search icon

Αγορές

Goldman Sachs: Η εκδίκηση της «παλαιάς οικονομίας» – Ο νέος υπερκύκλος στα μέταλλα

Τι προβλέπει ο κορυφαίος αναλυτής εμπορευμάτων της αμερικανικής επενδυτικής τράπεζας για την έκρηξη τιμών στα εμπορεύματα - Η σημασία της απανθρακοποίησης για τις τιμές και ο νέος χάρτης της παγκόσμιας προμήθειας commodities Ο νέος υπερκύκλος στα μέταλλα και το τέλος(;) της κυριαρχίας της Κίνας

Η αγορά σιδηρούχων μετάλλων φαίνεται να απολαμβάνει έναν παρατεταμένο υπερκύκλο τιμών που κρατά εδώ και πάνω από δύο χρόνια και αυτό φαίνεται ότι θα συνεχιστεί να ισχύει για αρκετό καιρό ακόμα, τουλάχιστον σύμφωνα με όσα ισχυρίζεται κορυφαίος αναλυτής εμπορευμάτων της Goldman Sachs.

Πρόκειται για τον Νίκολας Σνόουντον, επικεφαλής της αγοράς εμπορευμάτων της αμερικανικής επενδυτικής τράπεζας. «Θα ήταν λάθος να πει κανείς ότι η bull market για το σιδηρομετάλλευμα οδεύει προς το τέλος της», ανέφερε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας ότι οι αυξήσεις των τιμών στα βασικά ορυκτά τους τελευταίους 12 μήνες αποτελούν μέρος της τάσης των τιμών που συνιστά την αρχή ενός υπερκύκλου.

Τι σημαίνει ο όρος υπερκύκλος

Χαρακτηρίζει μια περίοδο όπου οι τιμές των εμπορευμάτων αυξάνονται πάνω από τη μακροχρόνια τάση τους για διάστημα μεγαλύτερι της 10ετίας (μπορεί να φτάνει ακόμα και τα 30-35 χρόνια). Ακολουθεί μια πτώση παρόμοιας διάρκειας, καθώς η προσφορά τελικά φτάνει τη ζήτηση. Ένας πλήρης κύκλος μπορεί να διαρκέσει από 20 έως 70 χρόνια.

Η απανθρακοποίηση και οι τιμές των μετάλλων

Μιλώντας σ’ ένα εξειδικευμένο φόρουμ στη Σιγκαπούρη, ο Σνόουντον ανέφερε ότι η τάση αυτή φαίνεται θα αναστραφεί από το 2023 – 2024 και μετά, ενώ υποστήριξε ότι οι τρέχουσες τάσεις αναμένεται να παίξουν σημαντικό ρόλο στην προσπάθεια των κυβερνήσεων να απαλλαγούν από τον άνθρακα, στις μεταβολές στην αλυσίδα παραγωγής και εφοδιασμού σε περιφερειακό επίπεδο και στη μερική πειθάρχηση των παραγωγών ορυκτών.

Οι τιμές αυτή τη στιγμή υποστηρίζονται από την πολύ ισχυρή ζήτηση και οι παραγωγοί έχουν πειθαρχήσει στο να μην αυξήσουν την παραγωγή τους, εξήγησε ο Σνόουντον, προσθέτοντας ότι τα αποθέματα είναι σε πολύ χαμηλά επίπεδα.

«Οταν στρέφουμε το βλέμμα στα επόμενα δύο με τρία χρόνια, οι ρυθμοί αύξησης της προσφοράς θα μειωθούν από τα τρέχοντα επίπεδα. Αυτό δεν συνιστά άμεσο ρίσκο για την ανταπόκριση των μεγάλων προμηθευτών της αγοράς σιδηρομεταλλεύματος και αυτό αποτελεί το σημείο – κλειδί για το outlook των τιμών».

Πηγή: bloomberg.com

Σύμφωνα με το Tradewinds, ο Σνόουντον είπε ότι η ευρείας κλίμακας προσήλωση των κυβερνήσεων στην απανθρακοποίηση θα απαιτήσει 16 εκατομμύρια δολάρια σε νέες επενδύσεις σε υποδομές.

«Οι πράσινες υποδομές και οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αποτελούν κλάδους που απαιτούν εντατική χρήση  εμπορευμάτων και μετάλλων», σημείωσε ο Σνόουντον.

Την παραπάνω εκτίμηση ασπάζεται και ο αντιπρόεδρος πωλήσεων και μάρκετινγκ της BHP Ροντ Ντούκινο. Ισχυρίστηκε μάλιστα ότι η αποδέσμευση από τον άνθρακα θα απαιτήσει δύο φορές την ποσότητα του χάλυβα που παράγεται σήμερα, τέσσερις φορές την ποσότητα του χαλκού, καθώς και σημαντικές αυξήσεις στην ποσότητα του κοβαλτίου, του νικελίου και του μαγγανίου – που αποτελούν όλα τους βασικά συστατικά των μπαταριών λιθίου.

«Είμαστε εξαιρετικά αισιόδοξοι για τον ρόλο που θα διαδραματίσουμε στη ζήτηση αυτών των μετάλλων, δήλωσε ο Ντούκινο.

