Οι διεθνείς αγορές πετρελαίου διανύουν ακόμα μια χρονιά γεμάτη αβεβαιότητες, καθώς η επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας οδηγεί σε ασθενέστερη ζήτηση για πετρέλαιο, ενώ και η εικόνα της προσφοράς παραμένει ασαφής καθώς οι περικοπές στην παραγωγής από τον ΟΠΕΚ και τη Ρωσία ενδεχομένως να αντισταθμίστηκαν από την αύξηση της παραγωγής των ΗΠΑ.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον επικεφαλής της Total, τα ρίσκα δεν έχουν να κάνουν τόσο ούτε με την προσφορά, ούτε με τη ζήτηση, ούτε με τις κυρώσεις κατά του Ιράν, ούτε με το πολιτικό χάος στη Βενεζουέλα.
«Βασικός κίνδυνος για την αγορά πετρελαίου είναι η κατάσταση στη Μέση Ανατολή . Εκεί γίνεται η μεγάλη παραγωγή – όχι μόνο στη Σαουδική Αραβία αλλά και στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και στο Κουβέιτ. Υπάρχουν επίσης το Ιράκ και το Ιράν και όλη αυτή η περιοχή συνδέεται», ανέφερε από το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ στο Νταβός ο Patrick Pouyanné.
«Και είναι σαφές ότι τα γεγονότα του δ’ τριμήνου του 2018 γύρω από τη Σαουδική Αραβία και το Ιράν έχουν ανησυχήσει πού κόσμο, άρα αποτελούν βασικό κίνδυνο. Υπ΄ρχει βέβαια και το ρίσκο της προσφοράς και της ζήτησης. Η ζήτηση είναι ισχυρή αλλά ισχυρή γίνεται και η προσφορά με το αμερικανικό σχιστολιθικό πετρέλαιο».
Οι τιμές του πετρελαίου παραμένουν συγκρατημένες,με τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του μπρεντ να βρίσκονται στα 61,36 δολ/βαρέλι και το αμερικανικό αργό στα 52,86 δολ/βαρέλι.
Οι πολιτικοί κίνδυνοι επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τις αγορές πετρελαίου, αν και οι πολυσυζητημένες κυρώσεις των ΗΠΑ στο Ιράν, που επιβλήθηκαν τον περασμένο Νοέμβριο, απέτυχαν να επηρεάσουν σημαντικά τον παγκόσμιο εφοδιασμό, δεδομένου ότι έγιναν αρκετές εξαιρέσεις με χώρες εισαγωγής πετρελαίου όπως η Ιαπωνία και η Ινδία , επιτρέποντάς τους να συνεχίσουν να αγοράζουν πετρέλαιο από το Ιράν.
Κατά ειρωνικό τρόπο, οι επιπτώσεις από το Ιράν που ανεμενόταν να είναι μικρότερης σημασίας, σε συνδυασμό με την αύξηση της παραγωγής από άλλες χώρες του ΟΠΕΚ και τη Ρωσία με στόχο να αντισταθμιστεί η υστέρησης της προσφοράς από τον Ιράν, συνέβαλαν στις ανησυχίες σχετικά με τη μείωση του εφοδιασμού και συνεπώς προκάλεσαν πτώση των τιμών του πετρελαίου από τα τέλη Οκτωβρίου.