Όλοι οι υπόλοιποι είτε απλώς αποδείχτηκαν οι τεμπέληδες της εύφορης κοιλάδας, είτε είχαν καταληφθεί από παρατεταμένη κρίση μεγαλείου, είτε και τα δύο μαζί. Το Leapmotor T03 είναι ένα μάλλον δύσμορφο μικρό αυτοκίνητο πόλης. Αλλά αυτό είναι ασφαλώς υποκειμενικό συμπέρασμα.

Η απολύτως αντικειμενική αξιολόγηση έρχεται τώρα: Είναι επίσης ο ορισμός του σύγχρονου ηλεκτρικού αυτοκινήτου και απαντάει σε κάθε νεωτερική ανάγκη αστικής μετακίνησης.

Μικρό, άρα ευέλικτο; Τσεκ. Αναλογικά ευρύχωρο; Τσεκ. Με πλήρη εξοπλισμό συνδεσιμότητας και ασφάλειας; Εδώ να δεις πόσα «τσεκ» μαζεμένα. Με υπεραρκετή αυτονομία για να το κινείς σχεδόν μία εβδομάδα πριν χρειαστεί να φορτίσεις; Τσεκ. Με λογική τιμή; Τσεκ στο τετράγωνο. Φθηνότερο από τα περισσότερα ανάλογα θερμικά μοντέλα; Ναι, με την επιδότηση, αλλά υπάρχει επιδότηση, τι να κάνουμε τώρα… Κι όλα αυτά από μια εταιρεία που συστήθηκε πριν από εννέα χρόνια.

Είναι να παίρνεις όλες τις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης να τις βάζεις στη σειρά και να κάνεις ό,τι έκανε ο Βέγγος με τις αδερφές στον αλησμόνητο «Παπατρέχα». Εδώ όμως το παράδοξο θέλει μια ερμηνεία, την οποία δεν θα σπεύσω να κάνω πριν παραθέσω ορισμένα στοιχεία.

Το 2025 οι κανονισμοί για τις εκπομπές ρύπων θα αυστηροποιηθούν έτι περαιτέρω. Αυτό οδηγεί σε κίνδυνο τις εταιρείες να πληρώσουν πρόστιμα που μπορεί να φτάσουν μέχρι 15 δισ. ευρώ εφόσον δεν συμμορφωθούν. Για να συμμορφωθούν πρέπει να επισπεύσουν τον εξηλεκτρισμό. Οι πωλήσεις όμως των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων όχι μόνο δεν αυξάνονται αλλά αντιθέτως μένουν στάσιμες ή μειώνονται.

Οι εταιρείες σπεύδουν να παρακαλέσουν τις αρχές της Ευρωπαϊκής Ενωσης να αναθεωρήσουν τα όρια ή να καθυστερήσουν την επιβολή τους. Και εδώ είναι που οποιοσδήποτε καλόπιστος αρχίζει να αναρωτιέται: «Με προτρέπουν να αγοράσω ηλεκτρικό αυτοκίνητο, το οποίο όμως είναι υπερβολικά ακριβό; Ή μήπως φαντάζομαι πράγματα;». Όχι, δεν φαντάζεσαι πράγματα αγαπητέ καλόπιστε εαυτέ μου.

Το 2020 η μέση τιμή ενός EV στην Ευρώπη ήταν περίπου 40.000 ευρώ (χωρίς φόρους). Σήμερα, είναι περίπου 45.000 ευρώ, τουτέστιν αύξηση 11%. Γιατί; Διότι οι πωλήσεις αυτών των ακριβότερων μοντέλων -SUV κατηγορίας C, D και άνω- έχουν υπερδιπλασιαστεί τα τελευταία τέσσερα χρόνια, από 28% της αγοράς EV το 2020 σε 64% το 2024. Και εδώ έρχεται ένα ακόμα παράδοξο.

Είναι οι αυτοκινητοβιομηχανίες όντως τόσο άπληστες ή απλώς ανταποκρίνονται στον πανάρχαιο νόμο προσφοράς και ζήτησης; Με άλλα λόγια, είναι ο εξηλεκτρισμός, ο οποίος θεωρητικά έρχεται για να «σώσει» ολόκληρο τον πλανήτη, αδυσώπητα ταξικός; Ενα παιχνιδάκι της ανώτερης τάξης; Προς το παρόν ναι, είναι.

Κι όμως, σύμφωνα με μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το 57% των Ευρωπαίων είναι ανοιχτοί στην αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Το βασικό, μέχρι τώρα περίπου ανυπέρβλητο, εμπόδιο είναι η τιμή. Μια έρευνα της YouGov για την T&E διαπίστωσε ότι το 35% των αγοραστών νέων αυτοκινήτων όταν τους παρουσιάστηκε η επιλογή ενός EV 25.000 ευρώ δήλωσαν ότι θα ήθελαν να «εξηλεκτριστούν» άμεσα.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και πάλι έχει ανακοινώσει μελέτη που αναφέρει ότι οι καταναλωτές είναι ανοιχτοί στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά δεν είναι διατεθειμένοι να πληρώνουν πολλά περισσότερα από €20.000 κατά μέσο όρο. Γιατί λοιπόν δεν μας προκύπτουν παρά ελάχιστα, προς το παρόν, ηλεκτρικά μοντέλα με τέτοια τιμή; Μήπως φταίει το υψηλό κόστος της μπαταρίας;

Πάρτε κι άλλα στοιχεία: Οι τιμές των μπαταριών χτυπούν χαμηλά ρεκόρ. Από το 2020, η τιμή των μπαταριών στην Ευρώπη έχει μειωθεί κατά 33%, στα 151 δολάρια ανά κιλοβατώρα. Στην Κίνα η τιμή των φθηνότερων μπαταριών έχει πέσει στα 53 δολάρια/kWh.

Θα ήταν λοιπόν άλμα λογικής αν αυτός ο -ολοένα και λιγότερο- καλόπιστος παρατηρητής έφτανε στο συμπέρασμα ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες δίνουν προτεραιότητα σε μεγαλύτερα, πιο κερδοφόρα ηλεκτρικά οχήματα ως μέρος της στρατηγικής μεγιστοποίησης των κερδών τους, αντί να επικεντρώνονται σε προσιτά μοντέλα μαζικής αγοράς;

Μειωμένο κόστος μπαταριών, μειωμένο κόστος κατασκευής συνολικά, αυξημένος όγκος παραγωγής και μολαταύτα υψηλές τιμές μάς κάνουν μόνο ένα πράγμα. Αυξημένο κέρδος. Λάθος, πολύ αυξημένο κέρδος.

Και έρχονται λοιπόν αυτές οι αυτοκινητοβιομηχανίες (για να είμαι δίκαιος όχι όλες, η Stellantis στάθηκε απέναντι σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο) να παρακαλούν σχεδόν για αναβολή των ορίων εκπομπών, επειδή θα τις οδηγήσει σε πρόστιμα, εξαιτίας της χαμηλής ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, την οποία προκάλεσε η δική τους προϊοντική στρατηγική! Και μετά φταίνε οι Κινέζοι. Φταίνε που δεν μας πήρανε χαμπάρι νωρίτερα…