Είναι πλέον οι τιμές των μετοχών στα μεγάλα χρηματιστήρια ένας σωστός «οδηγός», μια αξιόπιστη πρόγνωση για το τι συμβαίνει στην οικονομία;
Το «τύπωμα χρήματος» τα τελευταία χρόνια που οδηγούσε όλο και ψηλότερα τις τιμές των μετοχών είχε δημιουργήσει προβληματισμό σε πολλούς αναλυτές, αλλά τώρα με την πανδημία, τα πράγματα αρχίζουν να «ξεφεύγουν».
Την περασμένη εβδομάδα, στην «μητέρα» όλων των χρηματιστηριακών αγορών, η μετοχή της Hertz σημείωσε άνοδο 213% μέσα σε 3 ημέρες και βρέθηκε 358% ψηλότερα από τα χαμηλά της στις 23 Μαΐου.
Λεπτομέρεια: η συγκεκριμένη εταιρεία μπήκε σε διαδικασία πτώχευσης πριν δύο εβδομάδες με τη διαδικασία του «άρθρου 11» του πτωχευτικού κώδικα των ΗΠΑ, που σημαίνει ότι σε τέτοιες περιπτώσεις σπανίως οι μέτοχοι εισπράτουν κάτι, αφού πρέπει πρώτα να ικανοποιηθούν όλοι οι άλλοι που έχουν απαιτήσεις.
Άλλο παράδειγμα: Οι αερομεταφορές. Οι μετοχές των αεροπορικών εταιρειών επωφελήθηκαν από το γενικότερο ράλι (η μετοχή της American Airlines ανέβηκε 76% μέσα στην εβδομάδα) παρόλο που τα αεροπλάνα είναι καθηλωμένα ως επί το πλείστον. Ακόμα και ο «σοφός της Ομάχα» ο Γουόρεν Μπάφετ πιάστηκε στον ύπνο αφού πριν από μερικές εβδομάδες είχε σπεύσει να ξεφορτωθεί τις μετοχές αεροπορικών εταιρειών.
Και δεν είναι μόνο αυτό: Την περασμένη εβδομάδα ανακοινώθηκαν στα στοιχεία για την ανεργία στις ΗΠΑ που φτάνει πλέον το 13,3%. Βέβαια, θα πουν κάποιοι, το 13,3% είναι καλύτερο από το 19,3% που περίμενε η αγορά.
Και η εξέλιξη θεωρήθηκε ως καλός οιωνός για το χρηματιστήριο.
Είναι δικαιολογημένη λοιπόν η ανησυχία και ο προβληματισμός που εκφράζουν όλο και περισσότεροι αναλυτές και επενδυτές.
Δικαιολογείται η πορεία του χρηματιστήριου από τις προσδοκίες που δημιουργούν οι πρωτοφανείς «ενέσεις» κρατικού χρήματος ή πρόκειται για μια τεράστια στρέβλωση της αγοράς που απειλεί την ισορροπία και αργά ή γρήγορα θα δημιουργήσει σεισμό;