Σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα διατηρείται η εξάρτηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης από το ρωσικό ντίζελ, καθώς λίγες εβδομάδες πριν την ενεργοποίηση των νέων κυρώσεων, η Μόσχα παραμένει ο κορυφαίος προμηθευτής της Γηραιάς Ηπείρου.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με στοιχεία της Vortexa, στις 24 πρώτες ημέρες του Νοεμβρίου, Ευρωπαϊκή Ένωση και Ηνωμένο Βασίλειο έλαβαν από τη Ρωσία περίπου το 50% των συνολικών εισαγωγών ντίζελ καυσίμου.
Το συγκεκριμένο ποσοστό ξεκίνησε να αυξάνεται σημαντικά από τον Οκτώβριο, καθώς η απεργία στα διυλιστήρια της Total στη Γαλλία ανάγκασε την Ευρώπη να ενισχύσει τις εισαγωγές. Όμως, η εν λόγω τάση διατηρείται μέχρι και σήμερα.
Ενδεικτικά, από την 1η έως τις 24 Νοεμβρίου, τα τάνκερς παραδίδουν ημερησίως 600.000 βαρέλια ρωσικών καυσίμων τύπου ντίζελ στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στο Ην. Βασίλειο. Ένας αριθμός, ο οποίος αντιστοιχεί στο 45% των συνολικών εισαγωγών.
Κι όλα αυτά, ενώ από τις 5 Φεβρουαρίου του 2023 ενεργοποιούνται οι νέες κυρώσεις της Ε.Ε. εις βάρος του Κρεμλίνου, οι οποίες περιλαμβάνουν τον μηδενισμό των θαλάσσιων μεταφορών ντίζελ κι άλλων προϊόντων διύλισης.
Αυτήν τη στιγμή, η Ρωσία αποτελεί μακρόν τον μεγαλύτερο προμηθευτή της Ευρώπης. Επομένως, είναι σαφές ότι υπάρχει κίνδυνος σημαντικών ελλείψεων στο προσεχές μέλλον, εφόσον οι ευρωπαϊκές χώρες δεν βρουν εγκαίρως εναλλακτικές πηγές για να αναπληρώσουν το ρωσικό ντίζελ.
Όμως, τα στοιχεία δείχνουν το αντίθετο. Οι εξαγωγές από το ρωσικό λιμάνι Πριμόρσκ αναμένεται να καταγράφουν περαιτέρω αύξηση τον επόμενο μήνα, με ένα αξιοσημείωτο ποσοστό να κατευθύνεται στο πετρελαϊκό hub της περιοχής Άμστερνταμ – Ρότερνταμ – Άντβερπ.
Ο Δεκέμβριος, εξάλλου, είναι ο τελευταίος μήνας, κατά τον οποίο οι traders της αγοράς ντίζελ μπορούν να παραλάβουν ρωσικό ντίζελ, ενώ θα έχουν μια περίοδο 40 ημερών προκειμένου να το μεταπουλήσουν στις χώρες – μέλη της Ε.Ε. (δηλαδή έως τις 5 Φεβρουαρίου).
Πέραν της Ευρώπης, βέβαια, αντίστοιχο πρόβλημα αντιμετωπίζει και η Ρωσία, η οποία καλείται να βρει νέους αγοραστές για τα προϊόντα της, δεδομένου ότι σχεδόν το 50% καταλήγει στην Ε.Ε. Η Τουρκία αποτελεί μια «καλή» εναλλακτική, όπως και οι Μαρόκο – Τυνησία.
Η Ρωσία, εκτός από ντίζελ, εξάγει και μεγάλες ποσότητες άλλων πετρελαϊκών προϊόντων, όπως για παράδειγμα η νάφθα. Πρόκειται για ένα προϊόν που χρησιμοποιείται είτε στην παραγωγή βενζίνης είτε ως πρώτη ύλη στον κλάδο των πετροχημικών. Το μαζούτ, επίσης, έχει πολλαπλές χρήσεις -από την παραγωγή ενέργειας έως καύσιμο για τη ναυτιλία.
Για τον μήνα Νοέμβριο, οι συνολικές παραδόσεις ρωσικών πετρελαϊκών προϊόντων βρίσκονται σε τροχιά επίτευξης της καλύτερης μηνιαίας επίδοσης από τον Φεβρουάριο του 2022, όταν ξεκίνησε η στρατιωτική εισβολή στην Ουκρανία.
Διαβάστε επίσης
Επένδυσες στο bitcoin; Έχασες! (πίνακες + γραφήματα + χάρτης)
10 σπουδαία ελληνικά κόκκινα κρασιά για τις κρύες γιορτινές νύχτες