Toυ Μηνά Τσαμόπουλου
Θα πουληθεί τελικά το 67% του ΟΛΠ ή όχι; Ιδού η απορία. «Το be or not to be»…. Πρόκειται για μια υπόθεση που τραβάει σε μάκρος. Τα συμφέροντα που συγκρούονται είναι μεγάλα εδώ στην Ελλάδα. Οι Κινέζοι από την πλευρά τους δεν καίγονται, κατά βάθος, να αγοράσουν το πλειοψηφικό πακέτο του Οργανισμού. Με τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζονται, ειδικά μετά την ολοκλήρωση των έργων του δυτικού τμήματος της ΙΙΙ το 2022, θα είναι οι απόλυτοι κυρίαρχοι της Ανατολικής Μεσογείου, με σχεδόν επτά εκατομμύρια κινήσεις εμπορευματοκιβωτίων τον χρόνο.
Αν η κυβέρνηση αποφασίσει να «σπρώξει» τον ΟΛΠ τότε οι Κινέζοι θα μπουν στο παιχνίδι και θα τον αποκτήσουν απλά για να μην τους ενοχλεί και ουχί να τους ανταγωνιστεί κάποιος άλλος.
Αν δεν ιδιωτικοποιηθεί ο Οργανισμός τότε όλοι θα είναι ευχαριστημένοι. Οι Κινέζοι γιατί δεν θα δώσουν ούτε ευρώ παραπάνω στον Πειραιά. Η ελληνική κυβέρνηση γιατί θα έχει υλοποιήσει μία φιλεργατική υπόσχεση. Ο Δήμος Πειραιά και οι όλοι οι φορείς της πόλης συν την διοίκηση του ΟΛΠ που είναι κάθετα αντίθετοι, από την αρχή, στην ιδιωτικοποίηση.
Σε κάθε περίπτωση αν δεν ενδιαφερθεί η Cosco δεν φαίνεται σε περίοδο παγκόσμιας οικονομικής κρίσης να υπάρχει άλλος ξένος όμιλος να βάλει το κεφάλι του στο στόμα του Κόκκινου Δράκου. Βέβαια ενδιαφέρον έχουν δείξει μέχρι και αμερικανικά συμφέροντα όμως δύσκολα θα το προχωρήσουν.
Πολλοί κάνουν λόγο για μονοπώλιο στο λιμάνι του Πειραιά αν οι Κινέζοι πάρουν και τις τρεις προβλήτες. Τα ερωτήματα όσων είναι εναντίον της ιδιωτικοποίησης είναι πολλά:
1. Η Τρόϊκα σε όλα τα Μνημόνια ζητούσε την πώληση του 23% των μετοχών της ΟΛΠ Α.Ε και της ΟΛΘ Α.Ε μέσω παραχωρήσεων σε ιδιώτες. Ποτέ δεν ζήτησε την πώληση του 67%.
2. Δεν ελήφθησαν ποτέ υπ’ όψιν οι ρήτρες του νέου κανονισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη λιμενική αγορά, με αποτέλεσμα το όλο εγχείρημα να συγκρούονται πλήρως με τις διατάξεις του νέου Ευρωπαϊκού κανονισμού που απαιτεί τουλάχιστον δύο διαχειριστές για κάθε λιμάνι.
3. Δεν έχει ακόμη απαντηθεί ένα σημαντικό ερώτημα. Γιατί ο ΤΑΙΠΕΔ δεν επέλεξε την πώληση του 51%, ποσοστό που αποτελεί πλειοψηφικό πακέτο για ιδιώτες, αλλά κατέφυγε στο 67%».
Εν κατακλείδι θα κρατήσω τα λόγια υψηλόβαθμου στελέχους της ευρωπαϊκής λιμενικής πολιτικής: «Έχω συμβουλέψει 100 λιμάνια έως τώρα στην καριέρα μου. Τέτοια κατάσταση δεν έχω ξαναδεί. Στην Ευρώπη δεν θέλουμε ούτε να το δούμε ούτε να το ξέρουμε το θέμα με την πώληση του ΟΛΠ».