Το κομμάτι της ακρίβειας είναι ένα θέμα που δεν θα σταματήσουμε να το συζητάμε, αφορά τις τσέπες μας, τις ζωές μας – τελειώνει ο μισθός και περισσεύει μήνας. Κάνε ένα απλό και γρήγορο πείραμα: Γκούγκλαρε τις λέξεις «γιατί ακριβαίνει» και άφησέ το κενό, για να δεις ποιες επιλογές θα σου βγάλει – αυτές είναι και οι πιο συχνές λέξεις που αναζητούν οι χρήστες. Σίγουρα, επειδή η απορία με την ακρίβεια είναι κοινή, πολλοί από εσάς θα έχετε κάνει search αυτό το ερώτημα, που μας κάνει να ζούμε με περισσότερες σκοτούρες τις οποίες ακουμπάμε στο μαξιλάρι μας προτού κοιμηθούμε.

Ταυτόχρονα, αποτελεί και ένα πάνδημο παράπονο: γιατί ακριβαίνει, για παράδειγμα, το πετρέλαιο στην Ελλάδα; Το παράδοξο φαινόμενο στα καύσιμα αποδίδεται σε διαφορετικούς παράγοντες, ανάλογα με τον ποιον θα ρωτήσεις.

Ας ξεκινήσουμε με το βασικό: Η αγορά των καυσίμων είναι διεθνής, αλλά, φίλη μου – φίλε μου, ακολουθεί τους δικούς της κανόνες. Δηλαδή, ακόμα και αν το αργό πετρέλαιο είναι φθηνό σε μια χρονική συγκυρία, μπορεί η τιμή του ντίζελ ή της βενζίνης να είναι ακριβή, εάν υπάρχει έλλειψη στην παραγωγή τους – μπίνγκο. Επίσης, ο κλάδος της διύλισης, σε ερωτήσεις μου στο πλαίσιο του ρεπορτάζ, τονίζει πως η τιμή του Brent δεν αντικατοπτρίζει απόλυτα το τι ισχύει για τις εισαγωγές της Ελλάδας, καθώς χώρες -όπως η Σ. Αραβία- πωλούν σε διαφορετικές τιμές, αναλόγως της κάθε περιοχής. Για παράδειγμα, στη δική μας περιοχή, στη δική μας περίπτωση, ισχύει η τιμή για την περιοχή της Μεσογείου, η οποία, όμως, ενδέχεται να διαφέρει από την αντίστοιχη του Brent – ξανά μπίνγκο, 2-0. Ταυτόχρονα, όπως μου είπαν, παρά το ότι το αργό πετρέλαιο έχει καθοριστική σημασία στη διαμόρφωση της τιμής, τελικά δεν αποτελεί και τον μοναδικό παράγοντα για να ανέβουν ή να κατέβουν -σπανιότερα- οι τιμές. Αντε βγάλε άκρη, δηλαδή, και μέτρα «γκολάκια» που τρως – και δεν τρώγονται.

Ας μην ξεχνάμε πως και οι επιθέσεις της Ουκρανίας σε ρωσικά διυλιστήρια εντείνουν το πρόβλημα σε έναν βαθμό και ότι υπάρχει και η εποχιακή ζήτηση για καύσιμα η οποία αλλάζει μέσα στο έτος και έχει τη σημασία της κατά τη σύγκριση, ιδίως όταν αλλάζουν και οι κλιματολογικές συνθήκες.
Σε ό,τι αφορά τη χώρα μας, δεν μπορεί ουδείς να ξεχάσει ότι στη χώρα της φαιδράς πορτοκαλέας οι διαχρονικές παθογένειες της εγχώριας αγοράς καυσίμων -με το λαθρεμπόριο και τη νοθεία- κάνουν πάρτι με σφηνάκια οκτανίων. Οι πρακτικές αυτές δεν αντιμετωπίστηκαν ποτέ επαρκώς από τις Αρχές, παρά τα μέτρα που εξαγγέλθηκαν κατά καιρούς και κάπως έτσι πρατηριούχοι, έμποροι και διυλιστήρια αποδίδουν ευθύνες ο ένας στον άλλον. Και ποιος την πληρώνει; Μα, φυσικά, ο καταναλωτής, ο οποίος βγαίνει πάντα ζημιωμένος. Είναι και αυτό μια σταθερά, πάντως, δεν μπορείς να το αγνοήσεις!

Οι δικαιολογίες -οι οποίες εμπεριέχουν αλήθειες, αλλά τραβηγμένες από τα μαλλιά- αναφέρουν πως οι τιμές στα καύσιμα ανεβαίνουν επειδή είναι σε εξέλιξη οι πόλεμοι σε Ουκρανία, Ισραήλ, διότι είναι σε εξέλιξη ο πόλεμος με τους εξωγήινους, ο πόλεμος με τον εσωτερικό κόσμο μας κ.λπ. Επίσης, βιώνουμε ακρίβεια και στα καύσιμα χωρίς να γνωρίζουμε αστρολογικά πώς προσεγγίζεται το όλο ζήτημα, ενώ ουδείς μπορεί να ορκιστεί -σε καμία μάνικα- ότι δεν φταίει π.χ. ο ωροσκόπος μας. Κανείς δεν διερωτήθη το εάν ο Ερμής είναι ανάδρομος στη χώρα μας, ενώ την ίδια ώρα μπορεί να συνουσιάζεται ο Δίας – όλα στην τύχη τους, τι να πω.

Το κακό είναι ότι μας έχει τελειώσει το χιούμορ βλέποντας τις υψηλές τιμές (και) στα καύσιμα, ενώ οι περισσότεροι είμαστε σίγουροι πως στο τέλος θα τους τελειώσουν οι εξηγήσεις – δικαιολογίες για τους πολέμους και μπορεί να ακούσουμε ότι θα πληρώνουμε παραπάνω επειδή… αναπνέουμε. Κι αν συνεχίσουμε να δυσανασχετούμε -από τον καναπέ μας- για την ακρίβεια που μας πίνει το αίμα, στο τέλος -αφού θα τους έχουμε κουράσει τους ανθρώπους με τις παράλογες ερωτήσεις μας- θα μας απαντούν «Γιατί έτσι». Γιατί έτσι, ρε…