα φθάνουν, αν μια μαύρη τρύπα αισχροκέρδειας ρουφάει τα πάντα. Και προς αυτή την κατεύθυνση δεν βλέπουμε κάποια σοβαρά οργανωμένη προσπάθεια.