Ακόμη ένα βήμα πιο κοντά στο ορόσημο των 100 δολαρίων/βαρέλι κάνει το πετρέλαιο, ενόσω συνεχίζεται η μείωση των παγκόσμιων αποθεμάτων, σε μια εξέλιξη η οποία κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για το ισοζύγιο προσφοράς – ζήτησης.
Είναι ενδεικτικό ότι η τιμή των συμβολαίων WTI παράδοσης τον Νοέμβριο βρίσκεται στα 94,4 δολάρια ανά βαρέλι, ενώ νωρίτερα έφθασε έως και τα 95,03 δολάρια/βαρέλι, δηλαδή το υψηλότερο επίπεδο από τον Αύγουστο του 2022. Την ίδια στιγμή, η τιμή των συμβολαίων Brent παράδοσης τον Νοέμβριο ανέρχεται στα επίπεδα των 97 δολαρίων/βαρέλι.
Αφορμή για το νέο ράλι αποτέλεσαν τα στοιχεία για τα αποθέματα σ’ ένα από τα βασικότερα σημεία παράδοσης στις ΗΠΑ (Κάσινγκ, στην Οκλαχόμα), τα οποία υποχώρησαν κάτω των 22 εκατ. βαρελιών, στο χαμηλότερο σημείο από τον Ιούλιο του 2022 και πολύ κοντά στα μίνιμουμ λειτουργικά όρια.
«Όλα αυτά ενισχύουν τις ανησυχίες για τα επίπεδα της προσφοράς, κάτι που αποκτά ακόμη πιο επείγουσα σημασία, λαμβάνοντας υπόψη ότι το βόρειο ημισφαίριο οδεύει προς τους χειμερινούς μήνες» εξηγεί ο Βαντάνα Χάρι, ιδρυτής της συμβουλευτικής εταιρείας Vanda Insights. «Έχουμε μια αγορά, η οποία είναι υπερβολικά σφιχτή αυτήν την στιγμή, στα όρια του πανικού» σχολιάζει, παράλληλα, μιλώντας στο Bloomberg TV.
Τα αμερικανικά αποθέματα πετρελαίου, στο σύνολό τους, σημείωσαν πτώση μεγαλύτερη του αναμενόμενου κατά την περασμένη εβδομάδα, σε ακόμη μία απόδειξη του υψηλού ρυθμού σύσφιγξης της αγοράς.
Το όλο πρόβλημα ξεκίνησε από το καλοκαίρι, όταν οι δύο ηγέτιδες δυνάμεις του πετρελαϊκού καρτέλ OPEC+, Σαουδική Αραβία και Ρωσία, αποφάσισαν να αυξήσουν τεχνητά τις τιμές, προχωρώντας σε διαδοχικές μειώσεις στην παραγωγή και προκαλώντας ελλείψεις στην αγορά.
Από τα τέλη του Ιουνίου, ενδεικτικά, η τιμή του πετρελαίου WTI έχει αυξηθεί σωρευτικά κατά σχεδόν 1/3, οδεύοντας προς τη μεγαλύτερη τριμηνιαία άνοδο από τον Ιούνιο του 2020.
Φυσικά, η ανάφλεξη των πετρελαϊκών τιμών προκαλεί «πονοκέφαλο» (και) στις κεντρικές τράπεζες, οι οποίες βλέπουν μια νέα πηγή ανοδικών πιέσεων στον πληθωρισμό, ο οποίος και στις δύο όχθες του Ατλαντικού Ωκεανού παραμένει σημαντικά υψηλότερος σε σχέση με τον μεσοπρόθεσμο στόχο του 2% (3,7% στις ΗΠΑ και 5,2% στην Ευρωζώνη τον Αύγουστο).
Τις προηγούμενες εβδομάδες, ο OPEC εκτίμησε ότι στο δ’ τρίμηνο του 2023 θα έχουμε ένα έλλειμμα 3 εκατ. βαρελιών ημερησίως στο ισοζύγιο προσφοράς – ζήτησης.
Λαμβάνοντας υπόψη και την αναπάντεχα ανθεκτική ζήτηση σε ΗΠΑ – Κίνα, πολλοί αναλυτές ποντάρουν ότι η τιμή του «μαύρου χρυσού» θα φθάσει στα 100 δολάρια/βαρέλι. Κι αυτό, παρά το συνεχιζόμενο ράλι του δολαρίου (όταν το δολάριο ενισχύεται, η τιμή των εμπορευμάτων υποχωρεί) και τις ανησυχίες για μια παγκόσμια οικονομική επιβράδυνση.
«Είναι ζήτημα χρόνου το Brent να “σπάσει” το όριο των 100 δολαρίων ανά βαρέλι» επισημαίνει ο Γουόρεν Πάτερσον, αναλυτής εμπορευμάτων στην ING. «Παρ’ όλα αυτά, πιστεύω ότι η υπέρβαση των 100 δολαρίων θα είναι σχετικά βραχύβια, δεδομένων των αυξανόμενες πιέσεων προς τον OPEC να αμβλύνει τις περικοπές στην παραγωγή» συμπληρώνει.
Από την άλλη πλευρά, ωστόσο, η ζήτηση για πετρέλαιο αποδεικνύεται εξαιρετικά ανθεκτική, παρά τις υψηλές τιμές και τους φόβους περί οικονομικής επιβράδυνσης.
Την προηγούμενη εβδομάδα, για παράδειγμα, η παγκόσμια κατανάλωση για μεταφορικά καύσιμα σημείωσε νέα άνοδο, λαμβάνοντας ώθηση από την τόνωση της ταξιδιωτικής δραστηριότητας, όπως παρατηρεί η JP Morgan.
Διαβάστε ακόμα
UniCredit Bank: Οι τέσσερις παράγοντες αισιοδοξίας για την ελληνική οικονομία
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Ετήσια EBITDA 300 εκατ. ευρώ από την Αττική Οδό για τα επόμενα 25 χρόνια
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