Το τελευταίο επεισόδιο σε αυτή την απίθανη διελκυστίνδα για την πορεία της αυτοκίνησης ήταν μια είδηση που μάλλον δεν της δόθηκε η δέουσα βαρύτητα. Ο διευθύνων σύμβουλος της Toyota, Koji Sato, μαζί με τους διευθύνοντες συμβούλους της Mazda και της Subaru -εταιρείες στις οποίες η Toyota κατέχει μειοψηφικά μερίδια- ανακοίνωσαν την εξέλιξη νέων θερμικών κινητήρων, στο πλαίσιο μιας νέας στρατηγικής «Engine Reborn».
Η Toyota επιμένει ότι πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι συνολικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις ενός EV. Από τι είδους ενεργειακές πηγές φορτίζονται, ποιες είναι οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις εξόρυξης σπάνιων γαιών για τις μπαταρίες, τι είδους ενέργεια καταναλώνεται για την κατασκευή τους;
Υποστηρίζουν δηλαδή οι Ιάπωνες, στο πλαίσιο μιας συμπεριληπτικής στρατηγικής, ότι η υβριδική τεχνολογία σε περισσότερα αυτοκίνητα είναι τελικά περισσότερο επωφελής περιβαλλοντικά, ειδικά αν μπει στην εξίσωση η εξέλιξη καυσίμων όπως η συνθετική βενζίνη, τα βιοκαύσιμα και το υδρογόνο.
Στο μεταξύ, βέβαια, η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία έχει επενδύσει δεκάδες τρισεκατομμύρια ευρώ (ή δολάρια) για τον εξηλεκτρισμό, ένα αληθινό ποτάμι επενδύσεων που είναι απολύτως αδύνατον να γυρίσει πίσω διότι απλώς θα πνίξει τους πάντες. Έχω ακούσει εκατοντάδες απόψεις, συχνά τόσο αντικρουόμενες όσο είναι και τα συμφέροντα ή στην καλύτερη (και πιο ρομαντική) περίπτωση οι κοσμοθεωρίες που αντιπροσωπεύουν.
Η συζήτηση προκαλεί τόσο θόρυβο και σηκώνει τόση σκόνη, που τελικά σού διαφεύγει ο «ελέφαντας στο δωμάτιο». Η κλιματική κρίση. Αυτό είναι το μείζον πρόβλημα το οποίο αν δεν αντιμετωπιστεί με δραστικό τρόπο θα είναι πολυτέλεια να μιλάμε για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας, δεδομένου ότι μάλλον δεν θα υπάρχει μέλλον γενικότερα.
Ο στόχος είναι η συγκράτηση της αύξησης της παγκόσμιας θερμοκρασίας στον 1,5 οC μέχρι το 2050 και για να γίνει αυτό θα πρέπει να μειωθούν δραστικά οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, με σημαντικότερο το διοξείδιο του άνθρακα. Θεωρώ ότι η αυτοκινητοβιομηχανία δέχεται δυσανάλογα μεγάλη πίεση για να αλλάξει άρδην το παραγωγικό της μοντέλο σε σχέση με άλλους βιομηχανικούς κλάδους ή ακόμα και σε σχέση με την υπερτροφική κτηνοτροφία.
Αλλά δεν είναι κάτι που μπορεί να αλλάξει και εν πολλοίς σε αυτό φταίνε και οι αυτοκινητοβιομηχανίες (ειδικά οι ευρωπαϊκές) που για διάφορους λόγους (από εντυπωσιασμό μέχρι τη μετατόπιση της ατζέντας από θέματα που τους χαλούσαν το προφίλ, όρα dieselgate) δέχτηκαν να δαγκώσουν περισσότερο απ’ όσο μπορούσαν να μασήσουν.
Η αλήθεια είναι ότι υπό αυτό το πρίσμα η Toyota ποτέ δεν «μάσησε», είχε πάντα ένα συγκεκριμένο όραμα και εξακολουθεί να παραμένει πιστή σε αυτό. Η αλήθεια επίσης είναι ότι η Toyota λέει τη μισή αλήθεια. Για να τηρηθούν οι αυστηροί κανόνες για εκπομπές CO2 ανά όχημα που στην Ευρωπαϊκή Ενωση είναι 93,6 g CO2/km από του χρόνου μέχρι το 2029 και 49,5 g CO2/km από το 2030 μέχρι το 2034, η εξίσωση δεν βγαίνει ούτε με υβριδικά αυτοκίνητα, ακόμα κι αν αυτά διαθέτουν την τελευταία λέξη της τεχνολογίας.
Θα πρέπει το μεγαλύτερο μέρος του στόλου των καινούριων αυτοκινήτων να είναι είτε αμιγώς ηλεκτρικά είτε plug-in υβριδικά με μεγάλη ηλεκτρική εμβέλεια. Οι Κινέζοι το έχουν πιάσει το υπονοούμενο και έχουν δώσει εδώ και καιρό το στίγμα τους για το πόσο μπροστά βρίσκονται στα EV, ειδικά στην ικανότητά τους να κατασκευάζουν προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Τώρα φαίνεται ότι έπιασαν και το δεύτερο υπονοούμενο που έχει να κάνει με τα plug-in υβριδικά. Πριν από λίγες ημέρες, η BYD ανακοίνωσε ότι η επόμενη γενιά των plug-in υβριδικών μοντέλων της θα έχουν συνδυασμένη αυτονομία που θα ξεπερνά τα 2.100 km. Παρακαλώ κλείστε το στόμα και μην κοιτάτε με δυσπιστία, διότι μέχρι σήμερα ό,τι έχουν υποσχεθεί οι Κινέζοι σε ό,τι αφορά τον τομέα της αυτοκίνησης, το έχουν πετύχει.
Διότι έχουν ένα συγκεκριμένο όραμα και όχι ψευδαισθήσεις μεγαλείου. Το σίγουρο είναι ότι το τοπίο θα αρχίσει να ξεκαθαρίζει σύντομα. Προσωπικά θεωρώ ότι αναγκαστικά θα επιτραπεί ένα μείγμα τεχνολογιών, αλλά τελικά είναι αναπόφευκτο αυτό το μείγμα να συρρικνωθεί σε μία κυρίαρχη τεχνολογία. Την ηλεκτροκίνηση. Με μπαταρίες στα επιβατικά αυτοκίνητα, με κυψέλες υδρογόνου στα βαρέα οχήματα.
Προφανώς το μεταβατικό στάδιο θα είναι μεγάλο, αλλά από την άλλη οι αλλαγές γίνονται τόσο γρήγορα που πολλές φορές δεν συνειδητοποιείς ότι βρίσκεσαι στην επόμενη πίστα. Αλλά, επαναλαμβάνω, όλη η κουβέντα και όλη η προσπάθεια δεν πρέπει να γίνεται για να αποδειχθεί ποιος έχει δίκιο, αλλά στη βάση μιας απολύτως επείγουσας ανάγκης.
Μερικές φορές κοιτάς τη δουλειά σου και χάνεις τη συνολικότερη εικόνα, μόνο που η συνολικότερη εικόνα τελικά θα σε κάνει να χάσεις τη δουλειά σου, ή και τα πάντα. Κι αυτό ισχύει και για εμάς και για τις «ισχυρές» εταιρείες. Τίποτα δεν είναι πιο ισχυρό από μια Φύση-Μήδεια.