Ο Αμερικανός συγγραφέας Ερνεστ Χέμινγουεϊ είχε γράψει «ποτέ μην μπερδεύεις την κίνηση με τη δράση» και είναι βέβαιο πως, αφενός, δεν είχε στο μυαλό του τους δρόμους της Αθήνας, αφετέρου στην κίνηση που υπάρχει στην πρωτεύουσα δεν μπορεί να υπάρχει καμία δράση. Αλλά καμία, όμως…

(ΜΑΡΙΑΝΘΗ ΤΣΟΜΠΑΝΟΠΟΥΛΟΥ/EUROKINISSI)

Οι γιορτές είναι εδώ και είναι δεδομένο πως τις προηγούμενες ημέρες όλοι μας μείναμε για πολλή ώρα μέσα στα αυτοκίνητά μας, στην ουρά, σημειωτόν, για να μπορέσουμε να διανύσουμε λίγα χιλιόμετρα μέχρι να φτάσουμε στον προορισμό μας. Μάλιστα, κάποιοι θα πουν πως «είναι λογικό να έχει κίνηση, λόγω εορτών» – μια λογική, που σε φτάνει στην τρέλα.

Το κακό είναι πως οι γιορτές θα περάσουν, αλλά η κίνηση θα μείνει μαζί μας, χωρίς κανένα εορταστικό πνεύμα και θα γίνει ακόμα χειρότερη. Για το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αθήνας -σήμερα είναι η 16η χειρότερη πόλη της Ευρώπης, με το μεγαλύτερο κυκλοφοριακό πρόβλημα, αλλά αναμένεται να… ανέβει θέσεις- οι επιστήμονες και οι ειδικοί συμφωνούν: μετά βεβαιότητας θα εξελιχθεί σε έμφραγμα.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ που δημοσίευσε το Πρώτο Θέμα την Κυριακή 22/12/2024, όπως τόνισε ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, το πρόβλημα της κίνησης κάθε χρόνο θα χειροτερεύει και κάποια στιγμή θα γίνει αβίωτο. Ο Θανάσης Τσιάνος επισημαίνει ότι κάθε χρόνο η μέση ταχύτητα των οχημάτων στις ώρες αιχμής (σήμερα στα 18 χλμ./ώρα) μειώνεται κατά 2 ως 5 χλμ./ώρα και άρα σε μία δεκαετία οι χρόνοι που χρειάζονται να διανυθεί μια απόσταση στην Αθήνα θα υπερδιπλασιαστούν σε σχέση με σήμερα. Οπως αναφέρεται στο ίδιο ρεπορτάζ, η άποψη του καθηγητή και Διευθυντή του Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, Γιώργου Γιαννή, είναι πως τα επόμενα 2-3 χρόνια θα έχουμε μια συνεχή χειροτέρευση της κατάστασης, θα παρακαλούμε να είμαστε σαν την κατάσταση που επικρατεί σήμερα.

Δεν χρειάζεται να είναι κάποιος συγκοινωνιολόγος για να μπορέσει να προβλέψει με ακρίβεια το τι θα γίνει στην πρωτεύουσα με την κίνηση στους δρόμους, αφού τα στοιχεία είναι αποκαρδιωτικά. Μόνο μέσα στο 2024 προστέθηκαν στον στόλο 120.000 επιπλέον οχήματα. Και αυξητικά να μη λειτουργήσει όλο αυτό, δηλαδή άλλα τόσα οχήματα μέσα στο 2025, ήδη γνωρίζουμε πως στον Νομό Αττικής κυκλοφορούν περίπου 6 εκατομμύρια οχήματα, τα οποία συγκεντρώνονται σε συγκεκριμένους οδικούς κόμβους. Δηλαδή, μένεις στα Βόρεια Προάστια και θες να πας με το αυτοκίνητό σου στον Πειραιά. Ή θα πάρεις την Εθνική – Κηφισό ή μέσα από την Αθήνα (Κηφισίας-Βασιλίσσης Σοφίας-Καλλιρόης-Συγγρού) ή γύρω γύρω, από την παραλιακή. Πόσοι τρόποι υπάρχουν και πόσες αντίστοιχες εναλλακτικές; Όπως και να το επιχειρήσεις, θα μπλέξεις στην κίνηση – μην το συζητάμε.

Λίγες είναι οι ώρες που δεν θα πας με πρώτη-δευτέρα στην Αθήνα, πολλοί είμαστε οι κάτοχοι μοτοσικλετών, κάποιοι ουρλιάζουν να χρησιμοποιούμε τα μέσα μαζικής μεταφοράς, αλλά δεν είναι πάντα βολικό. Οι ειδικοί, αντίστοιχα, προτείνουν μια σειρά από μέτρα, από την αλλαγή του Δακτυλίου μέχρι την αντικατάσταση των 2.500 κόμβων φωτεινών σηματοδοτών με ελεγχόμενους από Τεχνητή Νοημοσύνη, την ενίσχυση των λεωφορείων-τραμ-μετρό-Ηλεκτρικό, ως και τη δημιουργία ενός μητροπολιτικού φορέα που, αξιοποιώντας το επιστημονικό προσωπικό της Ελλάδας, θα έχει την ευθύνη για τη χάραξη και την τήρηση ενός στρατηγικού σχεδίου μεταφορών.

Υποθέτω πως τα διαβάζετε όλα αυτά και δεν έχετε μέσα σας ούτε ένα ψήγμα αισιοδοξίας ότι θα αλλάξει κάτι δραματικά με την κίνηση, ενώ -για άλλη μια φορά- περνάει από το μυαλό σας πως η Αθήνα δεν είναι, πια, βιώσιμη. Που, κάποιες φορές, μπορεί να μην είναι ούτε η… Αράχωβα, εάν δεν έχεις αντιολισθητικές αλυσίδες και κολλήσεις στα χιόνια ή εάν έχεις ηλεκτρικό αυτοκίνητο και μείνεις από μπαταρία.

Η ευχή μου, λοιπόν, για το 2025 -ανάμεσα στις υπόλοιπες- είναι να μπλέκουμε λιγότερες ώρες στην κίνηση της Αθήνας -ok, και της Αράχωβας- και κάπου εδώ πρέπει να κλείσω το laptop που έγραψα αυτό το κείμενο, έχω την αίσθηση ότι θα προχωρήσουμε 50 πόντους – στην κάθοδο της λαμπερής και εορταστικά στολισμένης Κηφισίας. Εννοείται, πάντα χωρίς να μπερδεύουμε την κίνηση με τη δράση, κατά τον Χέμινγουεϊ…