search icon

Τάσος Καραμήτσος

Ο νέος κύκλος των Media (Κλείσαµε τα 16 – Sweet sixteen µέσα στην πανδηµία!)

Στο αφιέρωµα που θα διαβάσετε και στο protothema.gr µε αφορµή τα «16α γενέθλιά µας», στο οποίο αναπτύσσονται σκέψεις και απόψεις από ιδιαίτερα αξιόλογους ανθρώπους της Επιστήµης και του Πολιτισµού για την επόµενη µέρα της ανθρωπότητας µετά από ένα τόσο δραµατικό γεγονός όπως η πανδηµία, ας µου επιτραπούν λίγα λόγια για εµάς, τον όµιλο Μέσων Επικοινωνίας του «Πρώτου Θέµατος»

Λένε πως όταν συµβαίνουν µεγάλα γεγονότα, η κοινή γνώµη ενστικτωδώς αναζητά ενηµέρωση και µάλιστα όχι µόνο έγκαιρη αλλά και έγκυρη, ειδικά όταν πρόκειται για τόσο κρίσιµα θέµατα όπως η υγεία και η ανθρώπινη ζωή.

Στα συγκλονιστικά αυτά γεγονότα των τελευταίων µηνών η κοινή γνώµη είναι λογικό να στρέφεται παγκοσµίως σε µεγάλους ενηµερωτικούς οργανισµούς που ασχολούνται αξιόπιστα µε το αντικείµενό τους, έχουν εξειδικευµένο ανθρώπινο δυναµικό και δεν δουλεύουν µε φήµες ή αντιγραφές, όπως συµβαίνει τα τελευταία χρόνια λόγω της φύσης του ηλεκτρονικού µέσου.

∆υστυχώς, τα τελευταία χρόνια ευδοκιµεί και στην Ελλάδα «το ευγενές σπορ του copy paste», δηλαδή της αρπαγής της είδησης µέσα σε µερικά λεπτά από δήθεν ενηµερωτικά sites που δεν διαθέτουν παρά µόνο ένα οργανωµένο σχετικώς καλά τµήµα υποδοχής ειδήσεων.

Οχι όµως «δικών τους ειδήσεων», δηλαδή ρεπορτάζ που φέρνουν αµειβόµενοι δηµοσιογράφοι, αλλά «clopy right», αντιγραφή ειδήσεων από άλλα οργανωµένα sites που απασχολούν εκατοντάδες εργαζόµενους µε κανονικές αµοιβές, ασφαλιστικά δικαιώµατα, φορολογικές υποχρεώσεις κ.λπ.

Κυκλοφορούν πλέον στο ∆ιαδίκτυο οι «i-µαϊµούδες»και µάλιστα κάνουν… κανονική καριέρα βασιζόµενες στην πνευµατική εργασία άλλων, ενώ ανταµείβονται αδρά αρπάζοντας ουσιαστικά διαφηµιστικούς πόρους που δεν αντιστοιχούν στη δική τους δουλειά και επένδυση.

Εκεί, µέσα σε αυτά τα sites, οι αξιόπιστες -πλην κλεµµένες- ειδήσεις (ακόµα και άρθρα και συνεντεύξεις πολλές φορές) αναµειγνύονται µε ψεύτικα νέα από µη έγκυρες πηγές, µε αποτέλεσµα οι αναγνώστες να λαµβάνουν τελικώς µια παραπλανητική εικόνα για το τι πραγµατικά συµβαίνει γύρω τους.

Η αλήθεια είναι ότι το πρόβληµα της κλοπής ειδήσεων του ∆ιαδικτύου, σε συνδυασµό µε την τροµακτική ισχύ που έχουν σε αυτό -στον νέο κόσµο του Ιντερνετ- η Google και το Facebook, δηµιουργεί ένα πρωτοφανές σκηνικό στο οποίο οι παραγωγοί ενηµερωτικού περιεχοµένου (όπως οι εκδότες) όλου του κόσµου έχουν καταστεί απόλυτα δέσµιοι και βρίσκονται σε δύσκολη θέση.

Γιατί και παράγουν την πρώτη ύλη και «αµείβονται κλάσµατα» από αυτό που προσφέρουν, αφού οι µεν πλατφόρµες ψυχαγωγίας όπως το Netflix (και άλλα µεγαθήρια του χώρου) που ετοιµάζονται να βγουν στον αέρα, έχουν πείσει τους τηλεθεατές-χρήστες να πληρώνουν συνδροµές για το περιεχόµενο που προσφέρουν, ενώ τα ενηµερωτικά sites ακόµα δυσκολεύονται, ειδικά στις πιο µικρές αγορές, µεταξύ αυτών και η Ελλάδα.

