Ήταν η πιο σημαντική οικονομική είδηση των τελευταίων ημερών: Τα στοιχεία του ισοζυγίου πληρωμών της Τράπεζας της Ελλάδος επιβεβαίωσαν τις προβλέψεις τουριστικών παραγόντων για τουριστικές εισπράξεις το 2023 κοντά στα 20,5 δισ. Σύμφωνα με την ΤτΕ, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις πέρυσι έφθασαν τα 20,46 δισ. σημειώνοντας άνοδο κατά 15,7% σε σχέση με το 2022 και κατά 12,7% σε σχέση με το 2019, που ήταν χρονιά-ρεκόρ. Πρόκειται για επίδοση χωρίς προηγούμενο, με τις εκτιμήσεις για τις αφίξεις (που θα ανακοινωθούν σήμερα) να φτάνουν τα 32,8 εκατ., χωρίς την κρουαζιέρα.
Από την ετήσια έρευνα για τον ξενοδοχειακό κλάδο το 2023, την οποία πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου, προκύπτει ότι ο τζίρος των ξενοδοχείων πέρυσι αυξήθηκε 22,5% σε σχέση με το 2022, φτάνοντας τα 10,563 δισ. ευρώ. Επιπλέον, η απασχόληση αυξήθηκε κατά 12,6% σε σχέση με το 2022 και διαμορφώθηκε στις 208.445 θέσεις εργασίας από τις 185.166 του αμέσως προηγούμενου έτους, ενώ οι συνολικές επενδύσεις για επισκευές, ανακαινίσεις, συντηρήσεις το 2023 ανήλθαν σε 761 εκατ. – αύξηση άνω του 22% σε σχέση με το 2022, η οποία ωστόσο υπολείπεται σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα (987 εκατ. ευρώ το 2019).
Τα 20 δισ. τουριστικά έσοδα, που διαχέονται στην οικονομία, έχουν πολλαπλασιαστική επίδραση. Η συνεισφορά του τουρισμού υπολογίζεται ότι αντιστοιχεί στο 11,5% του ΑΕΠ, αλλά αν συνυπολογίσουμε και την έμμεση συνεισφορά, τότε εκτιμάται μεταξύ 25,3% και 30,5%. Δηλαδή, τουλάχιστον στο 1/4 της ελληνικής οικονομίας καθώς, εκτός από τη διαμονή και τις μεταφορές, ο τουρισμός κινεί την εστίαση, τις λιανικές πωλήσεις, τον τομέα της διασκέδασης κ.ά.
Η ισχυρή δυναμική του τουρισμού, σύμφωνα με τους επιχειρηματίες του κλάδου, διατηρείται και το 2024, με τα στοιχεία των προκρατήσεων να παραπέμπουν φέτος σε άνοδο που αγγίζει διψήφια νούμερα σε σχέση με την περσινή χρονιά-ρεκόρ για τους κορυφαίους προορισμούς, με εξαίρεση τη Μύκονο. Οι ξενοδόχοι αποδίδουν τις εντυπωσιακές επιδόσεις στο γεγονός ότι η Ελλάδα ωριμάζει ως προορισμός, καθιερώνεται δηλαδή η χώρα ως διεθνές brand στην τουριστική αγορά. Αναφέρουν επίσης ότι δεν έχουμε επιτύχει την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, αλλά τα στοιχεία δείχνουν άνοδο στις πληρότητες Μαΐου και Οκτωβρίου, που ήταν οι πιο αδύναμοι μήνες της σεζόν.
Για να διατηρήσουμε τη δυναμική του τουρισμού χρειάζονται φυσικά νέες επενδύσεις στις υποδομές, αλλά και φροντίδα των υφιστάμενων ώστε να υποστηριχθούν τα άλματα του κλάδου.