Όμως το πτυχίο των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού παραμένει υποβαθμισμένο. Είναι ανώτερες και όχι ανώτατες σχολές οι ΑΕΝ σε μία εποχή που ακόμη και τα πρώην ΤΕΙ αναβαθμίστηκαν και έγιναν Πανεπιστημιακές Σχολές.
Παίρνουν πτυχία οι σπουδαστές από τις ΑΕΝ-Πλοιάρχου-Μηχανικού, μετά από τέσσερα χρόνια σπουδών και δύο 6μηνης διάρκειας εκπαιδευτικά ταξίδια και μπαρκάρουν με προοπτική να φθάσουν να κυβερνούν πλοία αξίας δεκάδων εκατομμυρίων δολαρίων πολλά από αυτά αξίας και πάνω από 200 εκατομμύρια δολάρια, υπεύθυνοι για τις ζωές των ναυτικών που βρίσκονται υπό τη διακυβέρνησή τους, υπεύθυνοι για την προστασία του περιβάλλοντος, με νομικές γνώσεις για να αντιμετωπίσουν την ολοένα και αυστηρότερη γραφειοκρατία, γλωσσομαθείς για να μπορούν να συνεννοούνται στην παγκόσμια αυτή βιομηχανία και όμως το πτυχίο τους είναι υποδεέστερο των πρώην ΤΕΙ.
Για να μπορέσει ο απόφοιτος ΑΕΝ να κάνει εξομοίωση του πτυχίου του με εκείνο ανώτατης σχολής θα πρέπει να έχει ΚΑΙ θαλάσσια προϋπηρεσία φθάνοντας πρώτα στον βαθμό του β΄ πλοιάρχου ή μηχανικού, δηλαδή μετά από κάμποσα χρόνια από την αποφοίτησή του.
Βρέθηκα στη Ναυτική Σχολή της Βάρνας και όταν ρώτησα τον πρύτανη αν υπάρχει συνεργασία με τις ΑΕΝ μου είπε ΟΧΙ. Και ο λόγος όπως μου εξήγησε είναι ότι ως Ανώτατη Σχολή, εκείνη της Βάρνας, δεν της επιτρέπεται, βάσει νομοθεσίας και κανονισμών να συνάψει συνεργασίες με Σχολές χαμηλότερης βαθμίδας.
Επίσης, Έλληνες καθηγητές σε ξένα Πανεπιστήμια μού λένε ότι δεν μπορούν, αν και το θέλουν πολύ, να δεχθούν απόφοιτους ΑΕΝ για μεταπτυχιακό γιατί δεν είναι οι ανώτατες σχολές.
Οπότε η περίφημη ελληνική ναυτοσύνη θεωρείται κατώτερη του οποιουδήποτε πτυχίου ενός πάλαι ποτέ ΤΕΙ.
Μήπως λοιπόν οι αρμόδιοι να κοιτάξουν τα θέμα στη βάση του. Μήπως να αρχίσει ο εκσυγχρονισμός από τα… basics; Κάποιος πρέπει να φωνάξει ότι “ο βασιλιάς είναι γυμνός”.
Είναι κρίμα και άδικο για όλους να μην είναι ανώτατες σχολές οι Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού.