search icon

Γνώμες

Οι εκλογές πριν από τις κάλπες κρίνονται στο «καλάθι του νοικοκυριού»

Ως ιδέα μπορεί να χαρακτηριστεί ενδιαφέρουσα. Η κυβέρνηση και οι εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ θα συμφωνήσουν, λένε, σε πενήντα προϊόντα πρώτης ανάγκης που θα αποτελούν «το καλάθι του νοικοκυριού» και των οποίων οι τιμές θα είναι χαμηλές και δεν θα ανέβουν τους επόμενους μήνες...

Αυτό θα δώσει την ευκαιρία σε ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας, που όπως ομολόγησε και ο πρωθυπουργός δυσκολεύεται να τα βγάλει πέρα, να αγοράζει τουλάχιστον τα βασικά αγαθά για το σπίτι της σε προσιτές τιμές που δεν θα ανατρέπουν τον οικογενειακό προϋπολογισμό.

Το σούπερ μάρκετ μαζί με το ηλεκτρικό ρεύμα, τα καύσιμα και τη θέρμανση απορροφούν σχεδόν στο σύνολο του μηνιαίου εισοδήματος μιας ελληνικής οικογένειας. Ως τώρα οι προσπάθειες που έγιναν στον τομέα των τροφίμων για έλεγχο των τιμών δεν απέδωσαν. Ούτε οι εκκλήσεις της κυβέρνησης, ούτε οι έλεγχοι, ούτε η εξαιρετικά χρήσιμη πλατφόρμα του e-katanalotis.gov.gr μπόρεσαν να αναχαιτίσουν τις ανατιμήσεις στα είδη πρώτης ανάγκης που οδηγούν, μεταξύ άλλων, το πρωτοφανές ράλι του πληθωρισμού. Αυξήσεις που σε μεγάλο βαθμό είναι δικαιολογημένες, ως «εισαγόμενο» φαινόμενο εξαιτίας της παγκόσμιας ενεργειακής ακρίβειας, αλλά όχι σε όλες τις περιπτώσεις. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, οι αυξήσεις στα βασικά αγαθά τον τελευταίο χρόνο μπορούν να συγκριθούν μόνο με εκείνες του 2002 όταν το 1 ευρώ μπήκε στη ζωή μας και αντικατέστησε… τις 100 δραχμές καταργώντας σε μια νύχτα την ορισθείσα ισοτιμία (€1 = 340,75 δραχμές).

Είναι βέβαιο ότι ορισμένοι αξιοποίησαν την ευκαιρία για να ανεβάσουν τις τιμές, όχι προκειμένου να καλύψουν το κόστος, αλλά για να βάλουν στην τσέπη τους τα υπερκέρδη. Πάντα, σε κάθε μεγάλη κρίση, υπήρχαν οι «ατσίδες» και οι μαυραγορίτες, αλλά αυτό δεν μπορεί να αποτελεί «άλλοθι» για ανάλογες πρακτικές σήμερα. Πρέπει να υπάρξει αυστηρός και λεπτομερής έλεγχος για να ξέρουν οι πολίτες ποιες από τις ανατιμήσεις είναι δικαιολογημένες και πού οι θηριώδεις αυξήσεις τεχνητές. Οσο πιο πολύ ξεκαθαρίσουν οι μεν από τις δε, τόσο πιο αποτελεσματική θα αποδειχθεί η προσπάθεια ελέγχου των τιμών στο «καλάθι του νοικοκυριού».

Μέχρι να δούμε το «καλάθι του νοικοκυριού» που ετοιμάζουν τα σούπερ μάρκετ, έχουμε κάθε λόγο να είμαστε επιφυλακτικοί για την αξιοπιστία και την επιτυχία του εγχειρήματος. Σημασία έχει η προσπάθεια να μην αποδειχθεί φιάσκο, αλλά, αντίθετα, να προσφέρει μια λύση για να ξεχειμωνιάσουν αξιοπρεπώς εκατομμύρια πολίτες. Η κοινωνία το φωνάζει με όποιο τρόπο μπορεί. Σε όλες τις δημοσκοπήσεις το 70% του λαού περιγράφει ως το μεγαλύτερο πρόβλημα την ακρίβεια. Η κυβέρνηση, για να είναι συνεπής στις υποχρεώσεις της απέναντι στους πολίτες, πρέπει να είναι αυστηρή με τους εμπόρους. Μέχρι σήμερα υπήρξαν καταγγελίες για σκόπιμη απόκρυψη προϊόντων με στόχο τη δημιουργία τεχνητών ελλείψεων και συνακόλουθα ανατιμήσεις, αλλά και για μείωση της ποσότητας ενός προϊόντος για να διατηρηθεί δήθεν σταθερή η τιμή. Αν αυτή η νοοτροπία ορισμένων -όχι όλων- σούπερ μάρκετ αποτυπωθεί και στην πρότασή τους για το «καλάθι του νοικοκυριού» καλύτερα να μην μπουν στον κόπο και η κυβέρνηση να μην τη δεχθεί. Το «καλάθι» πρέπει πράγματι να ανταποκρίνεται στις ποσοτικές και ποιοτικές ανάγκες μιας οικογένειας, η οποία μετράει και το τελευταίο ευρώ που θα ξοδέψει. Κόλπα και ανακολουθίες δεν επιτρέπονται. Είναι ευκαιρία η παλιά καλή αρχή του εμπορίου «καλύτερα λιγότερα από πολλούς, παρά πολλά από λίγους» να τεθεί και πάλι σε εφαρμογή.

Οι τελευταίες έρευνες δείχνουν πως πράγματι οι Ελληνες αλλάζουν καταναλωτικές συνήθειες. Σήμερα το 60% αγοράζει, υποθέτω από ανάγκη, με κριτήριο την τιμή, ενώ το 83% αναβάλλει τις αγορές αν διαπιστώσει ότι οι τιμές ξεφεύγουν. Αυτή η συμπεριφορά διασφαλίζει την επιτυχία της προσπάθειας προς όφελος των εμπόρων, των καταναλωτών, αλλά και της κυβέρνησης που έχει την ευθύνη απέναντι στον πολίτη. Αλλωστε, όλοι γνωρίζουμε ότι οι κυβερνήσεις εκλέγονται πριν από τις κάλπες, στα σούπερ μάρκετ.

Exit mobile version