search icon

Αγορές

Γιατί οι μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου αγωνίζονται να επιβιώσουν στην κινεζική αγορά

Εάν οι ξένες μάρκες δεν μπορούν να λανσάρουν σύντομα ανταγωνιστικά οχήματα, η μόνη ελπίδα για τη διάσωση οποιουδήποτε μεριδίου αγοράς είναι μέσω της συνεργασίας με μία κινεζική εταιρεία

Ο χρόνος τελειώνει και οι παραδοσιακές, ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες καλούνται να προσαρμοστούν στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Κίνας, σηματοδοτώντας στους αναλυτές του κλάδου ότι οι εταιρείες πρέπει να διπλασιάσουν τις συνεργασίες τους στη χώρα για να επιβιώσουν.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες που βασίζονται στα ορυκτά καύσιμα έχουν αγωνιστεί να επιβιώσουν στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, η οποία έχει μετατραπεί γρήγορα σε μια αγορά όπου τα οχήματα ηλεκτρικής ενέργειας αντιπροσωπεύουν πλέον περισσότερες από τις μισές πωλήσεις αυτοκινήτων της χώρας.

Εάν οι ξένες μάρκες «δεν μπορούν να λανσάρουν σύντομα ανταγωνιστικά οχήματα καθαρής ενέργειας στην αγορά της Κίνας, η μόνη ελπίδα για τη διάσωση οποιουδήποτε μεριδίου αγοράς είναι πιθανότατα μέσω της συνεργασίας με έναν εγχώριο παίκτη», δήλωσε ο Του Λε, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Sino Auto Insights.

«Αλλά μήπως είναι πολύ λίγο και πολύ αργά; Ίσως για ορισμένες ξένες μάρκες», προσέθεσε χαρακτηριστικά.

Η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία General Motors, η γερμανική Volkswagen και η ιαπωνική Nissan κατέγραψαν μείωση των εσόδων τους στην Κίνα μεταξύ του 2019 και του 2023, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του CNBC.

Το 2023, η νοτιοκορεατική Kia ανέφερε πωλήσεις στην Κίνα 30% χαμηλότερες από τα επίπεδα του 2020. Η Tesla συγκριτικά δήλωσε ότι οι πωλήσεις της στην Κίνα εξαπλασιάστηκαν μεταξύ 2019 και 2023.

Καθώς οι ανησυχίες των επενδυτών αυξάνονται, τα στελέχη των αυτοκινητοβιομηχανιών εξετάζουν τα σχέδιά τους. Η διευθύνουσα σύμβουλος της GM, Μέρι Μπάρα, δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι η εταιρεία έχει προγραμματίσει συναντήσεις με τους μετόχους και τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου της κοινοπραξίας για να συζητήσει την «αναδιάρθρωση» προκειμένου να βελτιώσει τα κέρδη στην Κίνα, η οποία κάποτε ήταν η κορυφαία αγορά της GM με βάση τα έσοδα.

Οι αμερικανικές, γερμανικές και άλλες ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες που εισήλθαν στην Κίνα πριν από δεκαετίες υποχρεώθηκαν από το Πεκίνο να σχηματίσουν κοινοπραξίες με τοπικές εταιρείες, συνήθως κρατικές.

Το 2022 οι κινεζικές αρχές επέτρεψαν στις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες να κατέχουν πλήρως την τοπική παραγωγή τους. Η Κίνα ήταν μια προσοδοφόρα αγορά, με την GM και τη Volkswagen να κατέχουν τις δύο πρώτες θέσεις με βάση το μερίδιο αγοράς το ίδιο έτος.

Η κινεζική BYD και η Geely έχουν έκτοτε αναρριχηθεί, κατακτώντας την πρώτη και τη δεύτερη θέση της αγοράς αντίστοιχα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Οκτωβρίου από την ένωση επιβατικών αυτοκινήτων της χώρας.

«Οι δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες αφυπνίζονται από το γεγονός ότι δεν μπορούν απλώς να κάθονται και να βλέπουν τις θέσεις τους στην αγορά να διαβρώνονται ολοένα και περισσότερο. Πρέπει να κάνουν κάτι και αυτό πρέπει να είναι κάτι το μεγάλο», δήλωσε ο Ντέιβιντ Νόρμαν, δικηγόρος συγχωνεύσεων και εξαγορών της A&O Sherman με έδρα το Χονγκ Κονγκ.

Σημειωτέον πως η δικηγορική εκπροσώπησε πέρυσι την Stellantis στην αγορά ποσοστού 20% της κινεζικής εταιρείας ηλεκτρικών αυτοκινήτων Leapmotor, ύψους περίπου 1,59 δισ. δολαρίων.

«Νομίζω ότι θα δούμε σίγουρα περισσότερες δεσμεύσεις», δήλωσε ο Νόρμαν. «Το τεχνολογικό προβάδισμα που έχουν οι κινεζικές εταιρείες ηλεκτρικών οχημάτων είναι σημαντικό και αυξάνεται».

Οι κινεζικές εταιρείες ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν ενσωματώσει στα οχήματά τους οθόνες ψυχαγωγίας που μοιάζουν με smartphone, προβολείς και τεχνολογία υποβοήθησης του οδηγού για να παραμείνουν ανταγωνιστικές στην τοπική αγορά.

Ενώ η εκδοχή της Tesla για την υποβοήθηση οδηγού δεν έχει ακόμη λάβει πλήρη έγκριση στην Κίνα, οι εγχώριες εταιρείες έχουν αναπτύξει τη δική τους. Η Xpeng, η BYD και άλλες τοπικές εταιρείες χρησιμοποιούν την Nvidia ενώ ο κινεζικός κολοσσός των τηλεπικοινωνιών Huawei έχει κατασκευάσει συστήματα υποβοήθησης οδηγού και ψυχαγωγίας αυτοκινήτου για άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες.

