Υπάρχουν οι ελεγχόμενες χιονοστιβάδες, αυτές που πυροδοτούνται από ειδικούς για να προλάβουν χειρότερες καταστάσεις. Υπάρχουν, όμως,και οι χιονοστιβάδες που απλώς παρασέρνουν τα πάντα στο διάβα τους.

Αυτή τη στιγμή δεν μπορώ να πω με ακρίβεια αν πρόκειται για την πρώτη ή τη δεύτερη περίπτωση, ωστόσο το μόνο σίγουρο είναι ότι η μετεξέλιξη της αυτοκινητοβιομηχανίας τα τελευταία χρόνια είναι εντυπωσιακή μεν αλλά θα δείχνει σαν ένα βότσαλο στη λίμνη μπροστά στις κατακλυσμιαίες αλλαγές που θα συμβούν στον κλάδο τα επόμενα πέντε χρόνια.

Εχω κατά καιρούς περιγράψει από την στήλη του CAR τις διεργασίες που συντελούνται σε πολλά επίπεδα, αλλά πρωτίστως όσον αφορά τη μετάβαση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην ηλεκτρική εποχή. Το αν αυτό συμβαίνει βεβιασμένα, μη συντεταγμένα πολλές φορές, το αν υποβόσκει ένα άγχος για την ίδια την επιβίωση (αυτό όσον αφορά τις παραδοσιακές εταιρείες, διότι η ίδια ακριβώς κατάσταση είναι μια τέλεια ευκαιρία για τις start-up), το αν γίνονται λάθη ή παρατηρούνται αστοχίες, όλα αυτά τελικά είναι εκτός θέματος.

Η χιονοστιβάδα ξεκίνησε και όπως όλες οι δυνάμεις της φύσης δεν υπάρχει τρόπος να τη σταματήσεις ή να πατήσεις το rewind. Ακόμα δε κι αν δεν λάβει κανείς υπόψη ότι η συγκεκριμένη μετεξέλιξη ωθείται από μια άλλη, υπέρτερη ανάγκη, αυτή δηλαδή της επιβράδυνσης της κλιματικής αλλαγής, η οποία (όσο κι αν κάποιοι εξακολουθούν να την αρνούνται) συμβαίνει και εφόσον δεν γίνουν τα αναγκαία για να αποτραπεί όχι μόνο θα αλλάξει συθέμελα τον τρόπο ζωής μας αλλά θα απειλήσει άμεσα την ίδια την επιβίωση της ανθρωπότητας στον πλανήτη, ας λάβει τουλάχιστον υπόψη μια πολύ πιο κυνική αιτιολόγηση: έχουν πλέον επενδυθεί υπερβολικά πολλά χρήματα από το σύνολο της αυτοκινητοβιομηχανίας για να κάνουν πίσω.

Τώρα εκόντες άκοντες θα υποστηρίξουν την αλλαγή, θα την εμβαθύνουν και θα (πρέπει να…) προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα που η ίδια η καινοφανής κατάσταση δημιουργεί. Να αδράξουν την ευκαιρία. Και όπως έλεγε ο Σουν Τζου πριν από περισσότερα από 2.000 χρόνια, οι ευκαιρίες πολλαπλασιάζονται καθώς τις αρπάζουμε.

Πυροδοτείται μια σειρά από εξελίξεις που είναι αδύνατον να τις προβλέψεις πριν από την έναρξη του κεντρικού γεγονότος που τις πυροδοτεί. Μια τέτοια εξέλιξη και ευκαιρία συνάμα είναι η έκρηξη των πλατφορμών συνδρομών αυτοκινήτων. Ενα αυτοκινητικό «Netflix» ως εναλλακτική λύση στη μίσθωση ή την ιδιοκτησία οχήματος.

Οι καταναλωτές εγγράφονται για κάποιες συγκεκριμένες χρονικές περιόδους, διαλέγουν αυτοκίνητο για συγκεκριμένη χρήση και έχουν δυνατότητα ακύρωσης ανά πάσα στιγμή. Αυτή η συνδρομή μπορεί να είναι all inclusive ή και όχι, ενώ προφανώς δίνει τη δυνατότητα αλλαγής αυτοκινήτου ανάλογα με τον σκοπό χρήσης και πολλές άλλες υπηρεσίες. Αυτό που κάνουν όμως πάνω από όλα είναι ότι ανοίγουν διάπλατα την πόρτα για αλλαγή νοοτροπίας, κοντολογίς για τη μετάβαση από την ιδιοκτησία στην ad hoc χρήση.

Ταιριάζουν επίσης γάντι με την επέκταση της ηλεκτροκίνησης και των αυτοκινήτων ως πλατφορμών επικοινωνίας. Ποιοι είναι, για παράδειγμα, οι κύριοι ανασταλτικοί παράγοντες για τους δυνάμει πελάτες των ηλεκτρικών μοντέλων; Το άγχος της αυτονομίας, η φόρτιση και η παντελής αυτή τη στιγμή άγνοια για την υπολειμματική τους αξία σε 10 χρόνια από τώρα. Το να είσαι συνδρομητής σε μια πλατφόρμα χρήσης ηλεκτρικών αυτοκινήτων ώστε να έχεις ένα ανά πάσα στιγμή χωρίς όλα τα παραπάνω άγχη, αν μη τι άλλο είναι μια θελκτική προοπτική.

Μπορεί να μην το έχουμε πάρει χαμπάρι ακόμα στην Ελλάδα (αλίμονο…) αλλά στην Ευρώπη υπάρχουν επτά φορές περισσότερα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε προγράμματα συνδρομής αυτοκινήτων απ’ ό,τι αυτοκίνητα με θερμικούς κινητήρες. Οι συνδρομές αυτοκινήτων επιτρέπουν στους καταναλωτές να δοκιμάζουν τα EV, βρίσκοντας το πιο κατάλληλο γι’ αυτούς, χωρίς να χρειάζεται να περιμένουν μια ζωή και σήμερα για να τα παραλάβουν ή να καταβάλουν τα -προσώρας τουλάχιστον- υπερβολικά μεγάλα χρηματικά ποσά που χρειάζεται η πλήρης κτήση τους.

Οι εταιρείες που προσφέρουν συνδρομές αυτοκινήτων αξιοποιούν τη «γενιά των συνδρομητών», η οποία έχει καθιερώσει έναν τρόπο ζωής γύρω από το pay-as-you-go. Θέλουν να έχουν πρόσβαση στη σωστή μορφή κινητικότητας την κατάλληλη στιγμή και είναι εξαιρετικά επικεντρωμένοι στη βιωσιμότητα.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες που εφαρμόζουν ήδη τέτοια προγράμματα συνδρομής αυτοκινήτου ως συμπληρωματικό επιχειρηματικό μοντέλο όχι μόνο θα συμβαδίσουν σε αυτόν τον εξελισσόμενο κλάδο, αλλά θα αποκτήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Οι υπόλοιπες καλά θα κάνουν να δουν τη σκιά των γυπαετών που πετούν από πάνω τους. Το γεγονός ότι η αυτοκινητοβιομηχανία έχει τόσο μεγάλο οικονομικό κύκλο και ακόμα και σε αυτή τη φάση κατασκευάζει το πιο επιθυμητό τεχνολογικό προϊόν προφανώς την καθιστά εξαιρετικά δελεαστική για μεγάλους παίκτες εκτός κλάδου, όπως εταιρείες ενέργειας, ασφάλισης και τηλεπικοινωνιών. Το ακούτε το ρολόι; Τικ τοκ, τικ τοκ.