search icon

Γνώμες

The SDV Project

Εδώ και πολύ καιρό βγάζουμε τα πνευμόνια μας ότι η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία κινδυνεύει να μείνει πίσω από τις εξελίξεις. Και αν μέχρι πρόσφατα εστιάζαμε στην προβληματική μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, πλέον διαφαίνεται ότι το ουσιώδες πρόβλημα δεν είναι καν αυτό

Το μέλλον της ηλεκτροκίνησης είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με το SDV. Τι σημαίνει αυτό; Software Defined Vehicle, δηλαδή Οχημα που Καθορίζεται από το Λογισμικό. Κάτι εύκολο να το λες αλλά, όπως όψιμα διαπιστώνουν οι Ευρωπαίοι κυρίως, δύσκολο να το κατασκευάσεις.

Η αλλαγή είναι σχεδόν υπαρξιακή. Μέχρι πολύ πρόσφατα η αυτοκινητοβιομηχανία ήταν ένας κλάδος που κατά βάση πουλούσε hardware. Αλλά αυτό το κέντρο βάρους πλέον μετατοπίζεται καθοριστικά υπέρ του λογισμικού.

Το αυτοκίνητο-smartphone είναι πιο κοντά απ’ όσο φανταζόμαστε, αδιάφορο αν σε κάποιους από εμάς η εξέλιξη μοιάζει δυστοπική. Κατ’ αρχάς αρέσει στις ίδιες τις αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες σε αυτή τη μετατόπιση διαβλέπουν μείωση του κόστους ανάπτυξης και αύξηση των εσόδων.

Υπάρχουν σοβαρές έρευνες που υποστηρίζουν ότι μέχρι το 2030 οι ψηφιακές υπηρεσίες θα μπορούσαν να δημιουργήσουν έως και 1,5 τρισ. δολάρια σε πρόσθετα έσοδα για την παγκόσμια βιομηχανία, ποσό που θα ανέλθει σε 3,5 τρισ. δολάρια έως το 2040 και θα αντιστοιχεί στο 40% των συνολικών εσόδων της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Αλλά όλα αυτά προϋποθέτουν ότι οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες,  πρώτον, έχουν καταλάβει τι σημαίνει SVD και, δεύτερον, έχουν τα άντερα να αναδιαρθρώσουν εκ θεμελίων μια βαθιά ριζωμένη εταιρική κουλτούρα, η οποία μοιάζει λίγο με τις συντεχνίες των αμαξάδων που έκαναν διαδηλώσεις εναντίον των αυτοκινήτων στις αρχές του προηγούμενου αιώνα.

Τι είναι, λοιπόν, αυτό το ρημάδι το SDV; Για να λέμε την αλήθεια δεν έχει ακόμα αποκρυσταλλωθεί μια καθολικά αποδεκτή ερμηνεία, αλλά οι περισσότεροι συμφωνούν ότι ένα SDV πρέπει να έχει ένα κεντρικό σύστημα υπολογιστών με λίγες μόνο ισχυρές ECU που ελέγχουν μια σειρά από ενσωματωμένες λειτουργίες, καθώς και ροή δεδομένων από και προς το cloud.

Η τάση αποκτά τέτοιο momentum που υπολογίζεται ότι μέχρι το 2030 το 90% ή περισσότερο των νέων οχημάτων που θα πωλούνται θα ταιριάζει στον παραπάνω ορισμό.

Το πόσο make or brake είναι η δυνατότητα των αυτοκινητοβιομηχανιών να ακολουθήσουν τις εξελίξεις το αποδεικνύει το γεγονός ότι η απόλυση του Diess από CEO του ομίλου VW προκλήθηκε κυρίως από την αποτυχία της CARIAD, δηλαδή της θυγατρικής εταιρείας λογισμικού του ομίλου, οι αστοχίες της οποίας καθυστέρησαν σημαντικά το λανσάρισμα δύο εξαιρετικά σημαντικών ηλεκτρικών μοντέλων, του Audi Q6 e-tron και της Porsche Macan.

Η μετάβαση σε SDV έχει να κάνει πρωτίστως με φθηνότερα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα. Η Renault, για παράδειγμα, που παρουσίασε την προηγούμενη εβδομάδα το νέο ηλεκτρικό «5», έχει καταφέρει να το πουλάει σε μια «λογική» σχετικά τιμή επειδή ακριβώς η νέα software oriented λειτουργία του συνέβαλε στη μείωση του κόστους εξέλιξης και παραγωγής κατά περίπου 40%.

Το smartphone είναι ένα αντικείμενο, αλλά η αξία του δεν καθορίζεται από την αξία ή την ποιότητα του hardware, αλλά από την υπεραξία που δημιουργεί από την παροχή υπηρεσιών που βασίζονται σε λογισμικό μέσω εφαρμογών.

Η πιο θεμελιώδης αλλαγή θα είναι αυτή, λοιπόν. Η αυτοκινητοβιομηχανία θα χρεώνει το hardware πολύ λιγότερο από την αξία που θα δημιουργεί το όχημα ως κόμβος δικτύωσης.

Το βασικό πρόβλημα των υφιστάμενων εταιρειών αυτοκινήτου, ωστόσο, είναι ότι αυτή τη στιγμή τα «απαρχαιωμένα» υπό αυτό το πρίσμα μοντέλα τους, με τις περισσότερες από 100 ECU εγκατεστημένες μονάδες, τους αποφέρουν χρήματα. Μάλιστα εσχάτως το κέρδος τους ανά όχημα έχει αυξηθεί δυσανάλογα πολύ σε σχέση και με την πραγματική τους αξία, αλλά και με τα νέα τεχνολογικά δεδομένα.

Το κρίσιμο σημείο γι’ αυτές είναι πότε θα πρέπει να εγκαταλείψουν αυτή τη στρατηγική πριν να είναι πολύ αργά. Η Tesla έχει μεγάλο προβάδισμα στον αγώνα για τη δημιουργία οχήματος που καθορίζεται από λογισμικό.

Οι κινεζικές νεοσύστατες επιχειρήσεις δεν είναι πολύ πίσω, αφού και αυτές δεν δεσμεύονται από περιορισμούς που προέρχονται από μια συγκεκριμένη παραδοσιακή κουλτούρα ανάπτυξης.

Αντιλαμβάνεστε πόσο σημαντικός είναι ο κίνδυνος ξαφνικά κραταιές αυτοκινητοβιομηχανίες να γίνουν σαν τη Σιβηρία: όλοι ξέρουν πού είναι αλλά πολύ λίγοι θα ήθελαν να την επισκεφτούν.

Για όλους αυτούς τους λόγους εντείνονται οι ζυμώσεις. Δεν θα πρέπει να μας παραξενέψει αν πολύ σύντομα ανακοινωθούν συγχωνεύσεις ή συμμαχίες μεταξύ πάλαι ποτέ άσπονδων εχθρών, αφού όλοι πλέον αρχίζουν να αντιλαμβάνονται την ανάγκη σαρωτικών αλλαγών. Το ζήτημα είναι αν πλέον προλαβαίνουν.

Exit mobile version