Ένα σχεδόν μήνα από την ημέρα που -με αφορμή την κατάρρευση των stablecoins UST και Luna– η αγορά των κρυπτονομισμάτων μπήκε στη φάση που αποκαλείται “κρυπτο-χειμώνας”. Με τη συνολική κεφαλαιοποίησή τους να βρίσκεται σε σημείο στήριξης και τα δύο ισχυρότερα κρυπτονομίσματα, το bitcoin και το Eter να συνεχίζουν σε τροχιά διόρθωσης, η αγωνία για την τύχη τους εντείνεται.
Οι αναλυτές αναμένουν την κατάρρευση χιλιάδων κρυπτονομισμάτων, ή, καλύτερα, να επιβιώσουν αυτού του σκληρού “χειμώνα” μόνο μερικές εκατοντάδες από τα περίπου 19.000 cryptos που υπάρχουν σήμερα. Με τα σημάδια να μη δείχνουν να είναι και τα… καλύτερα, οι επενδυτές δεν θέλουν, μεν, να ξεπουλήσουν το asset στο οποίο επένδυσαν το μέλλον τους, αλλά αναζητούν και τη λύση της επιβίωσης στους δύσκολους καιρούς που έρχονται.
Δεν είναι μόνο οι μακροοικονομικές και γεωπολιτικές συνθήκες στις οποίες είναι ευάλωτα τα κρυπτονομίσματα, αλλά ένα γενικότερο αίσθημα πανικού στην αγορά τους που ωθεί προς “σανίδες σωτηρίας”. Ο “δείκτης φόβου” της αγοράς των cryptos, ο οποίος καταδεικνύει πόσο ανήσυχοι είναι οι επενδυτές βρίσκεται στο σημείο “extreme”, το οποίο, όπως μπορεί να καταλάβει κανείς, δεν δείχνει μόνο ότι υπάρχουν επενδυτικές ευκαιρίες, αλλά και πιθανότητα “bank run”. Ιδιαίτερα στα μεσαίας κεφαλαιοποίησης altcoins, η πτώση της κεφαλαιοποίησης κατά 14% ή περισσότερο, την περασμένη εβδομάδα, καταδεικνύει τον πανικό.
Το “παιχνίδι” της διάσωσης έχουν πάρει στα χέρια τους όχι μόνο οι εταιρείες που δημιουργούν και διαχειρίζονται κρυπτονομίσματα, αλλά και κάποια από τα ισχυρότερα ανταλλακτήρια του πλανήτη. Και, αφού οι θεσμικοί (πολύ δε περισσότερο οι retail) επενδυτές δεν μπορούν να αποτελέσουν σανίδα σωτηρίας, την αναζητούν αλλού.
Το πιο πρόσφατο σχέδιο θέλει τα κρυπτονομίσματα, ή έστω αυτά που είναι “γραφτό” να επιβιώσουν, να βρίσκουν τη θέση τους στην παγκόσμια αγορά και τη σταθερότητά τους μέσω Μ&A, μέσω, δηλαδή συγχωνεύσεων και εξαγορών. Με αυτό τον τρόπο, τα κρυπτονομίσματα θα χτίσουν θέση σε άλλες αγορές και η βιομηχανία ελπίζει ότι θα επιστρέψουν στην ανάπτυξη μέσω άλλων brands. Το θετικό, παρά την κακή συγκυρία, είναι ότι τουλάχιστον προσώρας είναι πολύ “μεγάλα” και έχουν αρκετή ρευστότητα στα χέρια τους.
Αυτό το σχεδιασμό, άλλωστε, αποκαλύπτουν, μιλώντας στο CNBC, οι επικεφαλής της Ripple και της FTX. Ο CEO της πρώτης, Brad Garlinghouse, προβλέπει ότι “θα υπάρξει άνοδος στις M&A στο χώρο του blockchain και του crypto. Δεν το έχουμε δει ακόμα, αλλά νομίζω ότι είναι πιθανό στο μέλλον και, σίγουρα πιστεύω ότι όσο αυτό θα συμβαίνει, θα εξετάσουμε κι εμείς κάτι τέτοιο. Είμαστε τώρα σε φάση ανάπτυξης, στην οποία νομίζω ότι είναι πιο πιθανό να είμαστε οι αγοραστές αντί οι πωλητές”.
Δεν είναι μόνο ζήτημα επιβίωσης, όπως αντιλαμβάνεται κανείς. Είναι και ζήτημα timing. Παρά το γεγονός ότι η κεφαλαιοποίηση είναι πτωτική, ορισμένα κρυπτονομίσματα, ή κλάδοι της βιομηχανίας των cryptos, όπως τα ανταλλακτήρια, δεν έχουν απωλέσει ακόμα τον ισχυρό βηματισμό τους. Γεγονός που σημαίνει ότι έχουν ακόμα χρόνο να διαπραγματευθούν συγχωνεύσεις και εξαγορές από θέση ισχύος, με ισχυρότερο όπλο την ισχυρή κεφαλαιακή τους θέση.
Ο πρόεδρος του αμερικανικού ανταλλακτηρίου κρυπτονομισμάτων FTX, Brett Harrison, επιβεβαιώνει τα παραπάνω, λέγοντας ότι η εταιρεία του βρίσκεται “σε πολύ καλό σημείο σε ό,τι αφορά το κεφάλαιο και το ρευστό μας” και ότι “θα κοιτάξουμε σε όλη την αγορά για πιθανές ευκαιρίες συγχωνεύσεων και εξαγορών”. Ο ίδιος, σε συνέντευξή του την περασμένη εβδομάδα, είπε ότι αναζητά εταιρείες οι οποίες θα παρέχουν βοήθεια στην FTX να ενισχύσει την πελατειακή της βάση, ή να αποκτήσει άδειες από τις ρυθμιστικές αρχές.
Η FTX έχει σχετική εμπειρία, καθώς δύο χρόνια πριν εξαγόρασε την πλατφόρμα trading Blockfolio, η οποία τη βοήθησε να αποκτήσει περισσότερους χρήστες και πέρυσι, το ανταλλακτήριο futures LedgerX που είχε αρκετές άδειες από τις αμερικανικές αρχές. Σήμερα, σύμφωνα με ρεπορτάζ του CNBC η FTX αναζητά brokerage start-ups για εξαγορά, ώστε να εισέλθει περαιτέρω στο trading μετοχών.
“Αυτό”, λέει ό Harrison, “το κάνουμε σε όλο τον πλανήτη, σε μέρη όπως η Ιαπωνία, η Αυστραλία και το Ντουμπάι, διαφορετικά μέρη στα οποία μπορούμε είτε να συνεργαστούμε με τοπικές εταιρείες, είτε κάποιες φορές να εξαγοράσουμε άλλες ώστε να μπορέσουμε να λάβουμε (σ.σ. μέσω αυτών) να λάβουμε τις άδειες που θέλουμε”.
Διαβάστε ακόμα:
Αλέξανδρος Σίνκα (TTSA): Τι σημαίνει για την Ελλάδα το project του 1 δισ. ευρώ (pics)