Η µάχη στο επίπεδο αυτό µόλις ξεκίνησε διεθνώς και αναµένεται σκληρή, αλλά κατά πάσα βεβαιότητα στο τέλος θα υπάρξει η ρύθµιση, αρκεί να περάσει µια χρονική περίοδος ωριµότητας. Κόσµος χωρίς ενηµέρωση δεν γίνεται και αυτή πρέπει να είναι έγκαιρη και έγκυρη.

Ας πάµε όµως στα δικά µας. Tο protothema.gr τους 12 τελευταίους µήνες της πανδηµίας διπλασίασε τα ήδη πολύ µεγάλα νούµερα σε επισκεψιµότητα που είχε σε καθηµερινή βάση. Από τον περασµένο Μάρτιο, κάθε µέρα 1,3-1,5 εκατοµµύρια µοναδικοί επισκέπτες ενηµερώνονται από το protothema.gr (από 700.000-800.000 που ήταν η καθηµερινή επισκεψιµότητά του πριν από έναν χρόνο).

Τα στοιχεία αυτά προέρχονται από καταγραφή µοναδικών ηλεκτρονικών διευθύνσεων (IP) µέσω των αναλυτικών στοιχείων της Google (google analytics) και δεν απεικονίζουν κάποια στατιστική µελέτη ή έρευνα εταιρείας µετρήσεων.

Ας διευκρινιστεί ότι αναφερόµαστε σε 1,5 εκατοµµύριο IPS, δηλαδή ηλεκτρονικές ταυτότητες που αντιστοιχούν σε ισάριθµους χρήστες (µοναδικούς αναγνώστες) και δεν λαµβάνεται υπ’ όψιν στη µέτρηση αν κάποιος από αυτούς µπαίνει πάνω από µία φορά (µετράει µόνο την πρώτη φορά, όχι και τις υπόλοιπες, όσες φορές και αν επισκεφτούν το site).

Την ίδια περίοδο της πανδηµίας υπήρξε και µια σηµαντική αύξηση κυκλοφορίας της κυριακάτικης έκδοσης της εφηµερίδας «Πρώτο Θέµα» κατά 25%, αναλόγως των συµπληρωµατικών εκδόσεων («Marie Claire», «Car», «Olive magazine», το περιοδικό του Ακη Πετρετζίκη), και φυσικά του «Gala» που προσφέρεται κάθε εβδοµάδα και στις δύο εκδόσεις της (των 2 και 4,25 ευρώ).
Κάθε µέρα 1,5 εκατοµµύριο Ελληνες σε όλο τον κόσµο εµπιστεύονται την ενηµέρωσή τους στο protothema.gr – Aύξηση 25% της κυκλοφορίας στην κυριακάτικη έκδοση

Πολύ καλές επιδόσεις στα στοιχεία του εκδοτικού οµίλου έχουν και τα υπόλοιπα sites, µε πιο αξιοσηµείωτη αυτή του οικονοµικού New Money που επανεκκίνησε µε διπλασιασµό των θέσεων εργασίας (νέες προσλήψεις) σε µια περίοδο που αυξάνεται το ενδιαφέρον για την ιδιωτική οικονοµία και ειδικά την ενέργεια, τον τουρισµό, το real estate.

Είναι τιµή για εµάς, οι συνάδελφοί µας να ακολουθούν τις τάσεις που εµείς «βλέπουµε πρώτοι», κάτι που συµβαίνει στη δηµιουργία ή στην επανεκκίνηση των οικονοµικών sites αυτή την περίοδο.

Η πανδηµία σίγουρα έβαλε όλο τον πλανήτη σε µια βαρύτατη δοκιµασία και αυτή η ώρα φαίνεται να είναι και η πιο δύσκολη, η πιο σκοτεινή στην Ελλάδα. Οµως µετά το βαθύ σκοτάδι πάντα χαράζει και η ώρα της λύτρωσης δεν θα αργήσει για την παγκόσµια κοινότητα.

Το αύριο που ξηµερώνει µοιάζει να είναι καλύτερο, αν και ανηφορικό λόγω της οικονοµικής κρίσης και των πληγών που αφήνει η πανδηµία, αλλά οι ευκαιρίες για δουλειές και ανάπτυξη, για ένα νέο ξεκίνηµα, φαίνονται σηµαντικές, αφού θα έχουµε κερδίσει το πιο µεγάλο αγαθό του κόσµου, την υγεία µας. Και στην επόµενη µέρα η ενηµέρωση είναι ένα µεγάλο αγαθό προς δηµόσια χρήση.

Είναι δικαίωµα και υποχρέωση.

 

Exit mobile version