Η τιμή του πετρελαίου brent έχει κερδίσει 12% από τα «χαμηλά» στις 4 Ιανουαρίου και διαπραγματεύεται στα 87 δολάρια το βαρέλι, τέσσερα δολάρια πάνω από την τιμή που προκύπτει ως δίκαιη τιμή για τον Ιανουάριο για τη JP Morgan. «Πιστεύουμε ότι η άνοδος των τιμών των υποπροϊόντων και των παραγώγων του πετρελαίου βρίσκονται κυρίως πίσω από την ανοδική κίνηση των τιμών του αργού», εξηγεί η αμερικανική τράπεζα.
Η τράπεζα «βλέπει» τα 90 δολάρια ως τιμή-στόχο στο πετρέλαιο τύπου brent και τα 98 δολάρια για το 2024. Αντίθετα για το WTI οι τιμές προβλέπονται σε 83 δολάρια και 92 δολάρια, αντίστοιχα.
Η ισχύς της αγοράς στα προϊόντα θα μπορούσε να αποδοθεί στα πιο «βαριά» προγράμματα συντήρησης των διυλιστηρίων αυτήν την περίοδο, καθώς και στις μη προγραμματισμένες διακοπές λειτουργίας. Αν και, δεδομένου του περιβάλλοντος των χαμηλών αποθεμάτων ντίζελ, η ανησυχία ότι η απαγόρευση των ρωσικών προϊόντων θα περιορίσει περαιτέρω τις παγκόσμιες προμήθειες του καυσίμου είναι πιθανότατα ο κύριος μοχλός του πρόσφατου ράλι.
«Αναμένουμε μεταβλητότητα και τις τιμές των αποσταγμάτων πετρελαίου το πρώτο τρίμηνο φέτος, γύρω από την εφαρμογή του εμπάργκο, αλλά βλέπουμε τις ανισορροπίες της αγοράς να εξαλειφθούν έως το δεύτερο τρίμηνο και το ασφάλιστρο κινδύνου στα αποστάγματα να διαλυθεί», εξηγεί η τράπεζα.
Πρώτο, τόσο η Ευρώπη όσο και η Ρωσία είχαν ένα χρόνο για να προετοιμαστούν για το εμπάργκο των προϊόντων. Η Ευρώπη κατάφερε όχι μόνο να διαφοροποιήσει τις πηγές εισαγωγών ντίζελ αλλά και να τις κλιμακώσει. Από αυτό, η Ευρώπη κατάφερε να αυξήσει τις προμήθειές της σε ντίζελ εκτός Ρωσίας από 0,8 εκατ. βαρέλια ημερησίως σε 1,3 εκατ. βαρέλια ημερησίως, αντισταθμίζοντας μεγάλο μέρος των 600 χιλιάδων βαρελιών που η έστελνε η Ρωσία στην Ευρώπη πέρυσι.
Κατά την ίδια περίοδο, οι ρωσικές εξαγωγές εκτός ΕΕ/εκτός ΗΠΑ συνολικά προϊόντων εκτοξεύθηκαν από 880 χιλιάδων βαρελιών ημερησίως πέρυσι τον Ιανουάριο σε 1,7 εκατ. βαρέλια τον Δεκέμβριο και οι ρωσικές εξαγωγές ντίζελ αυξήθηκαν κατά 160 χιλιάδες βαρέλια. Η βασική άποψη της JPM υποθέτει ότι η Ρωσία θα ανακτήσει τις εξαγωγές πετρελαιοειδών από το δεύτερο τρίμηνο φέτος, δημιουργώντας νέες υλικοτεχνικές αλυσίδες και προσφέροντας βαθύτερες εκπτώσεις. Δεύτερο, σε αντίθεση με πέρυσι, η νέα δυναμικότητα διύλισης θα έρθει τελικά σε λειτουργία το 2023 και τα δρομολόγια διύλισης της Κίνας θα ανακάμψουν.
Η ανάλυσή της JPM εκτιμά ότι το ανώτατο όριο τιμών των προϊόντων ορίζεται σε αρκετά υψηλά επίπεδα ώστε να επιτρέψει στις ρωσικές εξαγωγές να συνεχίσουν να ρέουν. Η ΕΕ πρότεινε να τεθεί ανώτατο όριο στην τιμή του ρωσικού ντίζελ, το οποίο διαπραγματεύεται με premium σε σχέση με το αργό, στα 100 δολάρια/βαρέλι. Αυτό συγκρίνεται με την τιμή spot των 145 δολαρίων, 147 δολάρια κατά μέσο όρο τους τελευταίους έξι μήνες και 82-84 δολάρια κατά μέσο όρο το 2019-2021. Ένα ανώτατο όριο 45 δολαρίων ανά βαρέλι θα ίσχυε για τα προϊόντα με έκπτωση, όπως το μαζούτ, το οποίο συγκρίνεται με τιμή spot στα 50 δολάρια, μέση τιμή εξαμήνου στα 56 δολάρια και η μέση τιμή για την περίοδο 2019-2021 στα 44 δολάρια.
Διαβάστε ακόμη
ΕΚΤ: Σίγουρη η αύξηση κατά 50 μονάδες βάσης – Το βλέμμα στις επόμενες συνεδριάσεις
Στις αγορές ομολόγων και η Alpha Bank – Στόχος η άντληση 300 εκατ. ευρώ
Φορολοταρία Δεκεμβρίου – Δείτε αν κερδίσατε στην τελευταία κλήρωση