Φτάνει το τέλος της επικυριαρχίας της Κίνας;

Η μεγαλύτερη ποσότητα σιδηρομεταλλεύματος που μεταφέρεται δια θαλάσσης βρίσκεται στα λιμάνια της Κίνας, ωστόσο η επικράτηση της πιο αποκεντρωμένης παραγωγής θα θέσει εν αμφιβόλω την κυριαρχία των Κινέζων.

Σύμφωνα με τον Σνόουντον η πανδημία έπαιξε σημαντικό ρόλο στην αύξηση των τιμών των εμπορευμάτων. Εξήγησε δε ότι η πανδημία μας δίδαξε ότι οι παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες είναι εξαιρετικά εύθραυστες. Το γεγονός αυτό, σύμφωνα με τον ίδιο, οδήγησε στη στροφή της τοπικής παραγωγής, σε αντίθεση με την τάση των τελευταίων δεκαετιών όπου η παραγωγή συγκεντρωνόταν σε ένα σημείο – δηλαδή την Κίνα, που βλέπει τώρα να εξαφανίζονται τα προνόμια που απολάμβανε στη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα.

Οι παραγωγοί ορυκτών μετάλλων προβλέπουν ότι το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο μεταλλευμάτων σιδήρου, σε συνδυασμό με την κινεζική εγχώρια παραγωγή, θα αγγίξει τους 1,9 τόνους το 2021, 50 εκατ. τόνους περισσότερο από το 2020.

«Τα λειτουργικά κόστη της Κίνας δεν αποτελούν πια ένα σημαντικό πλεονέκτημα», εξηγεί, συμπληρώνοντας ότι οι σημαντικές προσπάθειες των Κινέζων για απανθρακοποίηση παίζουν κι αυτές τον ρόλο τους.

Αυτό που θα συμβεί είναι «η δημιουργία ενός νέου χάρτη στις παγκόσμιες εισροές εμπορευμάτων και ισχυρότερες δικλείδες ασφαλείας για τις εφοδιαστικές αλυσίδες», συμπληρώνει.

Ο Σάιμον Φάρι, αντιπρόεδρος πωλήσεων και μάρκετινγκ της Rio Tinto αναφέρει από την πλευρά του ότι μπορεί ήδη να βιώνουμε την αρχή αυτής της τάσης. Όπως εξηγεί, η ζήτηση κινεζικών ορυκτών δεν επηρεάστηκε από την Covid-19;. Αντιθέτως αυξήθηκε κατά τη διάρκεια του 2020, ενώ οι πωλήσεις της Rio Tinto σε πελάτες της σε άλλες χώρες μειώθηκαν σημαντικά.

Η Τρέισι Λιάο, αντιπρόεδρος της στρατηγικής εμπορευμάτων της Citi, σχολιάζει ότι Ουκρανία, Καναδάς, Νότια Αφρική και μερικές άλλες χώρες που παράγουν σιδηρομετάλλευμα εξήγαγαν το μέταλλο στην Κίνα, φέτος όμως υπήρξε μια ανακατεύθυνση των εξαγωγών σε αγορές εκτός Κίνας.

Η εκδίκηση της παλιάς οικονομίας

Η περιορισμένη προσφορά στην αγορά ορυκτών προκλήθηκε εν μέρει από τις περιορισμένες κεφαλαιουχικές δαπάνες στις μεγαλύτερες παραγωγούς χώρες ορυκτών (είναι στο 1/3 των επιπέδων που ίσχυαν τη δεκαετία του 2010), μια κίνηση που ο Σνόουντον περιγράφει ως «εκδίκηση της παλιάς οικονομίας».

«Έχουμε δει μια σημαντική εκτροπή κεφαλαίου από την παλιά οικονομία στη νέα οικονομία (με αιχμή την τεχνολογία) και είμαστε σε ένα σημείο όπου υπάρχει πολύ περιορισμένη διάθεση να γίνουν επενδύσεις στην παλιά οικονομία».

Ο Σνόουντον αναφέρει ότι η αύξηση της ζήτησης για ορυκτά μέταλλα θα είναι ισχυρότερη κατά τη δεκαετία του ’20, αλά ότι θα αντισταθμιστεί από την περιορισμένη προσφορά.

«Οι τιμές θα πρέπει να αυξηθούν για τον εφοδιασμό αυτής της αγοράς περιορισμένης προσφοράς» αναφέρει.

Χωρίς τον κίνδυνο μιας μεγάλης αύξησης της προσφοράς, σύμφωνα με τον αναλυτή της Goldman Sachs, είναι πιθανό οι τιμές τoy σιδηρομεταλλεύματος να παραμείνουν πάνω από τα $200 ανά τόνο τα επόμενα χρόνια.

Διαβάστε ακόμη:

EOS: Tο υπερπολυτελές γιοτ αξίας $97 εκατ. με το οποίο ο Τζεφ Μπέζος ταξίδεψε στις ελληνικές θάλασσες (pics)

Γιατί ο συνιδρυτής του Ethereum εγκαταλείπει τα κρυπτονομίσματα

Ακίνητα: Ηλεκτρονικά οι μεταβιβάσεις, με «e-mail» ή ταχυδρομείο τα δικαιολογητικά

Exit mobile version