«Νομίζω ότι για να έχουν ανταγωνιστικά οχήματα στην Κίνα, οι ξένες εταιρείες πρέπει να έχουν ένα προηγμένο σύστημα οδήγησης που να είναι συγκρίσιμο με αυτό που βλέπετε σε ορισμένα κινεζικά οχήματα», δήλωσε ο Στίβεν Ντάιερ, της AlixPartners.

Αναμένει ότι οι ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες θα συνεργαστούν με κινεζικές εταιρείες για την υποβοήθηση οδηγού, όχι μόνο για την τοπική αγορά αλλά και για το εξωτερικό.

Ήδη, η Volkswagen επένδυσε πέρυσι 700 εκατ. δολάρια στην κινεζική νεοφυή εταιρεία ηλεκτρικών αυτοκινήτων Xpeng για τη δημιουργία μοντέλων για παράδοση στην Κίνα το 2026. Την προηγούμενη χρονιά, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να επενδύσει 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ για μια συνεργασία μεταξύ της θυγατρικής της εταιρείας λογισμικού αυτοκινήτων και της κινεζικής εταιρείας κατασκευής τσιπ για αυτόνομη οδήγηση, Horizon Robotics.

Άλλες σημαντικές συνεργασίες όσον αφορά την προηγμένη τεχνολογία υποβοήθησης του οδηγού περιλαμβάνουν την ανακοίνωση της Toyota πέρυσι για μια κοινοπραξία μαζικής παραγωγής αυτοκινήτων με την κινεζική startup Pony.ai.

Άγνωστο παραμένει το αν οι ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν να δημιουργήσουν ένα αποτελεσματικό πλεονέκτημα συνεργαζόμενες με κινεζικές εταιρείες που πωλούν τα δικά τους αυτοκίνητα ή τεχνολογία στην ίδια αγορά.

«Οι εγχώριες μάρκες οχημάτων νέας γενιάς είναι υπερβολικά ανταγωνιστικές», δήλωσε ο Γουένγκ Γιατζούν, ειδικός σε θέματα συγχωνεύσεων και εξαγορών της JunHe Law με έδρα τη Σαγκάη. «Οι ξένες εταιρείες μπορεί να προσπαθήσουν πολύ αλλά και πάλι να πουλήσουν μόνο λίγα αυτοκίνητα».

Ο ίδιος αναμένει ότι οι παίκτες του κλάδου θα παλέψουν «μέχρι θανάτου» για την επιβίωσή τους, παρά για τις εξαγορές στο εγγύς μέλλον.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα έχουν μειώσει τις τιμές τους προκειμένου να προσελκύσουν αγοραστές, ενώ έχουν λανσάρει ένα σωρό νέα μοντέλα μέσα σε μόλις ένα χρόνο. Ακόμη και οι κρατικές εταιρείες αυτοκινήτων έχουν αγωνιστεί να τα βγάλουν πέρα.

Αυτό σημαίνει ότι οι ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να ανταγωνιστούν τις κρατικές για τυχόν εξαγορές, δήλωσε ο Γιμίνγκ Γουάνγκ, αναλυτής της China Renaissance Securities. Προσέθεσε ότι οι κινεζικές νεοφυείς επιχειρήσεις δεν είναι επίσης ακόμη σε σημείο που να θέλουν να πουλήσουν τις επιχειρήσεις τους, παρά το γεγονός ότι λειτουργούν με ζημίες.

Η συμμετοχή της Volkswagen στην Xpeng παραμένει η πιο προβεβλημένη σύνδεση μέχρι στιγμής μεταξύ μιας ξένης αυτοκινητοβιομηχανίας και μιας κινεζικής startup ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά της Κίνας.

Η γερμανική εταιρεία δοκιμάζει άλλες στρατηγικές για να ανακτήσει το μερίδιο αγοράς της. Η μάρκα της, Audi, μαζί με τον εταίρο SAIC, μια κινεζική κρατική αυτοκινητοβιομηχανία, λάνσαρε αυτό το μήνα μια νέα μάρκα ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα που καταργεί το λογότυπο με τους τέσσερις δακτυλίους, γράφοντας αντ’ αυτού «AUDI» με στρογγυλεμένα κεφαλαία γράμματα.

Το μερίδιο αγοράς των ξένων αυτοκινητοβιομηχανιών στην Κίνα πιθανότατα θα μειωθεί το επόμενο έτος, με ορισμένες μάρκες να αποχωρούν ουσιαστικά από τη χώρα, δήλωσε ο Τζινγκ Γουάνγκ, επικεφαλής του τμήματος των εταιρικών αξιολογήσεων Ασίας-Ειρηνικού της Fitch Ratings.

Οι παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν επίσης ανταγωνισμό από τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες που επεκτείνονται στο εξωτερικό, επεσήμανε ο Γιανγκ.

Σημείωσε ότι παρά τους δασμούς, όπως στην Ευρωπαϊκή Ένωση, «οι κινεζικές εταιρείες δεν θα εγκαταλείψουν εύκολα την επέκταση στο εξωτερικό για χάρη της υψηλότερης κερδοφορίας».

Διαβάστε ακόμη 

ESM και EFSF ανοίγουν τον δρόμο για πρόωρη αποπληρωμή χρέους

Roller Kappatos: Από ένα δωματιάκι στου Γκύζη, κατάφερε να βάλει τα προϊόντα της στα περισσότερα ελληνικά νοικοκυριά

Σε περιδίνηση η Γαλλία: Για πρώτη φορά σε επίπεδα… Ελλάδας το κόστος δανεισμού (γραφήματα)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version