Ένα ερώτημα το οποίο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί από κάποιους ακόμα και ως… αφελές, χωρίς απαραίτητα να είναι, αφορά στον συνδυασμό δυο σημαντικών ζητημάτων της αγοράς εργασίας: την ανεργία, σε όποιο ποσοστό διαμορφώνεται κάθε περίοδο, ορισμένες φορές σε αρκετά υψηλά επίπεδα, και την διαπίστωση ταυτόχρονα σημαντικότατων ελλείψεων σε εξειδικευμένο προσωπικό, σε συγκεκριμένους τομείς. 

Πώς γίνεται να υπάρχουν, παράλληλα, και τα δυο;    

Αν ήταν απλά μαθηματικά και αφαιρούσε κανείς από τον αριθμό των ανέργων, τις διαθέσιμες θέσεις εργασίας, σαφώς θα έμοιαζε πιο εύκολο (εντελώς θεωρητικά) να μην μένουν πολλοί άνθρωποι δίχως δουλειά. Ή και να μηδενιστεί η ανεργία ή να προκύψει και πλεόνασμα εργαζομένων… 

Η απάντηση είναι ότι αυτονόητα κάθε κλάδος ζητά εργαζόμενους με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Κι όχι μόνο, ίσως. Γιατί δεν αρκεί η ειδικότητα ενός εργαζομένου αυτή καθαυτή για να εξασφαλίσει την παρουσία του στην αγορά εργασίας, αν δεν έχει φροντίσει και ο ίδιος να εξελιχθεί. 

Να μην μείνει πίσω. Να μπορεί να καλύψει τις νέες ανάγκες οι οποίες ενδεχομένως αναδεικνύονται για το επάγγελμά του.  

Η ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων, σύμφωνων με τις απαιτήσεις -για παράδειγμα- της ψηφιακής εποχής, αφορούν τους εργαζομένους σε πολλούς και διαφορετικούς κλάδους. 

Ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός της οικονομίας δεν επιτρέπει πλέον τον «τεχνολογικό αναλφαβητισμό» σχεδόν σε κανέναν κλάδο. Ένας σερβιτόρος σε κατάστημα εστίασης, για να εξετάσουμε μια εντελώς απλοϊκή περίπτωση, θα πρέπει να έχει μάθει να διαχειρίζεται ψηφιακά τις παραγγελίες που παίρνει από τους καταναλωτές, μέσα από αντίστοιχες πλατφόρμες, με τη χρήση ειδικών τερματικών. 

Αυτό βοηθά την ταχύτερη και ποιοτικότερη εξυπηρέτηση των πελατών και την κάλυψη των παραγγελιών, χωρίς τον κίνδυνο να δημιουργηθούν παράπονα ή και οικονομικές απώλειες για μια επιχείρηση, π.χ. από την μακροπρόθεσμη αποχώρηση ενός αριθμού καταναλωτών, οι οποίοι δεν θα έχουν μείνει ικανοποιημένοι από τις υπηρεσίες που έλαβαν.

Αντίστοιχα, ο υπεύθυνος παραγωγής ή τα στελέχη του τμήματος σε μια εργοστασιακή μονάδα, οι εργαζόμενοι σε logistics, οι υπάλληλοι ενός εμπορικού καταστήματος κ.ά. οφείλουν να έχουν κάνει μια στοιχειώδη  επιμόρφωση για να είναι σε θέση να φέρουν σε πέρας τα καθήκοντά τους με σύγχρονο τρόπο, με τη χρήση όλων των διαθέσιμων ψηφιακών «εργαλείων», χωρίς να καταφεύγουν σε πρακτικές του παρελθόντος, ξεπερασμένες και σε βαθμό ο οποίος δεν θα επιτρέπει ουσιαστικά στην επιχείρηση όπου δουλεύουν να τηρεί τους όρους του ανταγωνισμού.     

Συμπερασματικά, η σημασία της ανάπτυξης νέων δεξιοτήτων θεωρείται κομβικό σημείο στην σημερινή αγορά εργασίας. 

Ειδικότερα, σε περιπτώσεις αλλαγής επαγγέλματος ή και καριέρας, ένας εργαζόμενος πρέπει να εξειδικεύεται σε ολόκληρο το «πακέτο» των δεξιοτήτων που του ζητά η νέα του θέση. 

 

The New Rules Of Work: Upskilling και reskilling 

 

Οι έννοιες upskilling και reskilling ανήκουν στο γλωσσάρι του The New Rules Of Work

Η μετάφραση του upskilling είναι να καλλιεργεί και να αναβαθμίζει ένας εργαζόμενος, άνδρας ή γυναίκα, συνεχώς τις δεξιότητες που θα χρειαστούν ή πιθανόν να χρειαστούν για την τωρινή ή τη μελλοντική του εργασία, με στόχο να είναι πιο αποτελεσματικός στη δουλειά του, να παραμείνει αξιοποιήσιμος και ανταγωνιστικός στον τομέα του, έτσι ώστε να πάρει είτε κάποια αύξηση είτε να αναγνωριστεί είτε να αξιοποιήσει καλύτερες ευκαιρίες στην καριέρα του.

Με δεδομένο ότι οι δουλειές αλλάζουν με ραγδαίους ρυθμούς, αλλάζουν και οι δεξιότητες, σε ποσοστό το οποίο αναμένεται να φτάσει σύμφωνα με μελέτες το 25% για διάφορα επαγγέλματα στην πενταετία 2022-27, όπως συνέβη (με άλλο ένα 25%) από το 2015.    

Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι η καλλιέργεια νέων δεξιοτήτων για να παραμείνουν ανταγωνιστικοί οι εργαζόμενοι αποτελεί  μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις στην εργασία και τους βοηθάει να παραμείνουν πιο «έτοιμοι» για την επόμενη μέρα. 

Χαρακτηριστικά παραδείγματα που χρειάζονται συχνό upskilling, είναι οι data scientists και οι data analystts. 

To reskilling έχει ως στόχο να προσδώσει στον εργαζόμενο νέες δεξιότητες με σκοπό να αλλάξει θέση μέσα στην ίδια εταιρεία ή στον ίδιο κλάδο, κάτι το οποίο μπορεί να συμβαίνει για διάφορους λόγους.

Σε τι διαφέρουν το reskilling και το upskilling; Αφορούν κατά βάση τη θέση του εργαζομένου στην εταιρεία και το κατά πόσο αυτή θα αλλάξει η θα αναβαθμιστεί.

Το μεν το reskilling αναφέρεται, συγκεκριμένα, στην αλλαγή καριέρας, το δε upskilling, στην εξέλιξη της καριέρας.