search icon

Αγορές

Ο άλυτος γρίφος του πετρελαίου – Το εμπάργκο στη Ρωσία, οι έριδες στην Ευρώπη και η… λύση της Κίνας

Οι πρέσβεις των χωρών της Ε.Ε. συνεδριάζουν για να καταλήξουν σε συμφωνία για το ρωσικό εμπάργκο - Ποιες χώρες ζητούν να εξαιρεθούν - Σήμερα η απόφαση του OPEC+ για την αύξηση της παραγωγής

Στα επίπεδα των 110 δολαρίων σκαρφαλώνει η διεθνής τιμή του πετρελαίου, ενόσω η Ευρωπαϊκή Ένωση αναζητάει μια ενιαία φωνή για τις επιβαλλόμενες κυρώσεις στη Ρωσία και οι χώρες – μέλη του μεγαλύτερου πετρελαϊκού καρτέλ συνεδριάζουν για να αποφασίσουν τι μέλλει γενέσθαι με τον «μαύρο χρυσό».  

Η τιμή του Brent βρίσκεται σταθερά τα 110 δολάρια ανά βαρέλι, ενώ ελαφρώς χαμηλότερα -στα 108 δολάρια- καθορίζεται η τιμή του αμερικανικού WTI, κάτι που συντηρεί τις ενεργειακές πιέσεις και ανεβάζει την ένταση του πληθωριστικού φαινομένου (7,5% στην Ευρωζώνη, 8,5% στις ΗΠΑ).

Το νέο ράλι αποδίδεται στις χθεσινές ανακοινώσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία πρότεινε την επιβολή κυρώσεων στο ρωσικό πετρέλαιο, σχεδιάζοντας να μηδενίσει τις εισαγωγές από τη Μόσχα σε βάθος εξαμήνου. Ωστόσο, οι δηλώσεις της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν δημιούργησαν έριδες στο εσωτερικό της Γηραιάς Ηπείρου. 

Χώρες, με υψηλή εξάρτηση από το ρωσικό πετρέλαιο, ζητούν να εξαιρεθούν από το εμπάργκο ή να τύχουν μιας μεγάλης χρονικής παράτασης, καθώς διαφορετικά κινδυνεύουν με ενεργειακό μπλα-άουτ και νέο κύμα ανατιμήσεων, πλήττοντας νοικοκυριά, επιχειρήσεις και βιομηχανίες. 

Ας σημειωθεί ότι για την επιβολή του εμπάργκο απαιτείται η σύμφωνη γνώμη και των 27 χωρών – μελών της Ε.Ε., κάτι το οποίο προϋποθέτει να καμφθούν οι δεδομένες (και  εν μέρει δικαιολογημένες) αντιδράσεις ορισμένων κρατών.  

Συνολικά, η Ευρωπαϊκή Ένωση εισάγει ημερησίως 3,5 εκατ. βαρέλια ρωσικού πετρελαίου, αντιπροσωπεύοντας το 1/2 των συνολικών εισαγωγών «μαύρου χρυσού». Όμως, το εν λόγω ποσοστό είναι υψηλότερο στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης (Σλοβακία, Τσεχία, Ουγγαρία, Βουλγαρία), οι οποίες χρειάζονται περισσότερο χρόνο, προκειμένου να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες και να αναζητήσουν εναλλακτικές πηγές προμήθειας.  

Οι πρέσβεις των χωρών – μελών θα συνεδριάσουν εκ νέου σήμερα, προκειμένου να βρουν τη χρυσή τομή και να επέλθει ομόφωνη συμφωνία. Το βασικό ζητούμενο είναι να δούμε πόσες χώρες θα εξαιρεθούν από το άμεσο εμπάργκο και τι χρονικό περιθώριο θα τους δοθεί.  

«Τα αμεσότερα ερωτήματα αφορούν το πόσες χώρες θα λάβουν εξαιρέσεις, το εύρος των πρόσθετων κυρώσεων στις πετρελαϊκές εξαγωγές της Ρωσίας προς άλλες αγορές – κλειδιά και φυσικά, την απάντηση του Βλαντιμίρ Πούτιν στα μέτρα της Ευρώπης» τονίζει στο CNBC η Χαλίμα Κροφτ, αναλύτρια της RBC Capital Market.  

Στόχος της Ευρώπης, σε κάθε περίπτωση, είναι οι χώρες – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης να έχουν καταλήξει σε συμφωνία για το πετρελαϊκό εμπάργκο μέσα στην εβδομάδα, ώστε να ακολουθήσει η τυπική έγκριση του 6ου πακέτου κυρώσεων.  

Υπενθυμίζεται ότι πέραν του πετρελαϊκού ζητήματος, η Ευρώπη καλείται να επιλύσει και το ζήτημα για τον τρόπο πληρωμής των ρωσικών ποσοτήτων φυσικού αερίου, καθώς η Μόσχα ζητάει οι πληρωμές να γίνονται σε ρούβλι και όχι σε ευρώ, όπως συνέβαινε μέχρι πρότινος και όπως ορίζουν τα συμφωνηθέντα συμβόλαια.

Αύξηση της παραγωγής αποφασίζει ο OPEC+

Μέσα σ΄ αυτό το πλαίσιο, σήμερα συνεδριάζει και το μεγαλύτερο πετρελαϊκό καρτέλ του κόσμο, γνωστό και ως ΟPEC+, το οποίο αναμένεται να αυξήσει τα επίπεδα της διεθνούς παραγωγής κατά 432.000 βαρέλια ημερησίως για τον Ιούνιο, σε μια προσπάθεια αναπλήρωσης των ρωσικών εξαγωγών, οι οποίες πριν την εισβολή στην Ουκρανία κυμαίνονταν σε 7,5 εκατ. βαρέλια ημερησίως.  

Με στόχο τη σταθεροποίηση των τιμών και την εκτόνωση των ανοδικών πιέσεων, οι χώρες – μέλη έχουν καταστρώσει ένα σχέδιο σταδιακής αύξησης της μηνιαίας παραγωγής, σε συνδυασμό με την πρόσφατη απόφαση για την απελευθέρωση 240 εκατ. βαρελιών από τα κρατικά στρατηγικά αποθέματα (180 αφορούν τις ΗΠΑ)

Ωστόσο, ο γενικός διευθυντής του OPEC, Μοχάμαντ Μπαρκίντο, επανέλαβε ότι η αναπλήρωση των ρωσικών εξαγωγών είναι μη εφικτή από τους υπόλοιπους παραγωγούς. Βέβαια, εκτίμησε ότι μια σχετική εξισορρόπηση στο ισοζύγιο προσφοράς – ζήτησης μπορεί να επέλθει από την επιβράδυνση της ζήτησης για μεταφορικά καύσιμα και πετροχημικά από τον μεγαλύτερο εισαγωγέα παγκοσμίως, την Κίνα, ως απόρροια των lockdowns του κορωνοϊού.

Πρόσφατα στοιχεία για τον κλάδο των υπηρεσιών στην Κίνα, κατέδειξαν ότι η συρρίκνωση του κλάδου τον Απρίλιο ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη όλων των εποχών.  

Διαβάστε επίσης:

Η «επιστροφή» του λογαριασμού, η στήριξη στις κατασκευές, το ταμπλό για την Ελλάκτωρ και «το μυστήριο με το τίμημα του Πόρτο Καρράς» 

Μαρίνα Ραφαήλ: Πώς η Ελληνίδα κληρονόμος των Swarovski μπήκε στη λίστα «Forbes 30 under 30»

Στη δίνη των ρωσικών κυρώσεων η ελληνόκτητη ναυτιλία

Exit mobile version