Μοντέλο -έπειτα από έλεγχο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) διαπιστώθηκε ότι τα δύο τελευταία χρόνια δεν είχε εκδώσει για πωλήσεις, μέσω συγκεκριμένης εταιρίας ηλεκτρονικού εμπορίου, παραστατικά ύψους 350.000 ευρώ– της καταλογίστηκε πρόστιμο 270.000 ευρώ. Λίγα εικοσιτετράωρα αργότερα, νέα περίπτωση φοροδιαφυγής -ύψους 400.000 ευρώ- εντόπισε η ειδική ομάδα παρακολούθησης ψηφιακών επιχειρηματικών συναλλαγών της ΑΑΔΕ. Πρόκειται για παρουσιαστή τηλεοπτικής εκπομπής, ο οποίος ταυτόχρονα διαθέτει εταιρεία τηλε-πωλήσεων, ο οποίος δεν εμφανιζόταν τυπικά ως μέτοχος της εταιρείας, αλλά είχε βάλει μπροστά τη μητέρα του.
Την ίδια στιγμή, ερχόταν στη δημοσιότητα το σχετικό σχέδιο που εφαρμόζεται – βγαλμένο από κινηματογραφική ταινία, κάτι σαν παιχνίδι κρατικών μυστικών υπηρεσιών. Στο μικροσκόπιο της ΑΑΔΕ οι αναρτήσεις φυσικών προσώπων, καθώς και επιχειρήσεων με μεγάλη απήχηση στα social media. Οι ελεγκτές συλλέγουν στοιχεία από αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με στόχο να προχωρήσουν στη διασταύρωση των φορολογικών δηλώσεων που έχουν υποβάλλει και των εικόνων που προβάλλουν δημόσια, καθώς πολλοί -σύμφωνα με το ρεπορτάζ- είναι οι influencers που παρέχουν υπηρεσίες προβολής ή προϊόντα προς πώληση. Οι έλεγχοι επικεντρώνονται σε αγορές, ταξίδια και ακίνητα, αλλά και στον γενικότερο τρόπο ζωής των influencers, ούτως ώστε να διαπιστωθεί εάν όντως δηλώνουν, τελικά, τις συναλλαγές τους από την προώθηση ή πώληση των προϊόντων και υπηρεσιών.
Ακολουθούν διασταυρώσεις για τον εντοπισμό «μαϊμού» επιχειρήσεων, που δεν έχουν φυσική παρουσία, δεν έχουν κάνει έναρξη εργασιών στην αρμόδια ΔΟΥ και δεν εκδίδουν φορολογικά στοιχεία κατά την πώληση προϊόντων και υπηρεσιών μέσω διαδικτύου και ειδικά μέσω αναρτήσεων στα social media.
Απλό, έτσι;
Είναι γεγονός πως στις συζητήσεις, ειδικά το τελευταίο διάστημα, πλήθαιναν οι φωνές οι οποίες είχαν μια κοινή απορία: «Αυτή/Αυτός τώρα, που μας λέει να πάρουμε αυτή την κρέμα προσώπου, δεν κάνει διαφήμιση; Πώς πληρώνεται και πόσα βάζει στην τσέπη; Τα δηλώνει;». Δηλαδή, τα αυτονόητα. Έτσι, λοιπόν, σε κάτι που δεν είναι μυστικό, που δεν υπάρχει κάτι κρυφό, αφού όλα φαίνονται σε κλιπάκια που ανεβάζει κάποια/κάποιος influencer, υπάρχουν πολλοί που θα σκεφτούν «γιατί να πούμε συγχαρητήρια στην ΑΑΔΕ; Επειδή έκανε τη δουλειά της σε κάτι που υπάρχει εδώ και τόσο καιρό;».
Η ΑΑΔΕ, όσο γνωρίζω από το ρεπορτάζ, λειτουργεί χωρίς να περιμένει να ακούσει ότι κάνει πολλή δουλειά, αφού οι εργαζόμενοι εκεί ξέρουν πως η μάχη στην Ελλάδα με τη φοροδιαφυγή είναι ατέρμονη και αέναη. Υπάρχουν πάρα πολλές υποθέσεις με κατοίκους αυτής της χώρας που αποκρύπτουν τα πραγματικά εισοδήματά τους, που νομίζεις πως η προσπάθεια να ξεγελάσεις το κράτος αποτελεί μέρος του DNA μας. Προφανώς και δεν έχουν όλοι την ίδια λογική, εννοείται πως δεν εφαρμόζουν όλοι παρόμοια τακτική, φυσικά και υπάρχουν πολίτες που πληρώνουν τις υποχρεώσεις τους και τις οφειλές τους.
Αλλά να, όσο θα βγαίνουν στην επιφάνεια παρόμοιες υποθέσεις με influencers -που εμφανίζονται να έχουν βγάλει πολλά χρήματα και μπορούν, ως έναν βαθμό, να μην τα δηλώνουν- ένα παράπονο θα σε πιάνει, με όλα εκείνα τα υπαρξιακά ερωτήματα: «Γιατί σπούδασα, γιατί μορφώθηκα, γιατί διάβασα, τι έκανα στη ζωή μου λάθος και δεν έχω τόσα έσοδα, δουλεύοντας πολλές ώρες και χωρίς να πληρώνομαι τις υπερωρίες;». Και, τελικά, μία και βασική, η οποία τα περιλαμβάνει όλα: «Α, ρε μάνα, γιατί δεν με έκανες influencer»…