Του Μηνά Τσαμόπουλου
H κρουαζιέρα πάντα εμφανιζόταν ως μία από τις «κότες με τα χρυσά αβγά» για την Ελλάδα. Γινόταν και συνεχίζει να γίνεται προσπάθεια να αναβαθμιστεί ο ρόλος της. Το επικοινωνιακό παιχνίδι είναι έντονο πάνω στο θέμα αυτό. Όμως υπάρχουν δύο πλευρές του ίδιου νομίσματος.
Από τη μία, κάποιοι υποστηρίζουν ότι είναι αισιόδοξα τα μηνύματα για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο, παρά την παγκόσμια οικονομική κρίση. Το 2015 οι προβλέψεις κάνουν λόγο για αύξηση 15% στον αριθμό τουριστών που θα επισκεφθούν την Ελλάδα με κρουαζιερόπλοιο.
Όμως από την άλλη πλευρά, υπάρχει προβληματισμός για την επόμενη ημέρα της κρουαζιέρας στην Ελλάδα αφού το 2014 δεν έδωσε καλή σκυτάλη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος, όπως τα δημοσιοποίησε το Ινστιτούτο ΣΕΤΕ το 2014, παρατηρήθηκε μείωση 13% στις αφίξεις επιβατών και 11% στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων, έναντι μείωσης 10% στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων αλλά αύξηση 3% στις αφίξεις επιβατών το 2013.
Το συμπέρασμα είναι ότι η Ελλάδα παρόλο που έχει εξαιρετικές προοπτικές ανάπτυξης στον τομέα της κρουαζιέρας, με φυσική και πολιτιστική ομορφιά και στρατηγικό ρόλο, δεν έχει ακόμα προωθήσει σε μεγάλο βαθμό αυτόν τον τρόπο διακοπών.
Την ίδια ώρα, όμως, που οι περισσότεροι βγάζουν προς τα έξω την εικόνα ότι στην κρουαζιέρα όλα κυλούν εύρυθμα, στο παρασκήνιο γίνεται «το έλα να δεις».
Δεν υπάρχει σωστός σχεδιασμός των αναγκαίων έργων που αφορούν τις υποδομές των λιμανιών, όπου υπάρχουν ανάγκες εξυπηρέτησης των κρουαζιεροπλοίων, αλλά και των επιβατών – τουριστών.
Δεν έχουν απλοποιηθεί οι διαδικασίες χορήγησης βίζας σε επισκέπτες-τουρίστες από χώρες εκτός Schengen.
Δεν έχει διευρυνθεί η τουριστική περίοδος όπως ζητούν οι εταιρείες.
Δεν υπάρχουν υπερατλαντικές αεροπορικές συνδέσεις απευθείας από την Ελλάδα.
Δεν έχουν λυθεί προβλήματα που προκύπτουν από τις ημέρες και τα ωράρια λειτουργίας των αρχαιολογικών χώρων και των Μουσείων της Επικράτειας.
Δεν είναι επαρκής η στελέχωση των Υπηρεσιών λιμένων στους οποίους υπάρχει μεγάλη κίνηση από πλευράς κρουαζιεροπλοίων και επισκεπτών – τουριστών, ώστε να διεκπεραιώνονται όλες οι αναγκαίες διαδικασίες ελέγχου χωρίς καθυστέρηση.
Δεν γίνεται διαφημιστική καμπάνια για τους ελληνικούς προορισμούς και ιδιαίτερα της νησιωτικής χώρας, με αναφορά στον θαλάσσιο τουρισμό – κρουαζιέρα.
Καθυστερεί η προώθηση των προγραμμάτων ΕΣΠΑ, για την εκτέλεση έργων υποδομής στα λιμάνια.
Αυτές είναι κάποιες από τις δυσλειτουργίες. Κατά τα άλλα πανηγυρίζουμε για κάθε κρουαζιερόπλοιο που δένει σε ελληνικό λιμάνι. Αυτά!